بازدید سایت : ۱۶۵۷۱
| کد خبر ۳۰۲۸۱۷
کپی شد

طولانی‌ ترین تونل‌ های ریلی ایران را بشناسید

با گسترش شبکه حمل ونقل ریلی در ایران، تونل ها به بخش مهمی از زیرساخت های استراتژیک کشور تبدیل شده اند. این سازه های عظیم، نشان دهنده قدرت مهندسی، برنامه ریزی و توسعه در نقاط صعب العبور هستند و نقش مهمی در پیوند شهرها و مناطق مختلف ایفا می کنند.

طولانی‌ ترین تونل‌ های ریلی ایران را بشناسید
تین نیوز |
با گسترش شبکه حمل ونقل ریلی در ایران، تونل ها به بخش مهمی از زیرساخت های استراتژیک کشور تبدیل شده اند. این سازه های عظیم، نشان دهنده قدرت مهندسی، برنامه ریزی و توسعه در نقاط صعب العبور هستند و نقش مهمی در پیوند شهرها و مناطق مختلف ایفا می کنند.
 
️به گزارش تین نیوز به نقل از فارس؛ در سال های اخیر، توسعه راه آهن در ایران با نگاهی دقیق به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی کشور، منجر به ساخت تونل های طولانی و پیچیده ای شده که بخش قابل توجهی از مسیرهای ریلی را در بر می گیرد. این تونل ها نه تنها برای عبور از کوه ها و مسیرهای سخت گذر ساخته شده اند، بلکه نقش حیاتی در روان سازی حمل ونقل، کاهش مصرف انرژی و افزایش ایمنی قطارها دارند.
 
در صدر فهرست تونل های ریلی ایران، تونل زیرزمینی منطقه ۱۷ تهران با ۸ کیلومتر طول قرار دارد. این تونل نه تنها طولانی ترین تونل ریلی کشور به شمار می آید، بلکه نمونه ای ممتاز از به کارگیری فناوری پیشرفته در قلب پایتخت است. این تونل که برای تسهیل ترافیک ریلی درون شهری طراحی شده، جلوه ای از رویکرد آینده نگر به حمل ونقل پاک و پایدار در مناطق پرتردد شهری است.پس از آن، تونل شماره ۱۵ در استان هرمزگان، در بلاک زادمحمود با طول ۳ کیلومتر قرار دارد که بخش مهمی از مسیرهای اضطراری این منطقه جنوبی را تشکیل می دهد.
 
در منطقه شمالی کشور، تونل شماره ۵۵ در بلاک گدوک–دوگل با طول ۲۸۸۷ متر، نمونه ای از مهندسی دقیق در مسیرهای کوهستانی است که در کنار تونل های دیگر مانند خماری در خراسان و جنرال در شرق، مکمل مسیرهای حیاتی شبکه ریلی هستند.جالب آن که بخش زیادی از این تونل ها در مسیرهایی قرار دارند که در گذشته عبور و مرور ریلی با مشکلات زیادی همراه بوده است. مناطقی همچون زاگرس، شمال، شرق و خراسان با ساخت تونل هایی با طول های بیش از ۲ کیلومتر، توانسته اند بر محدودیت های جغرافیایی غلبه کنند.
 
برای مثال، تونل شاهی و شاهپور در مسیر تله زنگ–تنگ ۵، با طول هایی بیش از ۲.۵ کیلومتر، نماد توانمندی مهندسان ایرانی در ساخت مسیرهای ایمن در دل کوهستان هستند.

در کنار این تونل های بزرگ، مجموعه ای از تونل های میانی با طول ۱ تا ۲ کیلومتر نیز در استان هایی چون فارس، لرستان، آذربایجان و شمال غرب ساخته شده اند که از جمله آن ها می توان به تونل ضحاک، آران و تونل ۱۲۰ در مسیر بیشه اشاره کرد. این تونل ها هر چند کوتاه تر هستند، اما نقش کلیدی در اتصال خطوط ریلی دارند.

با این حال، هنوز برخی مناطق کشور مانند جنوب، غرب، کرمان و بخش هایی از شمال شرق، فاقد تونل های ریلی هستند که این می تواند نشانه ای از لزوم برنامه ریزی بلندمدت برای توسعه متوازن شبکه ریلی در سطح کشور باشد.تونل های ریلی ایران نه تنها مسیرها را کوتاه تر می کنند، بلکه نمادی از جسارت مهندسی در عبور از موانع طبیعی و توسعه پایدار حمل ونقل محسوب می شوند؛ سازه هایی که در سکوت دل زمین، پیونددهنده اقتصاد، امنیت و ارتباطات ملی هستند.

600

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.