| کد خبر: 26838 |

از واگن های ۵۰ ساله در ناوگان ریلی تا تخصیص بودجه

حمل و نقل ریلی در مناظره

تین نیوز | پنجاه و دومین برنامه مناظره با حضور صاحبنظران و کارشناسان از شبکه یک سیما پخش شد.

 به گزارش تین نیوز از روابط عمومی برنامه مناظره ، حسن تقی زاده انصاری – نائب رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ، عبدالکریم حسین زاده – نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، محمد صادق خلفی – عضو پیوسته انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی ، سید محمد راشدی – معاون امور مسافری شرکت راه آهن ، غلامرضا کاتب – سخنگوی کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ، سید حسن موسوی نژاد – رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل ریلی کشور از جمله مهمانان برنامه مناظره این هفته بودند.
 
در شرایط فعلی افزایش قیمت‌ بلیت قطار توجیه منطقی ندارد

 عبدالکریم حسین‌زاده‌، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ا شاره به اینکه اهمیت سیستم ریلی برای تمام مردم مشخص است، گفت :با توجه به ظرفیت‌های سیستم ریلی در توسعه پایدار و دسترسی آسان و ارزان به این سیستم و جلوگیری از تولید آلاینده‌های زیست محیطی باید سیستم ریلی توسعه یابد.
 
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه متأسفانه تصمیم‌گیری‌ها در این زمینه بدون حضور مردم انجام می‌شود، ادامه داد : مردم از نرخ‌ها و کیفیت‌ها قطارها ناراضی هستند.
 
وی با تاکید براینکه هزینه خدمات ریلی نباید سنگین باشد. تصریح کرد: با توجه به عمر ناوگان، سرویس و عدم انتخاب خدمات توسط مردم افزایش قیمت‌ها توجیه منطقی ندارد.
 
در دولت گذشته ساخت هزار کیلومتر خط آهن محقق نشد
 سید محمد راشدی ، معاون امور مسافری شرکت راه آهن  با اشاره به اینکه از سال 1307 الی 1317
 
شبکه ریلی کشور به خصوص در خطوط اصلی احداث شد که شامل خطوط تهران - شمال و تهران - جنوب بود، گفت : این خطوط در سال 1335 یک بار بازسازی، سپس در یک نوبت بهسازی روی آن انجام شد و هیچ بازسازی دیگری انجام نشده است.
 
معاون امور مسافری شرکت راه آهن  اظهار کرد : سفرهای ریلی امن‌ترین سفرها و انتخاب مردم است.
 
وی بیان کرد : در دولت گذشته ساخت هزار کیلومتر خط آهن محقق نشد و تنها سالانه 300 کیلومتر ریل احداث شد.
 
راشدی با اشاره به اینکه  در حال حاضر تنها دو مسیر دو خطه تهران - مشهد و بافق - بندرعباس وجود دارد ، افزود : در حال حاضر افزایش نرخ‌های بلیت قطار متناسب با افزایش تورم بوده است.
 
در قانون بودجه امسال رقمی بی سابقه به سیستم ریلی کشور اختصاص یافت
 غلامرضا کاتب ، سخنگوی کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پس از افزایش نرخ‌های بلیت قطار مردم هیچ کیفیتی دریافت نکرده اند، اظهار کرد : سال گذشته در استان سمنان سه حادثه ناگوار ریلی رخ داد.
 
وی با اشاره به اینکه مردم انتظار افزایش سرعت قطار به 200 یا 300 کیلومتر ندارند، ادامه داد : مردم انتظار دارند قطارهای موجود خوب مدیریت شود.
 
سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه این دولت نتوانسته است، راه‌آهن را مثل قبل خوب اداره کند،گفت : در قانون بودجه امسال رقمی که به سیستم ریلی اختصاص یافت، در 35 سال اخیر بی‌سابقه بود.
 
وی خاطرنشان کرد : 35 میلیارد دلار در قالب فاینانس در اختیار بخش خصوصی و عمومی قرار دادیم تا دولت سرمایه‌گذار کسب کند؛همچنین از محل بند «ق» نیز اعتباراتی به سیستم ریلی اختصاص یافت.
 
