| کد خبر: 207796 |

کمر حمل‌ونقل مسافری خم شد

«کرونا» آمد و نه‌تنها هزینه 70 درصد خانوارهای کشور را کم کرد که بخش‌های مختلفی از اقتصاد را تحت‌تأثیر قرار داد. به گواه داده‌های بانک مرکزی، یکی از بخش‌های مهم، صنعت حمل‌‌ونقل بود که به تناسب سفرهای نوروزی، بیشترین آسیب را از شیوع این بیماری و در پی آن توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برای لغو سفرها، به خود دید.

تین نیوز

«کرونا» آمد و نه‌تنها هزینه 70 درصد خانوارهای کشور را کم کرد که بخش‌های مختلفی از اقتصاد را تحت‌تأثیر قرار داد. به گواه داده‌های بانک مرکزی، یکی از بخش‌های مهم، صنعت حمل‌‌ونقل بود که به تناسب سفرهای نوروزی، بیشترین آسیب را از شیوع این بیماری و در پی آن توصیه‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برای لغو سفرها، به خود دید.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه شرق، دیروز وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه به ایسنا گفت که در‌حال‌حاضر بیش از ۷۰ درصد ظرفیت حمل‌و‌نقل عمومی کاهش پیدا کرده و در حوزه‌های مختلف هواپیما، قطار و اتوبوس تعداد بسیار کمی بلیت فروخته می‌شود. او اعلام کرد تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار بلیت قطار و بیش از ۲۰۰ هزار بلیت هواپیما کنسل شده است. او خبر داد که در کمیته اقتصادی ستاد مقابله با کرونا مصوبات و تمهیداتی برای جبران ضرروزیان بخش حمل‌ونقل عمومی داشته‌ایم که می‌توان به تنفس سه‌ماهه در پرداخت وام، مالیات و بیمه اشاره کرد. در اینجا به جزئیات چهار بخش حمل‌ونقلی (جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی) نگاهی خواهیم داشت تا بررسی کنیم که طبق داده‌های موجود، هر بخش تا چه اندازه از این بیماری همه‌گیر متأثر شده است.

 ایست کرونایی در مرزها

عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه وجه غالب حمل‌ونقل عمومی در ایران، حمل‌ونقل باری است تا مسافری، می‌گوید: در این بخش، در بخش ترانزیت و واردات و صادرات، درحال‌حاضر روزانه بین 95 تا 100 هزار بارنامه صادر می‌کنیم. رانندگان بخش ترانزیت هم که برای ارسال بار، با محدودیت در کشورهای دیگر مواجه شده‌اند می‌توانند پس از تخلیه بار، در حمل‌ونقل داخلی هم کار کنند.

به گفته او، بخشی از کامیون‌ها نیز در مرزها هستند که در حال پیگیری هستیم که اگر نتوانستند به کشورهای ثالثی که قرار بود، بروند، در مرجع اول نسبت به تخلیه بار خود اقدام کنند.

او توضیح می‌دهد: یک‌سری کامیون‌ها به دلایل مختلف در پایانه‌های مرزی می‌ماندند، کرونا این ایست مرزی را افزایش داده است که در تلاش هستیم داده‌های این کامیون‌ها را جمع‌آوری می‌کنیم، زیرا اکنون برخی از آنها GPS ‌شان خاموش است و سبب شده نتوانیم اطلاعاتی از آنها داشته باشیم که در حال پیگیری از شرکت‌های حمل‌ بار هستیم.

حمل‌ونقل بار برای تأمین کالاهای اساسی مختل نشده است

حسن‌نیا با بیان اینکه کرونا نتوانسته اقتصاد حمل‌ونقل باری کشور را مختل کند، می‌گوید: خوشبختانه حمل‌ونقل باری در کشور با مشکلی روبه‌رو نیست. حمل‌ونقل بار در کشور فعالیت مستمر خود را ادامه می‌دهد تا بتواند خدمات حمل و انتقال محصولات کشاورزی و محصولات اساسی کشور را ارائه دهد.

کاهش 320 هزار سفر با حمل‌ونقل عمومی

او می‌گوید: روزانه یک میلیون و 200 هزار تردد در کشور داریم که از این میزان، حدود 300 هزار تردد مربوط به حمل‌ونقل عمومی است؛ کامیون و وانت‌بارهایی که برد کمتری دارند و سواری، اتوبوس و مینی‌بوس. ناوگان حمل‌ونقل کشور همواره با دامنه نوسان حدود 10 درصدی روبه‌رو بوده که اکنون به دلیل شیوع کرونا بیشتر شده است، اما در‌حال‌حاضر دامنه تردد از نظر حمل‌ونقل بار تغییری نکرده است که نشان می‌دهد اقتصاد کشور مشکلی ندارد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به داده‌های قیاسی بین بازه اول تا 23 اسفند سال گذشته و جاری که از شیوع ویروس کرونا متأثر شده، اعلام کرد: تاکنون 98 هزار سفر با اتوبوس، 53 هزار سفر با مینی‌بوس و 169 هزار سفر با سواری کاهش داشته است.

کنسلی 850 هزار بلیت قطار

با پیگیری میزان کنسلی بلیت قطار از راه‌آهن نیز به این داده‌ها رسیدیم که تا حدود اوایل همین هفته، 850 هزار بلیت ریلی کنسل شده که به تناسب آن، حدود 80 میلیارد تومان به مردم عودت داده شده است.

صادق سکری، مدیرکل روابط‌عمومی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در این رابطه به «شرق» می‌گوید: درآمد شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در آستانه نوروز به‌واسطه شیوع کرونا بسیار کاهش یافته است. این بلیت‌های کنسل‌شده مربوط به 11 شرکت مسافری است که به مردم خدمات می‌دهند. با وجود ضدعفونی قطارها، ضرورت کشور بود که سفرها لغو شوند که مردم نیز با کنسل‌کردن بلیت‌ها از این ایده استقبال کردند.

