| کد خبر: 242788 |

◄ صفر تا صد ماجرای ترافیک شدید محور آشخانه به بجنورد

روز جمعه شاهد ترافیک بسیار شدید در محور آشخانه به بجنورد بودیم که یکی از علل آن مسدود بودن راه اصلی محسوب می‌شد، با این حال مدیرکل راهسازی خراسان شمالی به تشریح ابعاد ماجرا پرداخت.

تین نیوز

روز جمعه شاهد ترافیک بسیار شدید در محور آشخانه به بجنورد بودیم که یکی از علل آن مسدود بودن راه اصلی محسوب می‌شد، با این حال مدیرکل راهسازی خراسان شمالی به تشریح ابعاد ماجرا پرداخت.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، از حدود ۳ هفته قبل به دلیل فرونشست بخشی از جاده بجنورد به آشخانه، جاده اصلی مسدود شده و رفت و آمد از آشخانه به بجنورد از طریق جاده قدیم بدرانلو انجام می‌شود.

اما روز جمعه که مصادف با آخرین روز تعطیلات عید فطر بود، حجم ترافیک به شدت بالا رفت به طوری که طی کردن فاصله ۲۰ کیلومتری مانده به بجنورد، حتی تا ۲ ساعت معطلی در پی داشت.

علل این مسئله که با انتقادات زیادی از سوی مردم مواجه شد را از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی جویا شدیم.

جعفر شهامت اظهار کرد: در اردیبهشت ماه سال ۹۹ برای نخستین بار حدود ۱۰۰ متر از جاده آشخانه به سمت بجنورد نشست کرد که در آن بازه از طریق اجرای یک طرح فوری طی یک هفته مشکل رفع شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی ادامه داد: در آن زمان دو راهی خنداقلو نیز نشانه‌هایی از نشست داشت که اقداماتی صورت گرفت؛ رانش‌های منطقه به صورت همزمان ترمیم می‌شد.

وی افزود: در نهایت با اجرای آزمایش‌هایی و ارائه طرح توسط مشاور و شرکت ناظر، جلسه‌ای در فروردین ماه برگزار شد و نتیجه آن شد که اقدامات اساسی انجام شود.

چرا محور اصلی آشخانه به بجنورد دو طرفه نشد؟

وی در خصوص چرایی دوطرفه نکردن جاده مسدود شده آشخانه تا بجنورد، بیان داشت: پیشنهاد استفاده دوطرفه از محدوده پایدارسازی نشست و رانش خندقلو از همان ابتدا در کمیسیون ایمنی راه استان مطرح شد که پس از بازدید میدانی و نظرات مشاور طرح و کارشناسان به دلیل آسیب‌های وارده به پل محدوده خندقلو و خطر بالای تردد سنگین دوطرفه روی پل که بارهای دینامیک سنگین در محیط با خاک اشباع ایجاد می‌کرد، مورد مخالفت جدی قرار گرفت.

شهامت گفت: پل مستقر در این فاصله ایمنی لازم برای عبور دوطرفه را ندارد زیرا عبور دوطرفه بار ترافیک را بالاتر می‌برد.

صفر تا صد ماجرای ترافیک شدید محور آشخانه به بجنورد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: به دلیل بارش‌ها حدود یک هفته اصلاح مسیر به تعویق افتاد اما در نهایت پایان اردیبهشت و یا ابتدای خردادماه زه کشی خاک جاده در دست ترمیم، به پایان خواهد رسید.

وی افزود: پس از آن باند شمالی به صورت دوطرفه استفاده خواهد شد و ترمیم باند جنوبی را آغاز می‌کنیم تا در نهایت پیش از بار ترافیکی تابستان، هر دو باند به حالت عادی بازگردد.

رشد دو برابری تردد در ایام عید فطر

شهامت در خصوص ترافیک سنگین پایان هفته در محور آشخانه به بجنورد، گفت: میزان تردد طی تعطیلات عید سعید فطر سال جاری یعنی از ۱۲ اردیبهشت تا ۱۶ اردیبهشت، در قیاس با عید فطر سال گذشته ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

وی افزود: یک میلیون و ۶۹۱ هزار و ۹۲۰ تردد وسایل نقلیه طی تعطیلات هفته گذشته به مناسبت عید سعید فطر در ۵۱ محور خراسان شمالی به ثبت رسید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی ادامه داد: در روز جمعه تردد ۲۱ هزار و ۸۵۲ دستگاه در محور آشخانه به بجنورد ثبت شد در حالی که متوسط تردد ۵ هزار و ۱۷۷ مورد بوده است.

وی افزود: در واقع ۳۲۲ درصد به نسبت متوسط تردد رشد داشتیم؛ به عبارتی تردد بیش از ۴ برابر شد.

شهامت تصریح کرد: این افزایش تردد در تمامی طول مسیر مشهود بود لذا در صورت باز بودن محور اصلی نیز، باز هم افزایش زمان تردد قابل پیش بینی بود.

صفر تا صد ماجرای ترافیک شدید محور آشخانه به بجنورد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در روز جمعه ترافیک بجنورد به آشخانه نیز زیاد بوده لذا در هر حالت امکان دوطرفه کردن جاده اصلی وجود نداشت؛ اما با این حال به دلیل معطلی مردم از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم.

وی افزود: با ترافیک موجود عملاً جایگزینی نداشتیم زیرا ترافیک حداقل دو برابر ظرفیت جاده بود.

اجرای پروژه به تأخیر افتاد

شهامت تصریح کرد: تاکنون ۳ جریان آب در منطقه مسدود شده پیدا شده و این آب‌ها حدود ۴ سال بود که حبس شده است؛ لذا رفتار خاک را تغییر داده بود.

وی افزود: بارش‌های خوب هفته گذشته و هفته جاری و ریزشی شدن کانال‌های زهکش و خاک منطقه، بخشی از عملیات پایدارسازی محور را به دلیل ریزشی شدن ترانشه ها با وقفه مواجه کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی ادامه داد: کمتر از ۲۰ روز آینده باند شمالی بازگشایی می‌شود و باند جنوبی نیز همین حدود زمان می‌برد.

هزینه بالای راه سازی در خراسان شمالی

وی افزود: منطقه شمالی استان دارای چند ویژگی است که یکی از آن‌ها شرایط مطلوب برای کشاورزی و شرایط بسیار نامطلوب برای جاده سازی و راهسازی است.

شهامت عنوان کرد: جنس خاک هزینه‌های جاده سازی در این مناطق را افزایش می‌دهد.

صفر تا صد ماجرای ترافیک شدید محور آشخانه به بجنورد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی عبور رودخانه اترک از استان را دیگر ویژگی خاص برخی مناطق دانست و گفت: این مسئله نیز جاده سازی را دشوار می‌کند زیرا رگه‌های آب صرفاً معطوف به خود رودخانه نمی‌شود.

وی در انتها گفت: در ۲ نقطه دیگر استان یعنی ۱۰ کیلومتری بجنورد به شیروان و محور چمن بید به سمت دشت نیز شاهد فرونشست و موج‌هایی در جاده هستیم که مطالعات آن در حال انجام است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.