بازدید سایت : ۱۲۵۹۹
| کد خبر ۳۰۳۰۱۱
کپی شد

کریدور زنگزور؛ ترفع: جایگزینی برای مسیر امن و ارزان ایران وجود ندارد

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دسترسی امن و ارزان جمهوری آذربایجان به نخجوان، گفت:ایران همواره یک مسیر امن و قابل اتکا برای ترانزیت آذربایجان است.

کریدور زنگزور؛ ترفع: جایگزینی برای مسیر امن و ارزان ایران وجود ندارد
تین نیوز |

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به دسترسی امن و ارزان جمهوری آذربایجان به نخجوان، گفت:ایران همواره یک مسیر امن و قابل اتکا برای ترانزیت آذربایجان است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، امین ترفع رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی درباره تحولات اخیر مرتبط با کریدور زنگه زور اظهار کرد: کریدور زنگه زور از این جهت اهمیت دارد که آذربایجان نیاز دارد تا به بخشی از خاک خود که خارج از جغرافیای اصلی اش قرار گرفته، دسترسی داشته باشد.

وی یادآور شد: از دهه های گذشته تاکنون این دسترسی همواره به صورت امن و ارزان و بدون مانع از مسیر ایران برقرار بوده و همچنان نیز ادامه دارد. کامیون ها و اتوبوس های آذربایجانی از طریق مرز بیله سوار وارد خاک ایران می شوند و از جلفا خارج می شوند یا بالعکس.

ترفع با اشاره به نقش ایران در تسهیل این دسترسی افزود:جمهوری اسلامی ایران همواره حتی در مقاطع بحرانی نظیر دوران کرونا این مسیر را برای تردد ایمن و باز نگه داشته است تا ارتباط آذربایجان با منطقه جدا افتاده اش یعنی نخجوان برقرار باشد.

وی درباره اختلافات فعلی میان آذربایجان و ارمنستان بر سر ماهیت مسیر زنگه زور گفت: در جریان توافق نامه سه جانبه صلح پس از جنگ دوم قره باغ، مقرر شد ارمنستان مسیر ارتباطی آذربایجان و نخجوان را فراهم کند و امنیت آن را تأمین کند. اما تفسیر دو طرف متفاوت است؛ ارمنستان می گوید این صرفاً یک مسیر عبوری است، در حالی که آذربایجان خواهان یک کریدور واقعی با حداقل تشریفات مرزی و کنترل های حاکمیتی است.

وی با تاکید بر این که مسئله زنگه زور یک موضوع ژئوپولیتیکی پیچیده است، گفت: وقتی موضوعی در این سطح مطرح می شود، طبیعی است که قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای وارد کنش گری شوند. این مسیر به واسطه موقعیت خاص قفقاز، اهمیت ژئوپولیتیکی بالایی پیدا کرده است.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: هرچند نظرات متعددی مطرح شده، اما واقعیت این است که هنوز مسیرى از خاک ارمنستان به صورت اجرایی برای اتصال آذربایجان و نخجوان ایجاد نشده است.

ترفع گفت: در پاسخ به طرح کریدور زنگه زور، ارمنستان ابتکار جدیدی با عنوان (چهارراه صلح) مطرح کرده و تأکید دارد که باید از این فرصت برای اتصال شمال به جنوب و شرق به غرب از طریق ارمنستان ایجاد شود.

وی تأکید کرد: اگر موضوع صرفاً در حد مسیر حمل ونقلی باشد، ماجرا ساده تر به نظر می رسد. اما اگر تغییرات ژئوپولیتیکی در مرز ها مطرح شود، طبیعتاً برداشت ها و واکنش ها متفاوت خواهد بود و موضع جمهوری اسلامی ایران نیز پیش تر توسط وزارت امور خارجه و مقامات ذی ربط به روشنی اعلام شده است.

ترفع درباره اهمیت مسیر ایران برای آذربایجان یادآور شد: اکنون هم مسیر ایران فعال است و در صورت تحقق هر مسیری دیگری، باز هم مسیر ایران بهترین مسیر برای آذربایجان خواهد بود. بر این اساس، ایران همواره یک مسیر امن و قابل اتکا برای ترانزیت آذربایجان به نخجوان باقی خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.