| کد خبر: 259705 |

پیش‌ بینی حمل و نقل ۴۰ میلیون تن بار در کریدور شمال جنوب در سال ۲۰۳۰

وزیر تجارت ا تحادیه اقتصادی اوراسیا با اشاره به روند رو به رشد ترانزیت کالا در کریدور شمال – جنوب گفت: این کریدور، ظرفیت های بسیار زیادی دارد و امیدوار هستیم که میزان حمل بار در این گذرگاه بین المللی به ۴۰ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش یابد.

تین نیوز

وزیر تجارت ا تحادیه اقتصادی اوراسیا با اشاره به روند رو به رشد ترانزیت کالا در کریدور شمال – جنوب گفت: این کریدور، ظرفیت های بسیار زیادی دارد و امیدوار هستیم که میزان حمل بار در این گذرگاه بین المللی به ۴۰ میلیون تن در سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش یابد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، آندری اسلپنف  افزود: در سال ۲۰۲۲، میزان حمل و نقل کالا در این کریدور نسبت به سال قبل از آن، افزایش ۲۱ درصدی داشت و به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.
وی اظهار داشت: کریدور شمال – جنوب در مسیر روسیه – ایران – هند، فرصت خوبی را نیز برای همکاران و شرکای ما در قزاقستان و ترکمنستان و همچنین تولیدکنندگان دیگر مناطق همچون سیبری برای دسترسی به بازارهای آسیایی را فراهم خواهد کرد.
وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت: در مسیر سنتی از طریق عبور در کانال سوئز، جابجایی محموله های بار در مسیر هند تا سن پترزبورگ ۴۵ روز طول می کشد که با استفاده از مسیر مستقیم در کریدور شمال – جنوب به ۱۰ روز کاهش می یابد.
وی با اشاره به امضای قرارداد ساخت راه آهن رشت – آستارا توسط دولت های ایران و روسیه گفت: ساخت این بخش از مسیر ریلی به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال – جنوب اهمیت زیادی در اتصال سواحل دریای بالتیک به سواحل هند از طریق خطوط آهن دارد.

اسلپنف در عین حال گفت: علاوه بر ساخت زیرساخت ها، موضوعات دیگری هم هست که باید به آنها بپردازیم از جمله اینکه روندهای اداری و دولتی را تسهیل کنیم تا کالاها در عبور از مرزها دچار مشکل نشوند.
وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا بر اهمیت دیجیتالی کردن فرایندها در کریدور شمال – جنوب تأکید کرد و گفت: دیجیتالی کردن امور به ما امکان می دهد که بر محموله های عبوری در طول مسیر نظارت و از ایجاد خلل در روند ترانزیت جلوگیری کنیم؛ طبعا در این راستا باید از فناوری های جدید در حمل و نقل و نیز بنادر بهره گرفت.
وی در ادامه گفت: کریدور شمال – جنوب قابلیت رقابتی زیادی در جهان خواهد داشت و چشم انداز خوبی را برای آن متصور هستیم.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا (EAEU) یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند.
پیش از این، وزیر تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با بیان اینکه متن توافقنامه دائم تجارت آزاد این اتحادیه با ایران نهایی شده و آماده طی مراحل امضا و تصویب در مجالس است،‌ به ایرنا گفته بود: این اتحادیه آماده است که حجم تجارت با ایران را به ۳۰ میلیارد دلار ارتقا دهد.

کریدور شمال – جنوب که سنگ بنای آن حوالی سال ۲۰۰۰ میلادی توسط سه کشور روسیه، ایران و هند نهاده شد، سه مسیر شامل دو مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی دریایی: روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می شود.
در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد. در بخش غربی این کریدور که از جمهوری آذربایجان می‌گذرد، ‌احداث خط ریلی رشت – آستارا به تکمیل حلقه مفقوده مسیر ریلی این مسیر خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مدنی 2 0

    این خط حمل‌ونقل دروغ بزرگ است نه آذربایجان میخواهد ونه روسیه ولی خط بصره ترکیه قطعی است