| کد خبر: 218949 |

◄ خصوصی‌سازی بنادر کشور به کجا رسید؟

بنادر کشور در طول تحریم های ظالمانه کارنامه خوبی داشته اند و جریان صادرات و واردات نیز به زعم بخش خصوصی فعال در صنایع دریایی به خوبی مدیریت شده است.

تین نیوز

۱۶۱ هزار و ۲۳۵ میلیارد ریال از سوی بخش خصوصی در بنادر کشور سرمایه گذاری صورت گرفته است. این در حالی است که عمده سرمایه گذاری صورت گرفته بخش خصوصی در حوزه احداث سیلوی غلات، مخازن روغن خوراکی و مجتمع های صنعتی و ... بوده است.

 معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در اینباره گفت: در سال ۱۳۹۸ میزان جذب سرمایه گذاری در بنادر بالغ بر ۵۵ هزار و ۶۹۴ میلیارد ریال بود.

فرهاد منتصر کوهساری در رابطه با هدفگذاری این سازمان در حوزه جذب سرمایه بخش خصوصی در سال ۹۹، عنوان کرد: طبق برنامه اهداف سرمایه گذاری در سال ۱۳۹۹ پیش بینی جذب سرمایه گذاری ۱۸ هزار میلیارد ریالی در بنادر کشور در دستور کار قرارگرفته است که از این میزان تا کنون نزدیک به سه هزار میلیارد ریال آن تحقق یافته است.

کوهساری درباره نوع نگاه سازمان بنادر به حضور هر چه بیشتر سرمایه گذاران اقتصادی در بنادر کشور، خاطرنشان کرد: به منظور بهبود فضای کسب و کار در مناطق بندری برای سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی تا به حال سازمان بنادر و دریانوردی عملکرد قابل قبولی داشته است، به طوری که میزان سرمایه گذاری تا امروز در بنادر حدودا به میزان یکصد و شصت هزار میلیارد ریال در غالب واگذاری ۳۲۲ طرح سرمایه گذاری بوده که این امر باعث افزایش قابل توجه ترافیک، افزایش قابل ملاحظه درآمدهای سازمان از محل تعرفه های دریایی، گسترش شرایط مطلوب تر اقتصادی در بخش اقتصاد خرد برای شهرهای بندری و حمل و نقل کشور می شود و در بخش اقتصاد کلان نیز افزایش تولید ناخالص ملی را به دنبال دارد.

به گزارش تین نیوز، درواقع بنادر کشور در طول تحریم های ظالمانه کارنامه خوبی داشته اند و جریان صادرات و واردات نیز به زعم بخش خصوصی فعال در صنایع دریایی به خوبی مدیریت شده است.

بنادر کشور نسبت به گذشته بسیار پویا تر شده اند و سطح همکاری مدیران سازمان بنادر با تجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی بهبود پیدا کرده و رضایت بخش است؛ اما برای آنکه روند توسعه ای بنادر با سرعت بیشتری دنبال شود تا حد امکان از میزان بروکراسی ها باید کاسته شود.

این در حالی است که طی چند سال اخیر سازمان بنادر و دریانوردی برای حضور سرمایه گذاران تسهیلات و تخفیف های مناسبی در نظر گرفته است. یکی از این اقدامات مثبت فعال سازی بنادر کوچک است که قرار است این مهم از طریق بخش خصوصی دنبال شود؛ سال های متمادی بود که بخش خصوصی خواهان فعال شدن بنادر کوچک بود ولی این امر رخ نمی داد حال به نظر می رسد که عزم سازمان بنادر برای فعال سازی بنادر کوچک جدی است.

از اثرات مثبت این اقدام این است که با توسعه بنادر کوچک، مشکلات اقتصادی ساکنان آن منطقه حل خواهد شد و از طرفی می توان از این طریق تحریم ها را بی اثر کرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.