| کد خبر: 264739 |

پارکینگ، معضل و راه حل ترافیک اصفهان

با توجه به کارکرد پارکینگ ها، این مکان ها اگر جانمایی درست و سیاست گذاری مناسب نداشته باشد، موجب افزایش خودرومحوری و در نتیجه افزایش ترافیک می شود؛ این مکان ها با قرارگیری درست به عنوان پارک سوار عمل می کند و با کاهش ورود خودروهای شخصی به سمت مرکز شهر، کاهش ترافیک را به دنبال دارد.

تین نیوز

پارکینگ ها به عنوان عناصر مهم شهری، از لحاظ کاربری در قالب یک کالبد شهری به شهروندان خدمات رسانی می کند و از نظر ارتباطی که بین ترافیک و شریان های عبوری شهر برقرار می کند، به انواع مختلفی از جمله خیابانی یا حاشیه ای، هم سطح یا روباز، بامی، زیرزمینی، طبقاتی عمومی و مکانیکی دسته بندی می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، مهرداد تقی زاده، دکترای حمل ونقل می گوید: طبق تفکر بسیاری از افراد، با احداث هرچه بیشتر پارکینگ، شهروندان دنبال جای پارک نمی گردند، در نتیجه خودروی خود را سریع تر پارک می کنند و این اقدام موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا می شود، در حالی که عکس این موضوع در دنیا اثبات شده است، زیرا احداث پارکینگ، محرک استفاده از خودروی شخصی است، بنابراین افراد اگر بدانند پارکینگ مناسب به صورت رایگان یا قیمت ارزان وجود دارد، به استفاده از خودرو ترغیب می شود.

وی اضافه می کند: کشورهای پیشرفته به این نتیجه رسیده اند که با توجه به اینکه پارکینگ محرک استفاده از خودروی شخصی است، تا حد امکان باید کمتر پارکینگ احداث کنند.

دکترای حمل ونقل با بیان اینکه ممکن است احداث پارکینگ در نقطه ای اثرگذاری مثبتی داشته باشد، اما در مجموع اتفاقات خوبی نخواهد افتاد، خاطرنشان می کند: کشورهای مختلف روی این موضوع که پارکینگ چه تأثیری بر ترافیک معابر دارد، کار کرده اند و مطرح می شد برای اینکه اثر خودرومحور شدن پارکینگ خنثی شود، پارکینگ باید سه ویژگی داشته باشد.

تقی زاده با اشاره به ویژگی های سه گانه مطرح شده برای خنثی کردن اثر خودرومحوری شهر با احداث پارکینگ ادامه می دهد: رایگان نبودن پارکینگ و بازدارندگی هزینه استفاده از آن، نرخ تصاعدی آن برای اینکه پارک خودرو صرفه اقتصادی نداشته باشد و اعمال قانون درست از سوی پلیس راهور سه ویژگی پارکینگ است که باید مد نظر قرار گیرد.

وی اذعان می کند: در ایران زمانی که جای پارک وجود نداشته باشد، خودروها در نقاط «پارک ممنوع» و «حمل با جرثقیل» پارک می شود و با توجه به اینکه این خودروها اعمال قانون نمی شود، این ضوابط نیز اثر خود را از دست خواهد داد.

دکترای حمل ونقل تصریح می کند: باید توجه داشت که در سایر کشورها حمل ونقل عمومی توسعه پیدا می کند و مشکلات فعلی حمل ونقل عمومی ایران همچون ازدحام رفع می شود تا شهروندان را در بن بست قرار دهند، بنابراین جای پارک نباید وجود داشته باشد و حمل ونقل عمومی مناسب باید در دسترس باشد تا بتوان این سیاست ها را اعمال کرد.

تقی زاده ادامه می دهد: از مواردی که موجب افزایش ترافیک می شود، احداث تقاطع ها و توسعه ظرفیت معابر است که به آن توجه نمی شود.

