| کد خبر: 89160 |

سود باد آورده ای که نصیب شرکتهای حمل و نقل می شود

تین نیوز | رانندگانی که در جریان واردات کامیون های دست دوم متضرر می شوند.

رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور با اشاره به برنامه نوسازی 65 هزار دستگاه کامیون در سال جاری گفت : تا کنون تفاهم نامه فی مابین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت نفت به صورت قرار داد منعقد نشده است.

محمد خان بلوکی افزود : بر اساس تفاهم نامه ای که بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در سال گذشته به امضاء رسید مقرر گردید تا 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده نوسازی شود که تاکنون این طرح اجرایی نشده است.

وی تصریح کرد : بر اساس این تفاهم نامه مقرر گردیده تا وزارت نفت به رانندگانی که پیمایش می کنند از محل صرفه جویی سوخت و بر مبنای هر کیلومتر پیمایش، 9 سنت در خصوص بهره بانکی به رانندگانی که در طرح نوسازی شرکت کرده اند، کمک نمایند که تا کنون این طرح عملیاتی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 180 هزار خودرو بالای 27 سال در جاده های کشور تردد می کنند و 90 هزار دستگاه آنها بالای 35 سال است ، گفت : البته در حال حاضر خودروی جایگزین و استاندارد نیز برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بار و کامیون های فرسوده وجود ندارد به همین جهت مقرر گردید تا دولت تسهیلاتی را در نظر بگیرد تا بخشی از این برنامه در سال جاری محقق شود.

وی همچنین با اشاره به مصوبه ورود کامیون هایی با سه سال کارکرد به کشور گفت : این مصوبه از 3 سال گذشته جزء برنامه پنجم قرار داشته است چنانچه کامیون های با سه سال کارکرد را شرکتهای حمل و نقل می توانند وارد کنند.

وی افزود :  متاسفانه شرکتهای حمل و نقلی که این خودروها را وارد کردند به دو برابر قیمت به رانندگان واگذار کردند  بدون اینکه سندی به نام راننده زده شود در حالی که رانندگان اقساط این خودروها را پرداخت می کنند از این رو باید جلوی این کار گرفته شود چرا که رانندگان متضرر می شوند.

وی تصریح کرد : بر اساس بندی از این مصوبه هر شخصی که کامیون فرسوده ای را از رده خارج کند مبلغی در این زمینه محاسبه و دو برابر قیمت به افراد داده شودو یا اینکه تسهیلات ارائه می شود تا کامیون جدید وارد کنند.
وی با اشاره به شروط واردت کامیون های دست دوم به کشور گفت : بر این اساس به ازای ورود هر کامیون دست دوم باید کامیون فرسوده ای  از رده خارج شود این در حالی است که در حال حاضر 60 هزار کامیون اضافه بر ناوگان حمل و نقل بار در کشور وجود دارد.

وی تاکید کرد : البته باید مصوبه مجلس ابلاغ شود تا بررسی شود که به چه نحو خواهد بود.

وی با توجه به اینکه بر اساس مصوبه اخیر ، مجلس به دولت اجازه داد تا با تایید و تشخیص سازمان راهداری کامیون های مورد نیاز را که استاندارد روز دنیا را وارد کند ، گفت : مهم در تصویب و ابلاغ این مصوبات اجرای آنهاست  متاسفانه هر قانونی که ابلاغ می شود راههای سوء استفاده از آن نیز وجود دارد .

وی تاکید کرد : باید با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جلسه ای تشکیل شود و نحوه جلوگیری از سوء استفاده از قانون توسط شرکتهای حمل و نقل گرفته شود.

وی گفت : شرکتهای حمل و نقل ار تعرفه دولت استفاده کرده و خودروهای 3 سال کار کرد را خریداری می کنند و به صورت سوری و بدون قرار دادی به راننده واگذار کرده و اقساط نیز توسط راننده پرداخت می شود اما کامیون به نام شرکت است و عملا قول نامه ای و سندی وجود ندارد چرا که تا حداقل 6 سال امکان انتقال سند وجود ندارد و عملا سود باد آورده ای نصیب شرکتهای
حمل و نقل می شود.

وی همچنین با اشاره به مصوبه مجلس و اعطای مجوز به دولت به منظور ارائه تسهیلات و تخفیفات گمرکی اظهار داشت : تاکنون این تسهیلات توسط دولت ارائه نشده است و تنها  سازمان راهداری در بخش بهره های بانکی 6 درصد از این بهره را تقبل کرده است.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اکبررشیدی 1 0

    باسلام ۲۵سال سابقه رانندگی دارم دربخش حمل ونقل کالا مهمترین مشکل که باعثبه وجودامدن مشکلات عدیده زیادی شده اول کمسیونهای غیرقانونی شرکتهای حمل ونقل است که بسیارراحت وبدون دغدقه وترس دریافت میشه واینکه مسولین توصیه میکنن که رانندگان شکایت کنن توصیه ای است کاملا بی فایده چراکه یکبارشکایت برابراست باانگشت نماشدن بین باربریها. اینکه شرکتهاازترس شکایت مجددراننده باربهش نمیدن ومشکل اساسی دیگه وجوددلال ودلال بازی که هرکسی باهرگونه سنخیت اجتماعی وارداینکارشده ومبالغ هنگفتی هم این اقایان ازرانندگان اخاذی میکنن که هردومشکل به راحتی قابل حل است. امابرایم معماشده که چرادولت واردعمل نمیشه برای نظارت برکمیسیونها بایدهرگونه پرداختی باسیستم باشه باربری بارش راروی سیستم اعلام میکنه البته بادرج مبلغ کرایه بیمه وکمسیون قانونی سیستم هم بعدازچک کردن مدارک راننده بارنامه را چاپ کرده ومبلغ هزینه قانونی هم توسط کارت بانکی وازطریق سیستم پرداخت شود یعنی صاحب باربری نبایددخالتی مستقیمی باراننده داشته باشدبه هرصورت اگرجلوکمیسیونهای غیرقانونی گرفته بشه بقیه مسایل خودبخودحل میشه الان بخش زیادی ازحق راننده براحتی به جیب باربری میره وهمین جاست که من راننده بعداز۲۵ سال کاربه خدای احدوواحدبخوام موتورتعمیرکنم بایدوام بابهره بالابگیرم. اونوقت باربری هم سال به سال راحت خودرو را از اروپا سوارمیشه وبهترین امکانات راداره البته باندادن حق راننده متاسفانه رانندگان ناکارآمدترین وضعیف ترین صنف راتوکشورداره سال به سال به قیمت خدمات مثل هزینه کارتهای هوشمندوسلامت غیره افزوده میشه وکسی کاری نمیکنه. کاش بنده مسول بخشی میشدم ۶ماهه جلو باربریها رامیگرفتم یک راه حل دیگه اینکه توهراستان جندراننده متعهدوانقلابی وباوجدان انتخاب بشه واینهاچشم وچراغ سازمان باشن وبعنوان بازرس عمل کنن وخلاف شرکتهارابه سازمان گزارش بدهند البته هویت این افرادبایدسری باشه انشاالله درپناه حق وگوش به فرمان سخنان حکیمانه رهبرمعظم ودلسوزحضرت ایت الله خامنه ای باشیم