| کد خبر: 227626 |

◄ تصویب بودجه سال 1400 شهرداری اصفهان

لایحه بودجه شهرداری اصفهان برای سال 1400 پس از بررسی در کمیسیون های تخصصی شورا و کمیسیون تلفیق، با تغییراتی که در روند بررسی بودجه از سوی اعضای شورای اسلامی شهر اعمال شد امروز با 10 رای موافق در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید.

تین نیوز

لایحه بودجه شهرداری اصفهان برای سال 1400 پس از بررسی در کمیسیون های تخصصی شورا و کمیسیون تلفیق، با تغییراتی که در روند بررسی بودجه از سوی اعضای شورای اسلامی شهر اعمال شد امروز با 10 رای موافق در صحن علنی شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسید.  

به گزارش تین نیوز به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، قدرت اله نوروزی در جلسه بررسی نهایی لایحه بودجه سال 1400 شهرداری اصفهان، سازمان ها و شرکت های وابسته در یکصد و شصت و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با زمینه چینی و زیرساخت هایی که در شهر آماده شده همچنین با توافق های اولیه ای که با دستگاه های مختلف صورت گرفته است، بودجه نزدیک به 10 هزار میلیارد تومانی شهرداری اصفهان براساس برنامه 1405 با سرعت تحقق پیدا می کند و در اثر آن شاهد آبادانی بیشتر شهر خواهیم بود.

وی بیان کرد: سال گذشته هم دغدغه هایی در مورد بودجه وجود داشت و بخشی از تحلیل گران باور نمی کردند بودجه شش هزار میلیاردی شهرداری تحقق پیدا کند اما بودجه با اصلاح، هفت هزار میلیارد تومان شد و الان نزدیک به 87 درصد آن محقق شده است؛ این در حالی است که برخی موارد مورد نظر ما شاید تا پایان سال محقق نشود و در حساب و کتاب های سال آینده بنشیند که اگر این موارد هم امسال اضافه می شد، شرایط تحقق بودجه از 100 درصد هم عبور می کرد. 

شهردار اصفهان با قدردانی از زحمات اعضای شورای شهر برای تصویب بودجه شهرداری اصفهان، خطاب به اعضای شورای شهر اظهار کرد: بودجه ای که در سال 99 دغدغه هایی در مورد آن بود، اکنون مسیر خود را طی کرده است و بودجه ای که امروز برای سال آینده تصویب می کنید زمینه های تحقق آن فراهم شده است.

وی افزود: شهرداری اصفهان در این مدت با ارتش و سپاه تعامل هایی داشته و گام هایی برداشته که می تواند تحقق بودجه دو تا سه سال آینده شهر را تضمین کند.   

نوروزی با اشاره به اینکه این روزها اتفاقات خوبی در اصفهان رخ داد و در آینده هم اتفاقات خوب تری خواهد افتاد، گفت: در همه مناطق ما فعالیت های عمرانی جلو می رود و اتفاقی که در سه روز گذشته افتاد و با حضور رئیس دفتر رییس جمهور افتتاح پل آفتاب، خیابان های آسمان و تابان و آغاز حفاری خط دوم مترو از جبهه غرب صورت گرفت، اتفاقات بزرگی برای شهر بود.

وی افزود: همین که یک نفر بی گناه کمتر در این محورها کشته شود و این مسیرها ایمن تر شود، خود بزرگترین دستاورد است.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه حصه دیگر تحت فشار آلودگی صوتی کامیون ها نیست و آزاد شد، گفت: روزانه 100 کامیون از ورودی میدان شهدای ورزشکار وارد شهر می شد و امروز مسیر بدون مانع از دروازه دولت آباد، فراهم شده که این کار مهمی برای تامین ایمنی و آسایش مردم است و هیچ کس نمی تواند از اهمیت این موضوع غافل شود.

نوروزی ادامه داد: در خط دوم مترو از دو جبهه تی بی ام به سوی یک میدان حرکت می کنند و در جبهه شمال شرقی نزدیک به چهار کیلومتر حفاری انجام شده و چهار ایستگاه در دستور کار آزادسازی و 12 ایستگاه در حال ساخت است که برخی ایستگاه ها تا 98 درصد پیشرفت دارد.

وی همچنین در بخشی از این جلسه در مورد صحبت یکی از اعضای شورای شهر در مورد کاهش فضای سبز شهر اصفهان در بازه بلند مدت، اظهار کرد: اصفهان زمانی 12 هزار هکتار فضای سبز داشته است که به معنای فضای تفرجی نیست بلکه از پل بزرگمهر تا پایین تر باغ و محدوده منطقه هفت و هشت کنونی هم صحرا و زمین های کشاورزی بوده که در طول 60 سال گذشته تبدیل به توسعه شهر شده است به طوریکه امروز 5 هزار و 200 هکتار فضای سبز شهری داریم که هزار و 200 هکتار را فضای سبز ادارات و منازل تشکیل می دهد و در این دو سه سال 200 هکتار شهرداری به فضای سبز شهر اضافه شده و اکنون نزدیک به چهار هزار هکتار فضای سبز در اختیار شهرداری است.

