| کد خبر: 26508 |

رانندگان حادثه ساز را دریابید…

تین نیوز | سوانح رانندگی و آسیب های پیدا و پنهان آن ، به عنوان تهدیدی بزرگ و در مواردی جبران ناپذیر از آنچنان اهمیتی برخوردار است که پرداختن به آن ، توجه و هشدار در سطح ملی و عمومی در راستای کاهش ان به عنوان یک وظیفه اصل و حکم است و از این رو در این شماره نیز به بحث و تحلیل آن می پردازیم و امیدواریم با هم سویی وهمراهی مخاطبان و تصمیم سازان در حوزه های مختلف بتوان در نگاه ، عملکرد و رفتار رانندگی که خواسته و ناخواسته با سبک شمردن قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و عدم رعایت حقوق دیگران و نادیده انگاشتن این مهم موجبات خطر و سانحه برای خود و دیگران را فراهم می سازند . تغییر حاصل نمود تا شاید بدین طریق با تکرار هشدارها و گوشزدهای خطرات، این افراد به سمت و سوی رانندگی بی خطر و به قاعده پیش بروند و در مسیر قرار گیرند که عملکردشان در رانندگی ملکه رفتار آنها شود . البته رسیدن به مرحله یاد شده ، منوط به همراهی سازمان های دست اندرکار و مسئول این حوزه در بحث های اجتماعی ، فرهنگی ، اجرایی به ویژه و موکلا دستگاه نظارتی است .
انسان آفریده خلاق منحصر به فرد و در جای خود شگفت انگیز خداوند است . هم او که اشرف مخلوقات است و از روح متبرک حضرت حق برخوردار است انسانی که دارای ابعاد مختلف روحی و جسمی است که به واسطه توانمندی های حاصل شده در پرتو هر کدام از بعدهای یاد شده خصلت ها و خلق و خوهای متعددی را به لیست توانمندی هایش می افزاید .
آنچه که از میان ابعاد یاد شده و خصلت های منتسب به انسان به عنوان شاخص و بعد مرتبط با سایر امور باید یاد کرد سلامت جسم می باشد . سلامتی از مهمترین امانت هایی است که از جانب خداوند نزد او به امانت قرار گرفته است .
اینجاست که لزوم اهمیت قائل شدن برای حفظ سلامتی ، بیش از پیش می شود و مبرهن است که به همین واسطه نباید سراغ شرایط خطر و ریسک رفت و دوری از اموری که انسان را در موقعیت خطر قرار میدهد به عنوان یک رفتار عقلی و صحیح از انسان انتظار می رود.
باورهای دینی ، آیات و روایات و سخن بزرگان دینی به ویژه دین مبین اسلام در کنار باور همه مردم در اقصی نقاط دنیا بر حفظ سلامت جسم صحه می گذارد و این باور که روح سالم در بدن سالم است به شهادت تجربه ، علم و اعتقادات مذهبی و ملی به باوری می رسیم که حفظ جسم را ضروری تر می سازد .
سازمان بهداشت جهانی در سال 1979 میلادی تخقیقات گسترده و میدانی پیرامون جنبه های روحی و معنوی انسان با تعریف سلامت به انجام رساند و حاصل آن تهیه بسته سلامت و ارائه برنامه ای جامع به تمامی کشورهای دنیا در راستای سلامت انسان ها شد .
وجوه جسمی و روحی انسان دارای ابعاد مختلفی است که سلامتی جسم و معنویت روح در یک رابطه بسیار پیچیده و چند وجهی سبب ساز آرامش و رضایت انسان می شوند و این در حالی است که چنانچه نتوان به شکل مناسب به این دو مهم و ارتباط آنها بپردازیم شاهد آسیب های عظیم نهان و آشکاری خواهیم بود که جامعه را با تنش روبرو خواهد ساخت .
امروزه جامعه ای را ایده آل و توسعه یافته می دانیم که در اصول و پایه های جهان بینی و ایدئولوژی آن سلامت اعضا مهم شمرده شود و برای نیل به آن برنامه ریزی های صحیح صورت پذیرد .
سبک زندگی و جایگاه در نظام سلامت که از بحث های مهم در حوزه سلامت است خود تابع و پیرو مراحل رشد و ارتقای شخصیت افراد است . رشدی که از عنفوان کودکی آغاز و در مسیر زندگی در دوره های مختلف و با توجه به شرایط گوناگون اجتماعی تکمیل می شود.
با وجود شکل گیری جریان های مختلف اجتماعی ، رفتاری ، فرهنگی و هم زیستی و .. که در جوامع توسعه یافته و در حال توسعه در حال شکل گیری و تحکیم است و با پذیرش های پیامدهای خوب و ناخوب آن جریان دغدغه و خواسته جوامع در حال توسعه که همانا اقتصاد است را هم داریم .
اما واقعیتی که مبرهن است اهمیت سلامت و حیات انسان ها است که بایسته و شایسته است برای رفع آسیب های پیدا و پنهان فقدان سلامت جسم و روح بر پیکره و ساختار جامعه انسانی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و خانوادگی در سرلوحه و تیتر عناوین مهم قرار گیرد.