متوسط سن ناوگان ریلی کشور حدود 28 سال است
 سید حسن موسوی نژاد، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل ریلی کشور با اشاره به اینکه متوسط سن ناوگان ریلی کشور حدود 28 سال است، گفت : شرکت حمل‌ونقل رجاء که توسط دولت به بخش خصوصی واگذار شد، در زمان دولتی بودن سالانه 25 تا 75 میلیارد تومان از اعتبارات عمومی یارانه دریافت می کرد.
 
وی با اشاره به مطلب بالا ، افزود :همچنین 35 تا 200 میلیارد تومان برای بخش مسافری هزینه می‌شد که مجموع این اعتبارات به قیمت امروز 300 تا 400 میلیارد تومان است که دریافت نمی‌شود.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل ریلی کشور تصریح کرد : در مقایسه قیمت بلیط قطارهای معمولی با سرعت زیر 140 کیلومتر در 23 کشور، ایران بعد از هندوستان ارزان‌ترین قطارهای دنیا را دارد.
 
وی خاطرنشان کرد: سرمایه شرکت‌ها صرف هزینه‌ جاری می‌شود.
 
57 درصد درآمد شرکت های باربری به راه آهن پرداخت می شود
 در ادامه برنامه مناظره ، خلفی ، عضو پیوسته انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه 22 هزار کشته در موضوعات دیگر را رها کرده ایم و به کمتر از 10 کشته بخش ریلی توجه می کنیم ، گفت : واگن هایی که از کشور آلمان خریداری کرده ایم همان واگن ها نیز به کشور اتریش فروخته می شود.
 
وی ادامه داد: 57 درصد درآمد شرکت های باربری به راه آهن پرداخت می شود.
 
عضو پیوسته انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی با اشاره به میزان موجودی پول برای ایجاد یک شرکت باری ریلی ، تصریح کرد : حداقل 600 واگن حدود 400 میلیون تومانی نیاز است.
 
خلفی خاطرنشان کرد : هر دستگاه کامیون 12 برابر یک خودرو سواری ترافیک ایجاد می کند.
 
شوک های قیمتی وارد شده به بازار موجب سردرگمی مسافران شده است
حسن تقی زاده انصاری، نائب رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی با اشاره به اینکه مدافع افزایش قیمت نیستم، گفت : شوک های قیمتی وارد شده به بازار موجب سردرگمی مسافران شده است.
 
نائب رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی تصریح کرد : آژانس های مسافرتی برای جابجایی گروه های مسافری با مشکل مواجه هستند.
 
وی با اشاره به مطلب بالا خاطرنشان کرد : دراین موضوع شرکت راه آهن و ... پاسخگو نیستند.
 
واگن‌های 50 ساله در ناوگان ریلی کشور وجود دارد
 رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل ریلی کشور با اشاره به اینکه واگذاری شرکت حمل‌ و نقل ریلی رجاء در سال 88 شتابزده بود ،گفت :متأسفانه در حال حاضر واگن‌های قطار به دلار خریداری می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه کمترین قیمت یک واگن ارزان، یک میلیون یورو است، ادامه داد :با نرخ‌های بلیت جاری بازگشت سرمایه برای بخش خصوصی امکانپذیر نیست.
 
موسوی نژاد با تاکید براینکه واگن‌های 50 ساله در ناوگان ریلی کشور وجود دارد،افزود : در حال حاضر متوسط سن ناوگان رجاء 31 سال و متوسط سن کل ناوگان 28 سال است.
 
وی اظهار کرد :شرکت‌های ریلی بابت تورم سالانه، هر سال افزایش قیمت سنواتی حدود 25 تا 30 درصد دارد که در سال گذشته این افزایش قیمت در ابتدای سال اعمال نشد.
 
وی با اشاره به اینکه 28 آذر ماه سال گذشته افزایش قیمت سنواتی در نرخ‌های بلیت اعمال شد، گفت : این مهم حدود 19 درصد رشد قیمت بلیت داشته ایم.
 