وی با بیان اینکه برخی افراد فکر می کنند که با احداث تونل یا تقاطع غیرهمسطح، ترافیک کاهش پیدا می کند، در حالی که با اجرای چنین پروژه هایی، در آن نقطه ترافیک روان ایجاد می شود، اضافه می کند: با ایجاد روانی ترافیک، همچون احداث پارکینگ خودرومحوری رواج پیدا می کند و در نتیجه ترافیک افزایش خواهد یافت.

بایدها و نبایدهای احداث پارکینگ در شهر اصفهان

ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان می گوید: احداث پارکینگ های عمومی در سطح شهر که از وظایف مدیریت شهری است، طبق برنامه ریزی انجام شده اینگونه خواهد بود که پارکینگ هایی در نقاطی از شهر ایجاد شود که موجب کاهش ترافیک شود.

وی می افزاید: در هسته مرکزی شهر، اگر احداث پارکینگ موجب افزایش ترافیک شود، در اولویت قرار نمی گیرد، اما در نقاط دیگری که موجب کاهش ترافیک می شود، در حال برنامه ریزی است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل ونقل شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان می کند: پارکینگ باید در نقطه ای ایجاد شود که شهروندان دسترسی مناسبی داشته باشند، به نقاطی که تقاضا در آن وجود دارد، نزدیک باشد و از طرف دیگر جانمایی مناسب آن نیز مورد توجه باشد تا موجب ایجاد نقطه بحران ترافیکی نشود.

قربانی ادامه می دهد: در کنار این موضوع، مدیریت شهری عزم راسخ دارد که مجتمع ها و فضاهای مربوط به بخش خصوصی به ویژه کاربری تجاری، به طور حتم پارکینگ مختص خود را علاوه بر خدمات خود، تأمین کنند، بنابراین تخلفات مربوط به پارکینگ در حساب جداگانه ای برای توسعه حمل ونقل عمومی مورد استفاده قرار می گیرد.

پارکینگ ها باید کنار ایستگاه های حمل ونقل عمومی ایجاد شود

مریم لطیفی، رئیس گروه مطالعات معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان می گوید: با توجه به مطالعات انجام شده در ماه های اخیر در رابطه با پارکینگ ها، کمبود عرضه آن در نقاطی را نشان می دهد.

وی می افزاید: مطابق مطالعات انجام شده در سال های اخیر و با توجه به سیاست های توسعه پایدار، دسترسی به پارکینگ ها تعدیل شده است، بدین صورت که اگر دسترسی حمل ونقل عمومی به نقاطی از شهر که مناسب است، سیاست این خواهد بود که نه تنها پارکینگی ایجاد نشود، بلکه با سیاست های قیمت گذاری پایه، تشویق به پارک خودروی شخصی نداشته باشیم و این موضوع محدود شود.

رئیس گروه مطالعات معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: اگر دسترسی حمل ونقل عمومی متوسط است، بخشی از کمبود عرضه پارکینگ جبران و سعی شود دسترسی آن بهبود پیدا کند.

لطیفی ادامه می دهد: در نقاطی که تقاضای پارکینگ زیادی داریم و حمل ونقل عمومی مناسبی وجود ندارد، سیاست تأمین پارکینگ به صورت عمومی خواهد بود و این قیمت گذاری برای پارک حاشیه ای و تغییر نرخ پارکینگ ها در نقاط دسترسی مناسب به حمل ونقل عمومی اعمال خواهد شد.

وی در رابطه با اینکه آیا می توان انتظار داشت پس از تهیه مطالعات جامع حمل ونقل سیاست های شهرداری اصفهان در رابطه با احداث پارکینگ تغییر کند، اضافه کرد: سیاست های این مطالعات جامع در راستای توسعه پایدار و ترویج استفاده از حمل ونقل عمومی خواهد بود، هر چند هنوز به بخش پارکینگ ها نرسیده است.

