| کد خبر: 86910 |

اثرات جاده میانگذر بر دریاچه ارومیه در حال بررسی است

تین نیوز | رئیس دانشگاه تبریز از بررسی اثرات جاده میانگذر شهید کلانتری بر اکوسیستم دریاچه ارومیه توسط محققان دانشگاه تبریز خبر داد.به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، محمدرضا پورمحمدی، با اشاره به اینكه با تشكیل كارگروه‌های تخصصی ستاد احیای دریاچه ارومیه، اجرای طرح‌های مصوب این ستاد به دستگاه‌ها و دانشگاه‌های مختلف محول شده است، گفت: بر همین اساس، طرح مطالعه و بررسی اثرات جاده میانگذر شهید كلانتری بر اكوسیستم دریاچه ارومیه و ارائه راهكارهای اصلاحی آن و پایش اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه به دانشگاه تبریز واگذار شده است.

وی با اشاره به روند مطالعه اثرات جاده میانگذر بر اكوسیستم دریاچه ارومیه افزود: در این طرح بررسی مطالعات گذشته درخصوص ارزیابی اثرات زیست‌محیطی، پایه حوضه دریاچه، مدل‌سازی‌ اندركنش هیدرودینامیكی بخش‌‌های شمالی و جنوبی دریاچه، ارزیابی سناریوهای اصلاح میانگذر و ارائه مناسب‌ترین گزینه اصلاحی براساس الزامات اجتماعی، اقتصادی، زیست‌محیطی و سازه‌ای مورد مطالعه و بررسی محققان این دانشگاه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه درخصوص میزان پیشرفت این طرح اضافه كرد: الگوی جریان آب در 3 وضعیت وجود، عدم‌وجود و سناریوهای اصلاحی و اجرایی بازشو در 3 اندازه تصمیم‌گیری شد و برای 3 تراز كم‌آبی پرآبی، و اكولوژیك و با درنظر گرفتن 2نوع شرایط توفانی مختلف به‌صورت كمی مدلسازی شده است. وی گفت: افزایش ابعاد دهنه‌های آبگذر و پیشنهاد‌های دیگری در جهت بهبود ارتباط هیدرولیكی بخش‌های شمالی و جنوبی دریاچه و راهكارهای مختلف برای بازگشت دریاچه به حالت طبیعی خود از نظر رسوب‌گذاری مطالعه شد و پس از جمع‌بندی به ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه ارائه می‌شود.

پورمحمدی با اعلام اینكه مطالعه پایش اجرای مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به این دانشگاه واگذار شده است، یادآور شد: در این راستا با مشاركت ۲۷‌ عضو هیأت علمی این دانشگاه 6 كمیته با عناوین كمیته آبیاری و منابع طبیعی، محیط‌زیست و كاداستر، آموزش و اطلاع‌رسانی، تصفیه و انتقال پساب، كمیته معیشت و مشاغل جایگزین و ستاد شناسایی كانون‌های تولید ریزگرد و ارائه راهكارهای مناسب تثبیت آن تشكیل شده كه كار پایش را انجام می‌دهند و گزارش اقدامات تا این مرحله آماده ارائه است.

وی با اشاره به نتایج مثبت اقدامات انجام یافته نظیر لایروبی مسیر رودها، تأمین حقابه دریاچه از سدها و پیوند دادن زرینه رود و سیمینه رود در تثبیت وضعیت دریاچه، احیای كامل آن را نیازمند كارهای علمی و مطالعاتی دقیق دانست و گفت: با همت همگانی و استفاده از تمام نیروی كشور اعم از سازمان‌های دولتی و مردم نهاد، این ثروت ملی قابل احیا است.
این گزارش می‌افزاید: طرح بررسی اثرات جاده میانگذر بر دریاچه، از سوی دكتر علیرضا مجتهدی و دكتر جواد پارسا 2 تن از اساتید دانشگاه تبریز در گروه‌های مهندسی آب دانشكده‌های مهندسی عمران و كشاورزی انجام می‌شود و مسئولیت پایش اجرای مصوبات ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به‌عهده دكتر احمد فاخری‌فرد، استاد دانشكده كشاورزی این دانشگاه است.
 
تكذیب زمین‌‌خواری در دریاچه ارومیه
همزمان با این گفته‌ها مدیركل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان‌غربی در گفت و گو با ایسنا زمین‌‌خواری در دریاچه ارومیه را تكذیب كرد. زمین‌خواری در اطراف دریاچه ارومیه برای نخستین‌بار از سوی عیسی كلانتری، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در جلسه‌ای با سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح شد؛ ادعایی كه مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد اجرای دریاچه ارومیه هم مهر تأیید بر آن زد و از دست‌اندازی دامداران و كشاورزان منطقه به اراضی 100هزار هكتاری دریاچه ارومیه خبر داد و تأكید كرد كه زمین‌خواری لزوما به‌معنای ساخت ویلا در یك منطقه نیست.

مدیركل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان‌غربی اما نظر متفاوتی دارد. این مسئول محلی، وقوع هر نوع زمین‌خواری در دریاچه ارومیه را رد می‌كند و در عین حال از اجرای طرح حفاظت فیزیكی حاشیه دریاچه ارومیه خبر می‌دهد.

پرویز آراسته در گفت‌وگو با ایسنا با تأكید بر اینكه به هیچ وجه زمین‌‌خواری داخل پارك ملی دریاچه ارومیه صورت نگرفته است، گفت: حضور دام در دریاچه به‌معنای زمین‌خواری نیست، زمین‌خواری به این معناست كه تغییری در كاربری صورت گیرد.

وی با تأكید بر اینكه با جدیت جلوی چرای دام در منطقه گرفته می‌شود، گفت: پوشش گیاهی منطقه به‌منظور تثبیت شن‌های روان و ریزگردهاست و بر همین اساس، امسال طرح حفاظت فیزیكی حاشیه دریاچه ارومیه را از میاندوآب تا سلماس اجرا می‌كنیم و اجازه چرای دام و كشاورزی نمی‌دهیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.