| کد خبر: 172302 |

◄ اشتغال یک‌هزار نفری با شروع به کار دو فاز کانتینری مجتمع بندری نگین

هدف از ساخت اسکله ها در بندر نگین به دلیل افزایش میزان نیاز و تقاضا برای فعالیت‌های بندری بوده است.

تین نیوز

مدیرکل بنادرودریانوردی استان بوشهر، گفت: آینده توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین است و هر نوع توسعه را امکان‌پذیر خواهد کرد ضمن این که می‌توانیم تا ۳,۵ کیلومتر دیگر هم طرح توسعه اسکله داشته باشم. برای این اسکله ها نیز برای دو فاز کانتینری می تواند در حد نهایی بهره بری تا ۱۰۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد کند.

به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی بنادرودریانوردی بوشهر، سیاوش ارجمندزاده مدیرکل بنادرودریانوردی استان بوشهر در این باره افزود: مطالعه ساخت اولین اسکله در بندر بوشهر در دهه چهل و در سال ۱۳۴۳ آغاز و به ساخت اسکله یک و دو منتهی و عملیات لایه‌روبی توسط یک شرکت هلندی ایجاد و کانال دسترسی با عرض صد‌متر و عمق ۵, ۵‌متری انجام شد.

در سال ۵۲ مجدد کار لایه‌روبی کانال بندر بوشهر با عرض ۱۵۰‌متر و عمق ۱۰‌متر با لایه‌روبی ۱۰‌میلیون‌تن انجام و جزیره علفدون با احیا ۲۷‌هکتار زمین ایجاد شود.

در دهه ۵۰ اسکله شمالی ایجاد و برای شناورهای نظامی مورد استفاده قرار گرفت و در سال ۵۶ محل پهلوگیری اسکله رافائل با طول ۲۷۰ متر ایجاد شد. بزرگ‌ترین کشتی که تاکنون وارد بوشهر شده این کشتی رافائل بوده است.

در دهه ۶۰ اسکله ۲۸۵ متری ایجاد و طرح توسعه محوری بندری نیز آغاز می‌شود که ساخت خیابان دهقان همراه با خرید منازلی در مناطق پیرامونی اداره بندر بدین منظور انجام شد.

در دهه هفتاد در شمالی‌ترین بخش بندر اسکله دلفین ساخته شد و از سال ۸۴ دو پست اسکله کانتیری و احیاء ترمینال کانتینری از زمین‌های استحصال‌شده آغاز و ۱۳ میلیون متر نیز لایه روبی انجام و به عمق ۱۰,۵ متری انجام و در نهایت طول هزار متری اسکله های بندر به ۲۲۵۰ متر ارتقا یافت.

در سال های ابتدایی استفاده از اسکله های کانتینری، استقبال زیادی انجام شد به گونه ای که عملکرد به ۷۰ درصد ظرفیت رسید که در زبان بندری نیاز به احداث ترمینال های جدید احساس شد.

از سال ۸۷ موضوع آینده و توسعه جدید بندر بوشهر بررسی شد که با توجه به این که بندر بوشهر در درون بوشهر قرارگرفته و درگذشته به عنوان یک مزیت برای انتقال کالا بود اما با توجه به گسترش مبادلات بندری و ظرفیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ به یک معضل تبدیل‌شده بود نیاز به یک بندر جدید بیشتر احساس شد.

با توجه به فشار ترافیک شهری و نیاز به پهلوگیری کشتی‌های بزرگ، نیاز به جابجایی بندر احساس شد که کار مطالعه بندر بزرگ بوشهر در طول چهار سال فعالیت انجام شد که به این نتیجه رسیدند که نیاز به میلیاردها تومان برای جابجایی بندر وجود دارد. به دلیل این که هیچ‌گونه فضای پس کرانه ای اجتماعی برای بندر جدید وجود نداشت و نیاز بود که شهری جدید هم ساخته شود طرح ساخت بندر جدید بوشهر خارج از نقطه فعلی منتفی شد.

در نهایت ساخت جزیره نگین و به عنوان آینده بندر بوشهر با ترمینال کانتیری و ۶۰۰ متر اسکله در ۵۰ هکتار هدف‌گذاری شد. ۳۰۰ متر دیگر نیز برای اسکله چند منظوره با محوطه ۱۶ هکتار برای پس کرانه آن انجام شد. چهار اسکله کانتیری دیگر همراه با ساختمان‌های اداری در فاز یک توسعه بندر در جزیره نگین دیده‌شده است.

تا به امروز ساخت اسکله کانتیری به طول ۳۰۰ متر در فاز اول به اتمام رسیده است ضمن این که جاده دسترسی نگین به بزرگراه بوشهر به برازجان با طول ۳,۵ کیلومتری به شکل آنتنی ایجادشده و باند دوم نیز در دستور کار است. این شرایط سبب شده که در فاز اول ۴۵۰ هکتار در جزیره نگین زمین داشته باشیم که ۲۰۰ هکتار آن در فاز اول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با ایجاد زیرساخت‌های آب و برق و گاز و تلفن به دنبال جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستیم این در حالی است که برای اولین بار در بنادر کشور زیرساخت‌ها از جمله اسکله کانتینری توسط بخش خصوص این اسکله با اعتبار ۹۰ میلیارد تومان ساخته‌شده است.

برای عمق پایه اسکله نیز ۱۲ متر هدف‌گذار شده تا کشتی‌هایی با ظرفیت ۵۰ هزار تنی بتوانند در آن پهلو بگیرند. این شرایط سبب می‌شود که بندر بوشهر از انزوا خارج و کشتی‌های بزرگ بتوانند با کاهش هزینه‌ها به طور مستقیم از مبدا بارگیری کانتینر وارد بوشهر شوند.

اعتبار لایه روبی پایه اسکله با عمق ۱۲ متر، ۳۰ میلیارد تومان است که اکنون با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی مواجه شده و تا دو ماه آینده به افتتاح می‌رسد. تا پایان امسال عمق کانال ورودی بوشهر به ۱۰,۸ بااعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان می رسد. برای این کار ۵.۸ تن باید لایه روبی شود.

البته در سال ۸۶ این عمق برای کانال ورودی بندر بوشهر ایجاد شد اما چون طی بیش از یازده سال لایه روبی مجدد انجام نشد شاهد افزایش رسوبات گردید که نیاز به لایه روبی جدید را دوچندان کرد. برای برق‌رسانی به جزیره نگین نیز در مجموع ۲۷ میلیارد تومان هزینه می‌شود که تجهیزات اولیه آن خریداری‌شده است.

هدف از ساخت اسکله ها در بندر نگین به دلیل افزایش میزان نیاز و تقاضا برای فعالیت‌های بندری بوده است. آینده توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین است و هر نوع توسعه را امکان‌پذیر خواهد کرد ضمن این که می‌توانیم تا ۳,۵ کیلومتر دیگر هم طرح توسعه اسکله داشته باشم. برای این اسکله ها نیز برای دو فاز کانتینری می تواند در حد نهایی بهره بری تا ۱۰۰۰ نفر اشتغال جدید ایجاد کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.