رئیس گروه مطالعات معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان تصریح می کند: موضوع احداث پارکینگ های جدید را در سطح شهر اصفهان را در دستور کار داریم، اما بر این اساس که حمل ونقل عمومی توسعه پیدا کند و در کنار ایستگاه های حمل ونقل همگانی همچون ایستگاه های اصلی مترو و پایانه ها، پارکینگی را احداث کنیم که مانند پارک سوار عمل کند تا شهروندان برای رسیدن به نخستین ایستگاه با خودروی شخصی بپیمایند و ادامه آن را با سایر گونه های حمل ونقل عمومی طی کنند.

لطیفی در رابطه با اینکه آیا احداث پارکینگ می تواند موجب کاهش ترافیک و در نتیجه آن کاهش آلودگی هوای شهر اصفهان شود، تاکید می کند: توسعه پارکینگ ها بدون در نظر گرفتن مطالعات بالادستی نمی تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود بلکه به صورت عکس موجب تشویق شهروندان به استفاده از حمل ونقل شخصی شده و تشدید آلودگی هوا را به همراه دارد.

وی تاکید می کند: البته اگر طبق مطالعات در نقاطی که کمبود پارکینگ به اندازه ای وجود دارد که شهروندان با پارک های غیرمجاز، ظرفیت معابر را کاهش می دهد، احداث آن می تواند کمک کننده باشد.

رئیس گروه مطالعات معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان اضافه می کند: همچنین اگر احداث پارکینگ در راستای توسعه حمل ونقل عمومی باشد و در ترکیب با سایر سیستم های حمل ونقل عمومی عمل کند، به نوعی موجب کاهش آلودگی هوا می شود.

لطیفی اضافه می کند: در واقع اگر بخواهیم حمل ونقل ترکیبی داشته باشیم، باید این پارکینگ ها را در کنار ایستگاه های حمل ونقل عمومی ایجاد کنیم و شهروندان پس از طی مسیری از مبدا تا ایستگاه، خودروی خود را پارک و با استفاده از انواع حمل ونقل عمومی به سفر شهری ادامه دهد.

وی ادامه می دهد: ترکیب استفاده از حمل ونقل عمومی و خودروی شخصی بهتر از این است که شهروند کل سفر خود را با خودروی شخصی بپیماید؛ احداث پارکینگ در نقاطی همچون مجاورت ایستگاه های متروی شهید علیخانی و مفتح برای همین موضوع است.

پارک سوارها در کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهرها اثر می گذارد

جمشید لقایی، مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل ونقل شهرداری اصفهان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایمنا می گوید: مقوله پارکینگ های شهری به دو دسته تقسیم می شود، یکی داخل محدوده شهری که تابع نیازسنجی ترافیکی است و سیاست گذاری این پارکینگ ها جداگانه است و دیگری پارک سوارهای حومه شهر را شامل می شود.

وی می افزاید: پارک سوارها نیاز است در کمربند ورودی شهر ایجاد شود و تجربه ای است که در بسیاری از شهرهای دنیا انجام شده است؛ به طور معمول در ایستگاه های پایانی مترو در حاشیه شهر پارک سوار ایجاد می شود تا کسانی که از شهرهای حومه ای مراجعه می کنند، بتوانند خودروی خود را پارک و از مترو یا اتوبوس برای سفر شهری خود استفاده کنند.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل ونقل شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: این نوع پارک سوارها می تواند در کاهش آلودگی هوای شهرها اثرگذار باشد، زیرا تعداد زیادی از خودروهایی که از حومه شهر بنابر نیاز وارد فضای شهری می شوند، این امکان را دارند که در محدوده پارک سوار متوقف شوند و سرنشینان از حمل ونقل عمومی استفاده کنند.

