| کد خبر: 9703 |

از سوی رئیس کل گمرک ایران ابلاغ شد؛

دستورالعمل گمرک برای ارائه تسهیلات ترانزیتی براساس سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی

تین نیوز |  دستورالعمل گمرك برای ارائه تسهیلات ترانزیت خارجی و داخلی براساس سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی از سوی مسعود كرباسیان رئیس كل گمرك جمهوری اسلامی ایران به گمركات سراسر كشور ابلاغ شد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی گمرك ایران ، در این دستورالعمل به طور جامع موضوعات متعدد و مرتبط با ترانزیت داخلی و خارجی گنجانده شده و برای اولین بار در چارچوب موضوع بندهای 10 و 11 سیاستهای كلی اقتصاد مقاومتی تسهیلات ترانزیتی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است.

همچنین این دستور العمل به منظور وحدت عمل در رویه های عبور داخلی و خارجی و اهمیت و لزوم دقت در انجام این رویه ها و با توجه به مواد مرتبط در قانون امور گمركی ، آئین نامه اجرایی آن و با اختیارات حاصله از بند 3-5 كنوانسیون كیوتو تجدید نظر شده جهت اجرا به گمركات سراسر كشور ابلاغ گردیده است.

بنابراین گزارش دربند اول این دستورالعمل اعلام گردیده است كه هر گونه فعالیت شركت های حمل و نقل بین المللی در كشور منوط به اخذ مجوز فعالیت از وزارت راه و شهرسازی و ابلاغ آن توسط گمرك جمهوری اسلامی ایران بوده و پذیرش تضمین موضوع بند ح ماده یك قانون امور گمركی با رعایت مفاد ماده 109 آئین نامه اجرایی امكان پذیر است و فهرست شركت های مذكور توسط دفتر نظارت بر ترانزیت اعلام می گردد.

براساس این دستورالعمل كلیه گمركاتی كه به سامانه هوشمند ترانزیت كالا مجهز گردیده اند ، موظفند برای اظهار كالاهای عبوری از فرم اظهار نامه SAD و برای عبور از فرم T1 استفاده نمایند.

همچنین در بخشی از این دستورالعمل به تضامین عبور داخلی اشاره شده و آمده است: میزان تضمین در رویه عبور داخلی برای كالاهای مجاز معادل حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض به صورت نقدی یا ضمانت نامه بانكی یا بیمه نامه معتبر خواهد بود و میزان تضمین در رویه عبور داخلی برای كلیه كالاهای هدف و مجاز مشروط متعلق به واحدهای تولیدی متناسب با پروانه بهره برداری مرتبط كه توسط شركت های حمل و نقل بین المللی اظهار و حمل شود معادل حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض به علاوه نصف ارزش به صورت سپرده نقدی یا ضمانت نامه بانكی یا بیمه نامه معتبر است.

بنابراین گزارش میزان تضمین در رویه عبور داخلی برای كالاهای مجاز مشروط متعلق به سایر اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی به استثناء واحدهای تولیدی كه توسط شركتهای حمل و نقل بین المللی اظهار و حمل شود، معادل حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده و عوارض به علاوه دو برابر ارزش به صورت سپرده نقدی یا ضمانتنامه بانكی یا بیمه نامه معتبر خواهد بود.

براساس این دستور العمل پذیرش عبور داخلی كالاهای مجازمشروط و مستعمل متعلق به واحدهای تولیدی كه مقصد نهایی آنها به غیر از مقصد ذكر شده در بارنامه بوده، در صورت ارائه پروانه بهره برداری معتبر و مرتبط توسط واحد تولیدی بلامانع و در سایر موارد منوط به اخذ مجوز دفتر نظارت بر ترانزیت خواهد بود.

با توجه به این دستور العمل اخذ مجوزهای لازم جهت ترانزیت داخلی كالاهای سریع الفساد ، گیت های آزمایشگاهی و محلول های شستشوی آزمایشگاهی نیاز نیست و عبور داخلی كلیه كالاهای واحدهای تولیدی به انبارهای اختصاصی پس از اخذ مجوزهای قرنطینه نباتی – دامی در صورت شمول حسب مورد ،كافی بوده و چنانچه نیاز به مجوزهای دیگری باشد، در زمان ترخیص قطعی توسط گمرك مقصد باید مطالبه شود.

عبور خارجی بخش دیگری از این دستورالعمل را شامل می شود و براساس آن، میزان تضمین در رویه عبور خارجی به مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و با عبور از كشور، برای كلیه كالاها كه توسط شركتهای حمل و نقل بین المللی اظهار و حمل می گردند، معادل حقوق ورودی و مالیات برارزش افزوده و عوارض به صورت سپرده نقدی یا ضمانتنامه بانكی یا بیمه نامه معتبر است.

این گزارش می افزاید ، این دستورالعمل پذیرش عبور خارجی ماشین آلات مستعمل به مناطق آزاد تجاری و ویژه را جهت راه اندازی خط تولید و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی كه مقصد نهایی آنها به غیر از مقصد ذكر شده در بارنامه باشد را بلامانع اعلام كرده و كالاهایی كه توسط شركتهای حمل و نقل ریلی یا راه آهن اظهار و به شیوه ریلی حمل می شود را با اخذ تعهد از مدیرعامل شركت حمل امكان پذیر اعلام نموده است.

شایان ذكر است گمرك جمهوری اسلامی ایران براساس سیاست های كلی اقتصاد مقاومتی اقدامات جدیدی را انجام داده كه علاوه بر دستورالعمل فوق الذكر می توان به بسته حمایت از تولید در سال 1393، تسهیل و روان سازی امور صادر كنندگان، افزایش ساعت كاری گمركات در مرزها حتی در روزهای تعطیل و دو شیفته شدن ساعت كاری دربرخی از گمركات اشاره كرد كه با پیاده سازی این اقدامات شاهد بهبود فضای كسب و كار در بخش تجارت خارجی و افزایش صادرات غیر نفتی كشورمان هستیم.

برای دریافت متن كامل این دستورالعمل اینجا را كلیك نمایید.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.