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی حمل و نقل ریلی کشور با اشاره به مطلب بالا ادامه داد : این در حالی است که تنها یک چهارم سال باقی مانده بود و تأثیر این افزایش قیمت در هزینه شرکت‌ها کم بود.
 
حدود 7 میلیون مسافر محلی در کشور وجود دارد
راشدی، معاون امور مسافری شرکت راه آهن با اشاره به اینکه حدود 7 میلیون مسافر محلی در کشور وجود دارد، گفت :هیچ هزینه ای از دیزل این مسیرها گرفته نمی شود.
 
وی با اشاره به اینکه قیمت قطارهای حومه ای و محلی از سال گذشته هیچ افزایشی نداشته است، تصریح کرد : با توجه به برنامه ریزی ها و مطالعات امسال در 7 ایستگاه نظیر ورامین ، نیشابور و ... سرمایه گذاری می شود.
 
وی ادامه داد : خرید پله برقی، آسانسور و ...از جمله این موارد است.
 
معاون امور مسافری شرکت راه آهن خاطرنشان کرد : 44 نمازخانه تا پایان کار دولت ساماندهی خواهد شد که امسال 22 مورد اعتبار بخشی می شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • افشاگر 0 0

    من موفق شدم کمی از این مناظره را ببینم جناب خلفی، عضو پیوسته انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی بسیار لحن بدی داشتند و خود را محق می دانستند که چون در این صنعت سرمایه گذاری کرده است هر چه دلش می خواهد به همه بگوید ایشان از قیمت بنزین گله داشتند و می گفتند که بنزین به مردم به رایگان داده می شود و من به عنوان سرمایه گذار باید چنین کنم و چنان و هزینه های من زیاد است و هر ساله ۲۵ در صد حقوق کارکنانم افزایش دارد و من چقدر پول به کجا می دهم و … باید به این جوان که خود به این مطلب که سنش به خیلی چیزها نمی رسد و نمی دانم از کجا سرمایه دار شده گفت که کسی شما و سرمایه گذار ها رو به زور اسلحه نیاورده که ترا به خدا در صنعت ریلی سرمایه گذاری کنید خودتان حتما تشخیص دادید که آمدید قیمت بنزین هم به شما ربطی ندارد و اگر هم ربط داشت مگر شما و همه کارفرمایان به دلار به مردم حقوق می دهید که به دلار قیمت بنزین را محاسبه می کنید؟؟؟؟؟ لازم به یاد آوری است که به نسبت حقوق و سطح در آمد مردم به قیمت حامل های انرژی ایران یکی از گرانترین حاملهای انرژی دنیا را دارد از سرمایه گذاران محترم می خواهم قبل از شروع سرمایه گذاری در هر بخشی به جوانب آن کار خوب فکر کنند تا خدای نکرده مثل آقای خلفی، عضو پیوسته انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی به مردم و نماینده مردم هتاکی نکنند و خود را محق به اظهار نظر در همه موارد ندانند واقعا برخورد این آقا بسیار زشتو زننده بود و انسان را یاد ریاکارها(چندین انگشتر در دست ولی نبود اخلاق) و بچه پولدار های بی ادب می انداخت

  • دون پایه راه آهن 0 0

    تین نیوز عزیز! برنامه مناظره ای که دیروز از رسانه ملی پخش شدحاوی نکات ارزشمند و برجسته ای بود که با بی ادبی وبی نزاکتی آقای خلفی در جهت گیری های بدون منطق بسیار برجسته ترشد!!!! البته سعه صدر و صبوری جناب آقای کاتب در پاسخگویی به این شخص بسیارآموزنده و قابل ستایش بود. بنده نیز درپاسخ به این کارشناس به اصطلاح فنی صنعت ریلی!!!!!؟؟؟ باید عرض کنم!! ادب مرد به ز دولت اوست.

