بازدید سایت : ۳۰۲۸۱

کریدور میانی برای تجار گران در می آید

علی رغم تلاش های اتحادیه اروپا مشکلات مسیر آسیای مرکزی همچنان باقی است.

کریدور میانی برای تجار گران در می آید
تین نیوز

 کریدور میانی، یک مسیر باری چندوجهی بین چین اروپا از طریق آسیای مرکزی است که به عنوان یک جایگزین بالقوه برای حمل و نقل بار از طریق روسیه، توجهات بین المللی را به خود جلب کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اندیشکده حمل و نقل ایران، به عنوان مثال، اتحادیه اروپا 10 میلیارد یورو برای توسعه آن اختصاص داده است. رولاند وربراک ( Roland Verbraak )، مدیر کل BTTMultimodalGroup توضیح می دهد که این کریدور برای تبدیل شدن به یک مسیر جایگزین بسیار گران است.

شرکت لجستیک هلندی BTT، از سال 2015 یک خط حمل و نقل ریلی بین چنگدو چین و شهر تیلبورگ هلند راه اندازی کرده است. رولاند وربراک در مصاحبه ای با RailFreight گفته است که این شرکت روزهای طلایی خود را در طول همه گیری تجربه کرده اما شرایط اکنون پیچیده شده است. "ما قطارهای کاملی را در طول همه گیری راه اندازی می کردیم و در آن زمان ارزان تر و سریع تر از حمل و نقل دریایی بودیم. از طریق دریا حداکثر 19000 دلار بابت حمل پرداخت می شد در حالی که رقم پیشنهادی ما 9000 دلار بود. علاوه بر این برای ما فقط 19 روز طول می کشید تا از چین به مقاصد اروپایی برسیم در حالی که برای کشتی ها و از مسیر دریایی 55 روز طول می کشید."

رولاند وربراک  در ادامه گفت: پس از درگیری های بین روسیه و اوکراین، تقاضا برای حمل و نقل ریلی از روسیه سقوط کرد و از تقاضا برای 5 قطار به 1 یا 2 قطار در هفته برگشتیم. علاوه بر این، تحریم های اتحادیه اروپا، عملیات حمل و نقل ریلی از روسیه را بسیار پیچیده کرد. در ابتدا، کالاها به دلیل قطعاتی که داشتند تحریم شدند. به عنوان مثال، اتحادیه اروپا دیگر اجازه نمی داد محصولات گران قیمت خاص دارای تراشه از طریق روسیه حمل شوند. در حال حاضر حتی به مواد مورد استفاده برای ساخت محصول نیز نگاه می شود. اگر مثلاً یک محصول چینی با استفاده از فولاد روسی ساخته شده باشد، اجازه حمل آن را نداریم. اگر اتحادیه اروپا تصمیم بگیرد مرز با بلاروس را ببندد، ممکن است ترانزیت از روسیه کاملا قطع شود که در این صورت، باید به گزینه جنوبی یعنی کریدور میانی توجه بشود.

علی رغم تلاش های اتحادیه اروپا مشکلات مسیر آسیای مرکزی همچنان باقی است. وربراک توضیح می دهد که "بخش دریای سیاه این مسیر در حال حاضر به دلیل جنگ از گرجستان قابل تردد نیست و این مسیر به خودی خود بسیار گران است. کشورهای زیادی برای عبور کالا در طول مسیر وجود دارند و همچنین دریای خزر، عملیات حمل و نقل را پیچیده تر می کند. "

تعداد فزاینده ای از مشتریان در حال بازگشت به مسیرهای عبوری از روسیه هستند، به ویژه به دلیل بحران جاری دریای سرخ که حمل و نقل دریایی بار دیگر گران شده است و بیش از حد معمول طول می کشد. این وضعیت باعث علاقه مجدد به ترانزیت از روسیه شده است. وربراک می گوید: «کشتی ها اکنون 55 روز یا 70 روز از طریق آفریقا طول می کشد تا به اروپا برسند، در حالی که ما می توانیم با قطار سریع السیر خود در 13 روز چین به اروپا را طی کنیم.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.