820 میلیارد تومان در روند بررسی بودجه به درآمدهای شهرداری افزوده شد

در ادامه جلسه، علیرضا نصر اصفهانی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در مورد لایحه بودجه 1400 شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه 985 نفر ساعت برای بررسی بودجه وقت گذاری شده که قابل تقدیر است، اظهار کرد: همچنین برای تدوین و آماده سازی بودجه شهرداری 700 نفر ساعت در شهرداری مرکزی و 300 نفر ساعت در شهرداری های مناطق وقت صرف شد.  

وی ادامه داد: بودجه پیشنهادی 8650 میلیارد تومانی شامل بودجه شهرداری، سازمان ها و چهار شرکتی است که 50 درصد سهام آن متعلق به شهرداری است اما با اتفاقاتی که در روند بررسی بودجه افتاد، این رقم به 9570 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و بودجه سال 1400 امروز با این میزان مورد بررسی و نهایی شدن قرار می گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: امیدواریم زمینه استحصال این بودجه سنگین را مدیریت شهری فراهم کند چراکه حدود 900 میلیارد تومان به بودجه اضافه شد.  

وی با بیان اینکه از این 900 میلیارد تومان، چهارصد میلیارد تومان مربوط به فروش املاک است که قرار شد قطار شهری آن را انجام دهد، گفت: 220 میلیارد تومان مربوط به اوراق مشارکت، یکصد میلیارد تومان در بودجه منطقه شش و یکصد میلیارد تومان هم در بودجه سازمان میادین لحاظ شده است که جمعا 820 میلیارد به بودجه به عنوان درآمد اضافه شد و محل هزینه آن هم در شورای شهر و شهرداری تعیین شده است.

نصر اصفهانی افزود: این بودجه با رویکرد محیط زیست، حمل و نقل عمومی، خدماتی – رفاهی برای کارکنان و مشارکتی برای مردم رقم خورده است و نسبت به سال 99 رنگ و بوی مشارکتی و نگاه به محلات خیلی پررنگ تر شده است که امیدواریم فضای عمران را در این شهر ساری و جاری کند.

وی ادامه داد: بودجه امسال به گونه ای تنظیم شده بود که بررسی آن به صورت روان پیش رفت و قفلی در بررسی بودجه نداشتیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در بودجه 1400 تراز، برقرار و منابع و مصارف در نظر گرفته شد و نهایتا برای تراز باید تغییراتی ایجاد می کردیم به همین جهت به سمت پروژه هایی رفتیم که تغییر در آنها مشکلی ایجاد نمی کرد که در نهایت تمام آنچه مدنظر کارشناسان و اعضای شورای شهر بود، لحاظ شد.

وی بیان کرد: ردیف بودجه هایی که تغییر کرد خیلی زیاد است و نظر جلسه تلفیق شورای اسلامی شهر رای به این بودجه بود.

نصر اصفهانی افزود: با توجه به تصویب لایحه 52 بندی درآمدهای پایدار در پایان سال 98 و تصویب بسته تشویقی ساخت و ساز، تا پایان سال این درآمدها محقق و در بودجه 1400 بحث خودیاری و هرگونه اخذ وجوه غیرقانونی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: علی رغم اینکه هزینه های ساخت و ساز افزایش پیدا کرده در سبد هزینه های ساخت و ساز سهم شهرداری 7 درصد است. در بحث اوراق مشارکت هم به مدت چهار سال فرصت برای پرداخت داریم و 50 درصد این مبلغ را دولت قبول می کند که فرصتی استثنایی و تلاش شهرداری برای پیگیری از طریق دولت قابل تقدیر است.

اوراق مشارکت، موقعیت و فرصت زمانی برای شهرداری تلقی می شود

همچنین، فتح اله معین، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان هم در خصوص ویژگی های بودجه 1400 اظهار کرد: مدیران سابق و جدید کشوری، میزان تحقق بودجه سال 99 شهرداری را از جمله برنامه های درخشان مجموعه مدیریت شهری اصفهان برای تحقق بودجه می دانستند و از این رقم با تعجب یاد می کردند.

وی ادامه داد: بودجه شهرداری ها براساس کدبندی وزارت کشور تدوین می شود و تعریف کدهای جدید بسیار طولانی مدت است به طوریکه از 30 سال پیش تنها برخی کدها اضافه شده است که بر همین اساس کدهای هزینه ای از سوی وزارت کشور ابلاغ و بر این مبنا تدوین می شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: همچنین دولت در چارچوب بودجه مصوب امکان پرداخت به شهرداری ها دارد؛ با توجه به اینکه در ترکیب مجلس شورای اسلامی به دلیل غلبه نمایندگان شهرستان های کوچکتر، از ارقامی که در بودجه برای کمک به شهرداری ها عنوان می شود مراکز استان ها منع و در گام های بعدی هم شهرهای بالای 200 هزار نفر منع می شوند، هیچ دولتی نمی تواند مصوبه مجلس را اجرا نکند.

