| کد خبر: 33663 |

◄ وقتی توافقات رسمی بین ایران و ترکیه نقض شد

تین نیوز | پس از انتشار گزارشی با عنوان "چرا ترکیه در مقابل تمامی راه‌حل‌ها مقاومت می‌کند؟" که به نقل از ایسنا در تین نیوز منتشر شد و در ان عنوان شده بود که " پس از گذشت بیش از دو ماه از آغاز مناقشات ترانزیتی بین ایران و ترکیه هنوز طرف ترک دلیل اصلی بر هم زدن مناسبات اقتصادی چندین دهه‌ای خود را مشخص نکرده و حتی با وجود پیگیری‌های فراوان هیچ راه حل مشخصی را ارائه نمی‌کند." 
برخی کاربران تین نیوز نیز نظرات خود را در مورد چالش های اخیر ترانزیتی بین ایران و ترکیه بیان داشتند که د رادامه آمده است:

1- در روابط بين الملل و موضوعات رسمی بین دول، بخش خصوصی را اشخاص حقيقی و حقوقی غير مسئول و فاقد صلاحيت می نامند. اينکه "اعضای اتاق بازرگانی تهران معتقدند برای حل شدن این ابهام نه تنها دولت ترکیه نقش خاصی ایفا نمی کند که تنها ارگان تصمیم گیر دراین حوزه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی هستند که باید برای حل مشکل با آن‌ها سخن گفت." باید گفت که هرج و مرج حاکم بر ترکيه به اندازه کشور بی قانون و بی دولت سومالی نيست. گويی عده ای پدر خوانده و دولت در سايه تصميم گيرنده در ترکيه هستند. در طول تاريخ در خصوص موضوعات و مسائل بين دولت ها بخش خصوصی مخاطب نبوده و نيست. دولت نماينده و منتخب ملت (بخش خصوصی) در موضوعات اين چنينی هستند. اينکه نمايندگان دولت ايران با بخش خصوصی ترکيه وارد بحث شود دخالت در امور داخلی ترکيه و دور زدن مقامات رسمی آن کشور خواهد بود و یا اگر بخش خصوصی ايران به يک توافق با بخش خصوصی ترکيه دست يابد نيز فاقد وجاهت قانونی در حقوق بين المللی است. امروز يک دولت توافقات رسمی قبلی را نقض می نمايد. هيچ تضمينی به استناد توافقات بخش خصوصی در آتيه از طرف دولت ترکيه وجود ندارد و انتظار تمکين به توافقات بخش خصوصی دور از عقل است. اين که مدام پای بخش خصوصی ايران به ميان کشيده شود شائبه دخالت ستون پنچم در اين نبرد نرم را دارد. نگارنده به غايت سپاسگزار خواهد بود بخش خصوصی ايران -هم از اتاق و هم انجمن- راهکارهای انديشيده شده را رسانه ای کنند تا شايد افکار نگارنده تنوير گردد. بخش خصوصی اگر قادر هستند از طريق همين تريبون راهکارهای خود را ابراز نمايند.
 در مورد اين که "پس از آن که ترکیه روز گذشته از عبور کامیون‌های ایرانی از مرز جلوگیری کرد حالا کامیون داران و رانندگان ترک خود دست به کار شده‌اند و برای مقابله به مثل اجازه عبور کامیون‌های ایرانی را نمی‌دهند" نخست بر اساس عرف رايج سفير و يا نماينده ترکيه به وزارت امور خارجه فراخوانده و مراتب اعتراض دولت ايران و بخش خصوصی ايران را نسبت به عمل وقيحانه عده ای در قلمرو سرزمينی آن کشور نسبت به اتباع ايرانی را اعلام نمايند و صد البته ريش سفيدان بخش خصوصی نيز بلادرنگ واکنش نشان داده طی يک مصاحبه ای اعلام فرمايند هر گونه توهين و تعرض به اتباع اين کشور بدون پاسخ نخواهد ماند. 

2- جمهوری آذربايجان بعد از فروپاشی اتحاد جماهيری شوروی به سان فرزند پدر مرده ای می ماند که ثروت هنگفتی در يد اختيار دارد. به سبب برخی ناملايمات سياسی، فرصت طلبان گوی سبقت را در حضور در بازار آن کشور از تجار ايرانی ربودند. گر پدری مراقب دلبند پولدار خويش نباشد دوستان ناباب وی را گمراه خواهند کرد. در برخورد با مقامات بلند مرتبه و مردمان آن سرزمين نبايد رفتاری تلخ بروز داد. آنان را نبايد آزرده کرد.گاهی می انديشم که تقصير از جانب ما بوده است. در زمينه های اقتصادی بسيار فرصت سوزی شده است. وظيفه سياست گذاران و به ويژه سمن ها و انجمن هاست که در تنوير اذهان آنان تلاش نمايند. رفتار مردمان آن سرزمين به سان بچه پولداری است که خيلی ها چشم طمع بدان ها دوخته اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.