| کد خبر: 209638 |

درخواست یک راننده ترانزیت:

◄ دستگاه دیپلماسی به رفتار ترکمنستان با ناوگان ایرانی رسیدگی کند

این راننده ترانزیت از دستگاه دیپلماسی کشورمان خواست به موانعی که کشور ترکمنستان بر سر راه ناوگان ترانزیت ایران می‌گذارد، رسیدگی کند.

تین نیوز

یک راننده فعال در ترانزیت آسیای میانه معتقد است: اگر به فکر نباشیم ایران دیگر سهمی در حمل و نقل آسیای میانه نخواهد داشت.

به گزارش تین نیوز، محسن اکبری این مطلب را در شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: دیپلماسی تعامل با دیگر کشورها متاسفانه به مشقت رانندگان ترانزیت فعال در حوزه آسیای میانه منجر شده است.

وی گفت: نوع دیپلماسی کشورمان موجب شده است کشور ترکمنستان با سنگ اندازی در مقابل حمل و نقل ایران تا می‌تواند از هر طریقی موجب کم رنگ شدن ایران در راه ترانزیت خط ابریشم شود تا جایی که این کشور حداقل۵۰ درصد تره بار از ایران خریداری می‌کند و با چشم انداز چندساله که در توسعه حمل ونقل خود دارد تا توانسته جلوی ناوگان ایرانی سنگ اندازی کرده است.

این راننده ترانزیت عنوان کرد: کشور ترکمنستان عوارض عبور ناوگان ترانزیتی که از این کشور به مقصد کشورهای دیگر می‌روند را فقط از ناوگان ایرانی اخذ می کند (کیلومتری۲دلار) و این امر موجب شده تاجران دیگر کشورها که بارشان قبلاً از بندرعباس یا ایران مستقیم با ناوگان ایرانی حمل می‌شد دیگر تمایلی به حمل بار خود توسط ناوگان ایرانی نداشته باشند و با این ترفند به راحتی بارها از ایرانی‌ها گرفته شده و به ناوگان ترکمنستانی داده می‌شود.

امیری افزود: این بدان معنی است که بارهایی که تا 2 سال قبل حمل یکسره می‌شد در حال حاضر در گمرکات ایران (سرخس، لطف آباد و اینچه برون) ترانشیب می شود و با ناوگان ترکمنستان تا کشورهای دیگر حمل می‌شود.

وی عنوان کرد: ترکمنستان همچنین، هر از چندگاهی مرزهای کلیدی که ایران چندین میلیارد تومان برای بازسازی زیرساخت‌های آنها طی چندسال اخیر هزینه صرف کرده بنا به دلایلی مرزها را بسته یا محدود به چند دستگاه می‌کند.

او تاکید کرد: برای مثال کشور ترکمنستان مرز باجگیران را که ایران سال ۱۳۸۹با افتتاح جاده جدید قوچان امام قلی باجگیران گام بلندی در توسعه آن برداشت یک شبه بست و دلیلش را هم ساخت جاده در خاک خود عنوان کرد و قول داد بعد از پنج ماه دوباره مرز را بازگشایی می‌کند و عبور ومرور به حالت قبل برمی‌گردد اما هنوز بعد از گذشت 10 سال خبری از باز شدن مرز نشده است.

امیری گفت: ترکمنستان در مرز سرخس نیز در سال۹۷ ، با این‌که ایران چندین میلیارد تومان هزینه گمرک و پل جدید مرزی آن هزینه کرده بود، تعداد خروج و ورود روزانه خودروها را که قبلاً روزی ۲۰۰ خودرو بود به ۳۰ خودرو در روز کاهش داد.

این راننده ترانزیت تاکید کرد: همچنین اولین کشوری که درتاریخ۱۳۹۸/۱۲/۳ به‌خاطر کرونا مرز مشترک با ایران را بست ترکمنستان بود و حتی کامیون های ایرانی که می‌خواستند از ازبکستان وارد ترکمنستان شده و بعد وارد کشورمان بشوند را 15 روز پشت مرز نگه داشت.

امیری افزود: اکنون هم خبر می‌رسد کامیون‌های ترکمنی برای حمل بار به بهانه کرونا به ایران اعزام خواهند شد در حالی‌که این موضوع قابل قبول نیست که ناوگان ترکمنستانی وارد ایران شده و بارهایی را که چندین سال توسط ناوگان ایران حمل می‌شد با ناوگان کشورهای دیگر حمل شود.

این راننده ترانزیت از دستگاه دیپلماسی کشورمان خواست به موانعی که کشور ترکمنستان برسر راه ایران می‌گذارد رسیدگی کند.             

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.