  • رضا جعفر پور 0 0

    آقای خلفی خودت متوجه شدی برای چی در مناظره شرکت کردی شما چکاره افزایش قیمت بلیت بودیدآیا کارشناس مربوطه هستید یا مالک یا مدیر عامل شرکت قطار مسافری ذوق زده شده وشرکت کردیدبا کدام سواد… اگر صحبت شما راملاک عمل قرار دهیم وهمین امروز قیمت بنزین وگازوئیل چند برابر شود وبا این سیاست بار ومسافر به سمت راه آهن سوق داده شوند مگر ناوگان بار ومسافرونیرو ی کشش وخطوط راه آهن فعلی پاسخگو می باشدشما درصور ت بکارگیری از کلیه امکانات موجودحداکثر ۱۰تا۱۵درصد رشد خواهیم داشت آقای محترم اگربراساس روابط شما رادعوت کردند مگر مجبور هستی در همه زمینه ها اظها رفضل کنی مگر پروژه دوره دانشگاهی جنابعالی سند فنی مقبول است که از آن دفاع می کنی کدام واگن آلمانی را جنابعالی به یورو وارد کشور کردی که در رسانه ملی آن رابه کذب مطرح می کنی تقصیر شما نیست که دراین برنامه زنده شما را دعوت می کنند باید این ایراد را به مجری برنامه دانست در برنامه۱۵۰دقیقه ای فقط ۱۵دقیقه به موضوع مناظره اختصاص داشت وبقیه خار ج از موضوع ویا حاشیه بوده خصوصا مطالبی که شما مطرح کردید از آقای حیدری بعید است این چنین برنامه را اداره کند ووقت مردم شریف را بگیرد

  • MAJHD 0 0

    بایدبه آقای خلفی امثال ایشان عرض کرد. نام سرمایه دار درمورد شما صحت دارد درغیراینصورت جهت صحت ادعا کل مستندات ذیربط را انتشاردهید. زیرا شعار صرفا " کاربرد عوامفریبی دارد. ضمنا " ادب بالاترین ارزشها است.

  • محمد ترکاشوند بهران 0 0

    باسلام اینکه با حضور اینهمه خبره ی کارکشته و با سابقه در زمینه ریلی و راه آهن، جوانی چنین هتاک(که از محل رانت های بی پایان به چنین موقعیتی رسیده) را به برنامه دعوت می کنند خود جای سوال بسیار دارد. اگر برایشان صرفه ندارد دلیلی ندارد ادامه دهند! البته در آنصورت باید برای ادامه[…] شرکت ریلی! متانت و وقار را باید از رئیس محترم انجمن بیاموزند.

  • ناشناس 0 0

    باسلام در حال حاضر صنعت ریلی پر شده از امثال آقای خلفی ومدیران جوان منتصب ومارک دار که پای ادعا که باشد همکاره هستند وبرهمه چیز اگاه ولی وقتی، وقت عمل میشود یا عاجزند ویا چنان کارهای پرهزینه ای میکنند که باید به خداپناه برد. پس بهتر است همه ساکت شویم واز امثال آقای خلفیها چیز یاد بگیریم؟!

  • رضا جعفر پور 0 0

    مسئول محترم سایت تین نیوز شما که توان انتشار نقد منصفانه را ندارید لااقل خبر را نیز منتشر نکنید پیشنهاد می شود به جای این حرفه به شغل دیگری بپردازید

  • شریف 0 0

    دوست عزیزی که آقای خلفی را " سرمایه دار " نامیده ای، استحضار داشته باشید که علیرغم این همه منم منم کردن های ایشان و اینکه چقدر سرمایه به میدان آورده اند نامبرده حتی یک ریال هم سرمایه نیاورده است!! عجیب است، نه؟ لطفا نگاهی به لینک روزنامه رسمی زیر داشته باشید تا دریابید سرمایه از کجا آمده است: http: / / www. gazette. ir / Detail. asp? NewsID = ۹۲۳۹۶۱۷۴۷۳۳۶۱۵۳&paperID = ۹۲۲۹۸۳۶۵۴۱۵۹۶۵۰

