| کد خبر: 250598 |

همزمان با خرید هواپیمای A340 مطرح شد:

◄ چگونه 260 میلیون دلار با خرید شاپرک ها (هواپیمای ATR) هدر رفت؟

برخی کارشناسان هوانوردی معتقدند پروژه خرید هواپیماى ATR حتی قبل از برجام که توسط هواپیمایى آسمان خریدارى شده بود از نظر اقتصادى یک پروژه شکست خورده بود.

تین نیوز

برخی کارشناسان هوانوردی معتقدند پروژه خرید هواپیماى ATR  حتی قبل از برجام که توسط هواپیمایى آسمان خریدارى شده بود از نظر اقتصادى یک پروژه شکست خورده بود.

به گزارش تین نیوز ، کارشناسان می گویند: در مجموع تعریف خرید هواپیما در چارچوب برجام، یک اشتباه استراتژیک بوده و هست چرا که تعداد زیادی هواپیما در طول تحریم خریدارى شده و حتی بهترین خط هوایى کشور در طول تحریم تاسیس و تشکیل و توسعه یافته است.

بیشتر بخوانید:

به گفته آنان،  شرکت ایران ایر براى ١٣ فروند هواپیماى ATR مبلغ ٢٦٠ میلیون دلار نقدا پرداخت کرد، یعنى هر فروند ٢٠ میلیون دلار. با توجه به این که هر فروند ATR حدود ٧٠ صندلى دارد رقم های زیر از این خرید حاصل می شود:

13x70=910

260,000,000 / 910 = 285,000 $

کارشناسان همچنین می گویند: قیمت بهترین هواپیماى A340 بیشتر از ٢٠ میلیون دلار نمى باشد. این هواپیما بین ٣٦٠ تا ٤٢٠ صندلى دارد. حال اگر متوسط  صندلی را ٣٩٠ فرض کنیم:

20,000,000 / 390 = 50,000 $

این در حالی است که هواپیماى ATR برد کوتاه و هواپیماى ٣٤٠ برد بلند است. موتور هواپیماى ATR یک موتور کانادایى است که هیچ امکانى براى تعمیر در داخل براى آن وجود ندارد اما موتور هواپیماى ٣٤٠ موتور CFM است که در داخل تعمیر و اورهال مى شود.

همچنین خرید هواپیماى ATR بر خلاف اساسنامه ایران ایر است و این تخلف قانونى توسط این شرکت صورت پذیرفته است!

علاوه بر این که خرید این هواپیما هیچ توجیه اقتصادى و فنى نداشته و ندارد و نخواهد داشت، تنها توجیه آن استفاده از این هواپیما براى مناطق محروم بوده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 6 0

    مقایسه 340 با ATR از اساس اشتباه است. الان پروازهای ATR از تهران به شهرهایی مثل رامسر، گرگان، جهرم و غیره است. حالا در این مسیر 340 جایگزین شود؟ بهترین شرکت هوایی هم که در دوران تحریم پا گرفته الان حال و روز خوبی ندارد.