| کد خبر: 233028 |

◄ درآمدزایی هر تن کالای ترانزیتی 30 دلار است نه ۲۰۰ دلار

در حالی چند روز پیش دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفته است هر تن کالایی که در کشور ترانزیت می‌شود ۲۰۰ دلار درآمدزایی دارد که محاسبات کارشناسی نشان می دهد این رقم چیزی معادل 30 دلار است و نه 200 دلار.

تین نیوز

در حالی چند روز پیش دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفته است هر تن کالایی که در کشور ترانزیت می‌شود ۲۰۰ دلار درآمدزایی دارد که محاسبات کارشناسی نشان می دهد این رقم چیزی معادل 30 دلار است و نه 200 دلار.

به گزارش تین نیوز، در اولین نشست شورای تخصصی لجستیکی مناطق آزاد «حمیدرضا مؤمنی» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، گفت: سالانه یک میلیارد تن کالا از طریق کانال سوئز ترانزیت می‌شود، با توجه به اینکه هر تن کالایی که در کشور ترانزیت می‌شود ۲۰۰ دلار درآمدزایی دارد در صورتی که ۵ درصد این ترانزیت‌ ها از طریق مناطق آزاد وارد کشور شوند علاوه بر اشتغالزایی در این مناطق، درآمد و ارزآوری چشمگیری برای مناطق آزاد و کشور ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این عدد درحالی از سوی مشاور رئیس جمهور اعلام شده است که کارشناسان می گویند: نرخ یا تعرفه بین المللی حمل و نقل بار ریلی بین ۱.۲ تا1.5 سنت یورو است و چنانچه یک تن بار از قلمرو کشور با بُعد سفر ۲۰۰۰ کیلومتر عبور کند، کرایه وصولی حداکثر ۳۰ دلار در هرتن خواهد بود نه ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار که میزان سود آن خدا کند ۲۰ در صد باشد ( سود 6 دلار برای عبور یک تن بار ترانزیت در  از قلمرو کشور).

بر اساس محاسبات کارشناسی خلق در آمد حتی چند میلیارد دلاری از ترانزیت یک امر غیر قابل تحقق است.

این محاسبات به شرح زیر است:

- تریلی را در نظر بگیرید که ۲۴ تن فرآورده های فولادی را از قلمرو کشور ما و در بعد متوسط 2000 کیلومتر می برد. اگر بهای متوسط تولیدات فولادی را ۸۰ سنت در کیلوگرم فرض کنیم ارزش کالای جابه جا شده مقدار ۲۴۰۰۰ ×۰/۸ = ۱۹۲۰۰ دلار خواهد بود.

- اگر هزینه جابجایی هر تن بار 200 دلار باشد کرایه ۲۴ تن برابر ۲۴ × ۲۰۰ = ۴۸۰۰ دلار که برابر ۲۵ درصد کالای بهای حمل شده است.

- اگر این بار 2000 کیلومتر دیگر طی کند نصف بهای جهانی کالا بابت حمل و نقل هزینه شده است اگر این جابجایی به ۴۰۰۰ کیلومتر برسد و کالا از قلمرو یک کشور دیگر عبور کند ۵۰ درصد بهای جهانی آن صرف حمل و نقل شده است.

- از طرفی با قیمت های فصل بیستم فهرست بهای پایه راه و باند، کرایه این جابجایی از قرار هر تن کیلومتر حدود 320 تومان برای ۲۰۰۰ کیلومتر داخل کشور برابر : ۲۴ تن × ۲۰۰۰ کیلومتر × ۳۰۰۰ ریال درهرتن کیلومتر =۱۴۴،۰۰۰،۰۰۰ ریال است.

- با فرض ۳۰ دصد بالا سری و ده درصد اضافه ۱۴۴،۰۰۰،۰۰۰×۱،۳×۱،۱ =۲۰۵،۹۲۰،۰۰۰ ریال

- بافرض هر دلار حدود۲۳۰،۰۰۰  ریال این جابجایی

۲۰۵،۹۲۰،۰۰۰ ÷۲۳۰،۰۰۰=۸۹۵،۳۱ دلار برای جابجایی ۲۴ تن کالا که کرایه جابجایی هرتن بار در عبور از قلمروی کشور با بعد ۲۰۰۰ کیلومتر حدود 37  دلار و با ملاحظه هزینه های بارگیری و ... این رقم به زحمت به ۴۰ دلار در هرتن بار می رسد. البته بهای حمل و نقل طولانی ارزان تر است.

بر اساس این محاسبات،  برخی کارشناسان می گویند: کرایه ترانزیت جاده ای ۲۰۰ دلار در هر تن با نرخ های حمل و نقل داخلی هم همخوانی ندارد. بلکه  شاید با کرایه بار کم داخل و یاحومه شهری بتواند قیاس شود. کار  تنظیم صورت حساب حمل و نقل از چهار عمل اصلی خارج نیست. ۲۰۰ دلار از کجا آمده؟ 

* نرخ ۱.۲  تا ۱.۴  سنت یورو برای جابجایی درهر تن بار ریلی جامد و مایع در یک کیلومتر نرخ کشور های اروپایی است که در راه آهن ماهم اعمال می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    اتفاقا دید آن کارشناس در محاسبه شاید درست باشد ولی در تحقق درآمد میلیارد دلاری از حمل کالا یقینا اشتباه است !!!! ایجاد مسیر ترانزیتی جایگزین مسیر فعلی دریای برای کشورهای شرق آُسیا نظیر هند و چین به سمت شمال و غرب آسیا و اروپا صرفا محدود به چند میلیون تن بار نخواهد شد !!!! امروز ارسال کالا به چندین میلیارد تن می رسد !!!! ایجاد یک زمینه عادی برای ارسال نه تمام این حجم بلکه حتی بخش از آن از طریق ایران که بسیار سریع تر است و حداقل 30 درصد ارزان تر !!!! مشخصا مشتری های بسیار زیادی را به دنبال خواهد داشت !!!! تنها نیاز امروز ما دیدن این وضعیت به شکل صنعت ترانزیت در کشور است تا کمبود مسیر و حجم بنادر و راه آهن ها سریع رفع کند !!!! و گرنه ایجاد درآ»د میلیارد دلاری از ترانزیت کالا مشخصا برای ایران کاملا ممکن است !!!! همانطور که مصر از داشتن صرفا دو مسیر آبی در کانال سوئز بالای 15 میلیارد دلار در سال سود می کند !!!!!!!!!