اینجاست که در تفکیک رفتارهای اجتماعی و نگرش در و بر بخش های مختلف به ضرورت نگاه سازمانی و ارتباط حوزه کاری پرداخته به رفتارهای ترافیکی ، ارتقاء سطح رفتارها و آموزش در بین رانندگان مطرح می شود .حال آنحه در درصد بالای سوانح منجر به صدمات در تصادفات قادر است معامله « روح سالم در بدن سالم است » را بر هم زند و آسیب های شدید و گاهی جبران ناپذایر بر پیکره جامعه و مخصوصا خانواده ها وارد کند .
عزمی ملی ، نگاهی تخصصی و عملکردی مبتنی بر دانش ، تجربه را در یک همگرایی فی مابین سازمان ها ، ادارات و تشکلات مردم نهاد و در واقع همسویی ایران با همه مردمش انگشت زنهار و توجه به سوی دستگاه های نظارتی کشور در این حوزه است که با اتحاد برنامه های جامع و وضع و اجرای قوانین و مقررات عامل بازدارنده و ایستایی باشد . جلوی رفتار پر خطر رانندگی بی احتیاط و بی توجه به قانون و اگر چه به جهت ارتقای فرهنگ ترافیکی در خیابان و جاده از رانندگان قانون مند و مبادی آداب برخورداریم . اما روی سخن با شمار اندکی است که جان و مال خود و دیگران را به خطر می اندازند . گروهی هم سهوا و به جهت ساده انگاشتن قوانین رانندگی نسبت به رعایت قوانین و مقررت کم توجهی دارند که حضور عامل نظارتی، یادآوری، توصیه ، آموزش و کنترل رفتاری در مورد ایشان کارآمد خواهد بود.
بدون تردید در تمامی کشورهای توسعه یاقته با توجه به افزایش امکانات و تکنولوژی مورد استفاده در صنعت خودرو سازی و کمیت آن علاوه بر انتظار عمومی مبنی بر افزایش امکانات ایمنی و استاندارد سازی مطمئنا کسانی که موافق به اخذ گواهینامه رانندگی می شوند ، ضوابط و دوره های دیگری را هم می گذرانند تا علاوه بر مهارت عملی در شناخت رانندگی از لحاظ آمادگی حرفه ای و فکری هم شایستگی راندن خودرو در خیابان و جاده را داشته باشند و از آنجا که این امر با جان و مال انسان ها سرو کار دارد واضح و روشن که ضوابط و مکانیزم اعطای مجوز حرفه رانندگی سرسختانه بوده و به فواصل زمانی نه چندان طولانی سیستم باز آزمونی علمی ، عملی و روحی کنترل می گردد و بدون هیچ اغماضی کسانی که به سلامت خویش و دیگران ارزش قائل نمی شوند و این موضوع را به انحاء مختلف در رفتار خطرناک ترافیکی خود نشان می دهند مجوز آنان باطل می گردد .
رفتارهی صحیح ترافیکی و آموزش های دقیق می تواند تصویر بهتری را از فردا برای جامعه و کشورمان و ادب اجتماعی ما در امور مختلف و در اینجا انضباط رانندگی را به نمایش بگذارد .
امروز قانون مرجع بازدارندگی ، جریمه و تنیبه و بعضا تشویق است که به مراجع و دستگاه های نظارتی یاری می رساند و ایجاد و افزایش آموزش و فرهنگ صحیح در رانندگی ، روح پذیرش قانون را در تفکر و وجود راننده جاری و حاکم می سازد که در این حال بی شک کار دستگاه های نظارتی آسان تر خواهد شد . و لذت رعایت قانون روح جامعه را متعالی و سالم تر خواهد ساخت .
با تحقق آموزش دقیق ، نظم و انضباط رانندگی ، راننده با هوشمندی و بصیرت به سفری ایمن که سلامت خود و همراهانش را تامین می کند ، می اندیشد.
راننده با برخورداری از فرهنگ ترافیکی و با پذیرش آموزش های به پیش و بعد و حین سفر می اندیشند و لوازم و امکانات آن را به بهترین نحو تامین می کند .
راننده باید بداند شرایط جوی ( برف ، باران ، مه و ... ) در مسیر و زمان مسافرت به چه گونه ای است و چه پیش بینی هایی شده است و براساس آن خود را از جمع جوانب آماده سازد .
اطلاع از موقعیت مهندسی راه ( بزرگراه اصلی ، راه فرعی و راه روستایی ) و تطبیق تنظیم و هماهنگی رانندگی با علائم و تابلوهای راهنمایی در مسیر ، در کنار رعایت مواردی چند می تواند سلامت جسم و جان راننده و مسافران را تضمین کند .
جسمی که ودیعه الهی است جسمی که ایمنی و سلامتش ضامن سلامت و آرامش روح و روان آدمی است .
در سفرها تحقق سلامت انسان پیامد رفتاری است که از آن به رفتار صحیح ترافیکی یاد می کنیم و خوب است بدانیم عملکردی اینچنین در عین حال که احترام به قوانین و مقررات است قرار گر فته در مسیر فطرت انسانی و رعایت حقوق شهروندی و همنوعان است .

* ناصر رزاق منش، سرمقاله ماهنامه راهبران

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.