  • شریف 0 0

    حالا که صحبت از " دکتر بعد از این! " شد بی مناسبت نیست با نگاهی به سایت رسمی شرکت خودشان، چگونگی " دکتر " نامیدن ایشان را بفهمیم؛ در حالی که هنوز دانشجوی در حال تحصیل هستند!! http: / / railpardaz. com / index. aspx? siteid = ۲&fkeyid = &siteid = ۲&pageid = ۱۶۷&newsview = ۱۲۶

  • کاوشگر حقیقت 0 0

    با سلام خواهشمند است نسبت به ارتباطات مالی این فرد با سران عالی رتبه راه آهن شفاف سازی نمایید در صورت درخواست رسانه ها اسناد پروژه های مشترک آقایان در اختیار رسانه ها قرار خواهد گرفت با تشکر

  • مدیر بازنشسته راه آهن 0 0

    من بدقت تمامی مناظره را مشاهده کردم[…] واقعا برای همه ملت ایران عجیب بود. البته همه می دانیم مثل آقای[…] وقتی چیزی در چنته نداشته باشند معمولا دست به چنین حرکاتی می زنند. برای مثال چون آقای[…] جوابی منطقی نداشتند رو یکرد ایشان از تعویض خطوط و بازسازیها ی محور های مختلف و شروع سایر طرحهای عمرانی که ربطی به بررسی بها بلیط نداشت و می خواست عملکرد شرکت راه اهن را در اجرای طرحها توجیه کند به ملت ایران عزیزم می گویم متولی زیر ساخت های راه اهن معاونت زیربنائی است که اداره کل خط مسئولیت تعمیر و نگهداری و همچنین بهسازی و بازسازی خطوط را عهدهدار است و سالیان سال است این مسئولیت را بگردن داشته و همه ساله محورهای مهم و اولویت دار را بازسازی یا بهسازی می کند. ذاتا این جزء وظائف اصلیشان می باشد برای مثال راه اهن لرستان حدود ۸ یا نه سال پیش باز سازی کامل شده و در حال حاضر بایستی فقط بهسازی انجام گیرد. و سایر خطوط نیز کمافی السابق بایستی بهساز ی و بازسازی شوند ایشان طوری وانمود می کرد که تا کنون این کار ها انجام نشده و بار بسیار سنگینی بهعده شرکت ریخته شده و اینان این بار را بدوش می کشند. و این همه سوانح بدلیل عدم توجه مدیران سابق بوده است اقای[…] و مدیرانی که بدلیل سوء مدیریت تان موجبات سوانح زنجیره ای شده اید و میلیارد ها دلار به ملت خسارت وارد نموده اید. و رکورد سوانح را در یکسال اخیر شکسته اید انصافا اگر اینکاره نبودید چرا مسئولیت قبول میکنید. البته من از بازرسی محترم کل کشور تقاضامندم محور هائیکه شرکت به تازگی می خواهد باز سازی شوند را بررسی مجدد نماید تا ببینیم کی باز سازی شده و آیا نیاز به بازسازی مجدد دارد یا خیر و برای مخدوش شدن افکار مجلسیان و مردم برای توجیه سوانح دست به چنین بازسازیها می زنند.

  • دلسوز 0 0

    جناب آقای مدیر محترم بازنشسته راه اهن باید به جنابعالی احسنت گفت: متاسفانه بتازگی می خواهند محور راه اهن لرستان را اسلب ترک کنند. نمی دانم کسی که چنین تصمیم عجیبی گرفته از کدام دانشگاه فارغ التحصل شده و چرا دوست دارد در این برهه از زمان که مقاومت اقتصادی مطرح است ایشان بنا دارند اسلب تراک که معمولا برای خطوط سریع السیر با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت طراحی و ساخته میشود می خواهند برای سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت این طرح را اجرا کنند حتما زیر کاسه نیم کاسه ای نهفته است یا سود هنگفتی برایشان دارد.(باید منتظر بود و دید کدام شرکت اجرا خواهد نمود) لازم به تذکر است که حتی برای خطوط سریع السیر در خیلی از نقاط دنیا همان تراورس بتنی انجام شده و برای اینکه هزینه احداثکاهش داشته باشد از اجرای اسلب خودداری نموده اند. از بازرسی کل کشور منم خواهان رسیدگی هستم.