سکری ادامه می‌دهد: اول اسفند سال جاری، به ‌طور رسمی شیوع کرونا به کشور اطلاع‌رسانی شد. مقرر شد تا کسانی‌ که تا سوم اسفند یعنی 48 ساعت پس از آن بلیت خریداری کردند، در صورت لغو به طور کامل پول بلیت عودت داده شود؛ اما خرید پس از آن، مشمول کاهش جریمه 10درصدی کنسلی بلیت از سوی آژانس‌های مسافربری و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی می‌شود.

خسارت ۳ هزار میلیارد تومانی به ایرلاین‌ها

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی هم با بیان اینکه شرکت‌ها با کمبود نقدینگی برای پرداخت هزینه استرداد بلیت‌ها مواجه هستند، گفت: بابت کنسلی بلیت‌ها تا پانزدهم فروردین خسارت سه ‌هزار میلیارد تومانی به شرکت‌ها وارد شده است.

مقصود اسعدی‌سامانی به ایلنا درباره میزان خسارت وارد‌آمده به صنعت هوایی در پی کنسلی بلیت‌ها و کاهش میزان تقاضا به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور گفته: طبق برآوردهای انجام‌شده بابت کنسلی و لغو بلیت‌های هواپیما تا پانزدهم فروردین بیش از سه ‌هزار میلیارد تومان خسارت به شرکت‌ها وارد آمده ‌است.

او ادامه داد: البته هر روز ابعاد این زیان گسترده‌تر می‌شود و محاسبات دقیق پس از عبور از شرایط بحران انجام و اعلام می‌شود.

درخواست فرصت یک‌ماهه برای باز‌گرداندن هزینه بلیت‌های کنسلی

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره دلیل اینکه برخی از شرکت‌ها نتوانسته‌اند هنوز هزینه استرداد بلیت‌ها را به مسافران برگردانند، گفت: اکثر دفاتر فروش و شرکت‌های هواپیمایی هزینه استرداد بلیت را پرداخت کرده‌اند؛ اما واقعیت این است که برخی از شرکت‌ها و دفاتر این مبالغ را صرف خرید خدمات و تجهیزات کرده‌اند و امروز با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

اسعدی‌سامانی افزود: از‌آنجایی‌که ایرلاین‌ها و دفاتر فروش با کمبود نقدینگی مواجه هستند، از سازمان هواپیمایی درخواست می‌کنیم برای بازگرداندن هزینه بلیت‌های کنسلی به مسافران فرصت یک‌ماهه بدهد. ‌  او افزود: البته دولت در بسته حمایتی فرصت سه‌ماهه برای پرداخت اقساط به شرکت‌های حمل‌ونقلی از‌جمله ایرلاین‌ها و زنجیره وابسته به صنعت گردشگری داده است؛ اما واقعا ابعاد خسارت ناشی از توقف فعالیت بنگاه‌ها در حال گسترش است و نمی‌دانیم تا چه تاریخی ادامه خواهد داشت.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره قطع پرواز به چند فرودگاه پرتردد و پرمسافر کشور اظهار کرد: تا اطلاع ثانوی پرواز به فرودگاه‌های رشت، رامسر و نوشهر انجام نمی‌شود. از ۲۷ اسفند هم پرواز به قشم انجام نخواهد شد. همچنین پرواز به فرودگاه ساری بسیار محدود شده‌ است. پرواز در مسیر کیش هم فقط برای کیشوندان و شاغلان انجام می‌شود. همچنین سفر هوایی در مسیر مشهد هم بسیار محدود شده و کاهش یافته است. 

حمل‌ونقل باری دریایی مشکلی ندارد

حسین عباس‌نژاد، معاون مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، نیز در گفت‌وگو با «شرق» در‌این‌باره می‌گوید: حمل‌ونقل تجاری دریایی هم‌اکنون در حال انجام است و تمهیدات لازم برای ضدعفونی بنادر، کشتی‌ها، بار و پرسنل به‌ منظور مقابله با کرونا در نظر گرفته شده است.

به گفته او، برخی کشورهای منطقه نیز برای شناورهای کوچک محدودیت ایجاد کرده‌اند که تا حدودی زمان‌بری را ایجاد می‌کند؛ اما این‌طور نیست که در روند عادی اختلال ایجاد کند.

 آمادگی ترمینال‌های دریایی برای ساکنان بومی

عباس‌نژاد به بخش مسافری نیز اشاره کرده و می‌گوید: در بخش مسافری همه تمهیدات لازم در ترمینال‌ها، شناورها و بخش‌هایی که با مسافر در ارتباط است، در نظر گرفته شده است؛ اما براساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، توصیه شده است که سفر دریایی نوروزی هم انجام نشود. پیش‌بینی می‌شود که با کاهش مسافران نوروزی که عمدتا از 25 اسفند به بعد خود را نشان می‌داد، روبه‌رو باشیم. بر‌اساس‌این نیز ترمینال‌های دریایی برای افراد بومی آمادگی لازم را دارند.

ورود خودرو به کیش ممنوع شد

او می‌افزاید: به‌هر‌حال برخی از جزایر از‌جمله کیش محدودیت‌هایی را اعمال کرده‌اند. به‌عنوان نمونه جزیره کیش اجازه ورود خودرو نمی‌دهد که همین امر موجب کاهش مسافران خواهد شد.

به گفته او، طبیعی است که بخش مسافری دریایی هم با افت درآمد روبه‌رو باشد که متناسب با وضعیت کشور، امری طبیعی است؛ اما هنوز مشخص نیست که تا چه میزان کاهش درآمد در این مدت داشته باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.