وی با بیان اینکه متهم کردن شهرداری به دریافت نکردن این مبالغ مبنای قانونی ندارد، گفت: دریافت تسهیلات و اوراق مشارکت به عنوان امتیازاتی که در بودجه سنواتی کشور نمایندگان در مجلس تصویب می کنند، پرداخت درست و به موقعی است که 50 درصد اصل و سود آن را دولت ضمانت می کند و باید به عنوان یک موقعیت و فرصت زمانی تلاقی شود.

معین گفت: اوراق مشارکت ایجاد دین نمی کند، بلکه کمکی است که بازپرداخت آن مهلتی را از بانک ها برای شهرداری ها ایجاد می کند. 

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به میزان عوارض در بودجه شهرداری ها گفت: در شورای سوم شهر اصفهان، کمیته ای تشکیل و با بسیاری از صاحب نظران از جمله انجمن انبوه سازان یا انبوه سازان قدیمی در مورد نسبت عوارض به درصد فروش ساختمان ها، مشورت کردیم که درصد منطقی عنوان و اعمال شد.

وی افزود: در سال 99 که درصدد افزایش عوارض ساختمانی بودیم این میزان را مجددا محاسبه و همین نسبت کماکان برقرار بود اما بخشی از افزایش عوارض مربوط به گران شدن قیمت زمین و مسکن بوده است.

معین گفت: سعی شورای اسلامی شهر اصفهان برای منطقی کردن اقلام دریافتی با توجه به واقعیت های موجود و تاکید بر صرفه و صلاح مردم و رونق اقتصادی بوده است.  

وی تاکید کرد: طی سه سال گذشته میزان افزایش سطح زیربنا در پروانه های صادره رقم قابل توجهی است.

دریافت های غیرقانونی در شهرداری به اذعان نهادهای ناظر به حداقل رسیده است

در ادامه مرتضی طهرانی، معاون مالی و اقتصادی شهردار اصفهان اظهار کرد: وقتی آسیبی در سیستم وجود دارد یکباره به صفر نمی رسد اما به جرات می توان گفت در این دوره دریافت های غیررسمی و غیرقانونی به حداقل رسیده است و دستگاه های نظارتی هم این موضوع را تایید می کنند و اگر هم تخلفی وجود دارد، مورد تایید مدیریت نیست.

وی افزود: هرچند دولت در مضیقه شدید مالی است اما انصافا در این چهار سال سهم مشارکت در اوراق را به موقع انجام داده است و معوقات مربوط، به دولت های قبلی است.

طهرانی افزود: دولت در هزینه های اتوبوسرانی کمکی به ما نمی کند اما در تعهدات اوراق به موقع عمل کرده است و اگر دولت سهم خود را پرداخت نکند چون ضمانت با ماست صدرصد جبران از سوی شهرداری ها انجام می شود.

80 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای پروژه های برنامه 1405 نیاز است

همچنین، علیرضا صادقیان، معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان، با اشاره به اینکه بودجه 1400 اولین بودجه برای برنامه 1405 است بنابراین مبنای تدوین بودجه، برنامه 1405 بوده است، اظهار کرد: در برنامه 1405 پروژه هایی که باید تعریف شود در قالب برنامه تعریف کردیم که نزدیک به 80 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است تا پروژه ها به نتیجه برسد.

وی افزود: براساس درخواست مردم، توجه به آلاینده های محیطی در بودجه 1400 پیش بینی شده که بالغ بر 36 درصد سبد بودجه 1400 بر حمل و نقل و کاهش آلاینده هاست و در درجه بعدی شامل تمرکز بر گردشگری و فرهنگ و هنر است.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری اصفهان ترکیب بودجه عمرانی به جاری را 71 درصد عمرانی و 29 درصد جاری عنوان و اظهار کرد: برای اولین بار است که بودجه شرکت های وابسته به شهرداری را تقدیم شورای شهر کردیم و اکنون بودجه ای که تصویب می شود شامل شهرداری، سازمان ها و شرکت های بالای 50 درصد سهم شهرداری است.

وی افزود: در بودجه سال 99 بودجه سازمان ها با شهرداری تقدیم شد که بر اساس تکلیف مقرره قانونی، قرار بود بودجه یکجا تقدیم و تصویب شود که این اقدام را عملیاتی کردیم.

صادقیان با بیان اینکه بودجه 1400 بر مبنای واقعیات شهر و شرایط حاکم اقتصادی تدوین شده است، گفت: امروز دهم اسفندماه است و معمولا بودجه 30 بهمن به تصویب می رسید اما براساس مصوبات به خاطر شیوع کرونا فرصت برای تصویب تا دهم اسفند تمدید شد و شهرداری در مهلت مقرر توانست فرآیند تدوین و تصویب را اجرایی کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.