اجرای هر پروژه حمل ونقلی مستلزم انجام مطالعات مختص آن است که احداث پارکینگ نیز همین گونه است، بنابراین اگر پارکینگ ها درست جانمایی و با سیاست گذاری مناسب، احداث نشود، موجب افزایش خودرومحوری خواهد شد؛ خودرومحوری یعنی تردد بیشتر خودروها در شهر و این موضوع یعنی افزایش ترافیک که نتیجه آن افزایش آلودگی هوا از منابع متحرک خواهد بود، در حالی که پارکینگ می تواند با قرارگیری درست به عنوان پارک سوار عمل کند و با کاهش ورود خودروهای شخصی به سمت مرکز شهر، کاهش ترافیک را به دنبال داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    با یک نسخه مشخص می شود چندین مشکل کلانشهرها را در یک پکیج به شکل کامل حل کرد اینکه از نزدیک ترین بزرگراه به منطقه جاذب جمعیت (بورس خرید , منطقه اداری , منطقه بیمارستانی درمانی , راسته بخور بخور و ...) یک دسترسی اختصاصی داده شود به زیر آن خیابان مد نظر که مردم بروند و خودروهای شخصی خود را زیر آن خیابان پارک کنند حالا مزایا :
    1 . راحتی و خیال جمعی مردم , درواقع مردم می توانند به سایت شهرداری آن شهر مراجعه کنند و مثل رزرو یک صندلی در یک سالن سینما , جای پارک مد نظر خود را که به مقصدشان نزدیک است را برای ساعت , روز و حتی ماه رزرو کنند راحت بروند سر جای پارک خودشان و خیلی منظم مرتب و بدون اتلاف وقت , برن به کار و زندگی شان برسن
    2 . این طرح هزینه تملک ندارد
    3 . می شود یکسری از پارکینگ ها را به شکل سندی به مردم محلی , کسبه و امثال بیمارستان ها و پاساژها و ... فروخت تا پول اولیه برای تجهیز کارگاه و شروع کار دربیاد یعنی حتی هزینه اولیه طرح هم آمادس اینجوری مشکل کهنه نداشتن پارکینگ برای بعضی خانه ها و خصوصا پاساژهای بدون پارکینگ هم حل می شود کسبه هم جای پارک دارند از سر صبح تا آخر شب , کل دو طرف خیابان به اشغال خودروهای کسبه نمی رود .
    4 . این طرح یک طرح درآمدزایی بزرگ برای شهرداری ها خواهد شد .
    5 . می شود حتی در دل این پارکینگ زیر زمینی , بارانداز تخلیه بار هم پیش بینی کرد یعنی وانت یا کامیونتی که برای یک سوپرمارکت یا هر مغازه ایی , رستورانی و ... بار داشت دیگر حق رفتن به سطح را نخواهد داشت راحت به زیر می ره رنگ های مشخص روی زمین و روی دیوار و یکسری شماره و علائم هست درواقع به زیر و نزدیک نقطه به محل تحویل بار می ره بار را آنجا تخلیه می کنه تا با آسانسور به بالا و سطح پیاده رو برسه .
    6 . مردم می توانند با خودروی شخصی تا این پارکینگ بیان و بقیه را با مترو ادامه بدن توسط تونلی از این پارکینگ زیرزمینی که به نزدیک ترین ایستگاه مترو متصل شده
    این کار نه تنها هزینه تملک ندارد که هزینه ابتدایی طرح هم جور است که می تواند درآمد چندین همتی را هم برای شهرداری ها به ارمغان بیاره و مشکلات ترافیک ساز در سطح که گاها 2 لاین از 3 لاین را هم می گیرد را کاملا برطرف کند حتی بعدش می شود پیاده رو ها را هم کمی عریض تر کرد قطعا اعصاب و روان ملت هم آرام تر خواهد بود چون دیگر لازم نیست چند بار یک منطقه را دور بزنند بلکه جای پارک گیر بیارن خیلی از دعواها و مشکلات هم کنار می ره در مصرف بنزین هم صرفه جویی می شه سطح هم بلحاظ بصری صوتی به آرامش می رسه و نهایتا باید پرسید چرا چنین کاری در تهران و سایر کلانشهرها انجام نمی شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