| کد خبر: 206560 |

◄ آخرین وضعیت مرزهای کشور/ فاجعه بزرگ ترانزیتی در مرز بازرگان

به گفته فعالان حوزه حمل و نقل جاده ای اکثر مرزهای خروجی کشور فعال هستند و تردد بدون مشکل در حال انجام است.

تین نیوز

به گفته فعالان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای اکثر مرزهای خروجی کشور فعال هستند و تردد بدون مشکل در حال انجام است.

به گزارش تین نیوز ، به دنبال شیوع بیماری کرونا اکثر مرزهای زمینی کشورهای مختلف از جمله عراق، ترکیه، افغانستان و ... از ورود کامیون‌های ایرانی جلوگیری می‌کردند و این امر موجب توقف کامیون‌های ایرانی و بلاتکلیفی رانندگان شده بود.

بیشتر بخوانید: روایت یک فعال حمل‌ونقل جاده‌ای از شرایط نا ایمن مرز بازرگان

مصطفی محجوبی فعال حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در گفتوگو با خبرنگار تین نیوز گفت: در اکثر مرزها تردد بدون مشکل انجام می‌شود. اما در مرز بازرگان به دلیل بی تفاوتی مسئولان مشکلات زیادی برای رانندگان به وجود آمده است. 

 آخرین وضعیت مرزهای خروجی و ورودی کشور  از زبان فعالان حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای بشرح ذیل است :

1)مرز دوغارون: این مرز که بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی کشور است مرز مشترک ایران و افغانستان است. تردد در این مرز علی رغم اینکه در چند ماه گذشته به کندی انجام می شد اما در حال حاضرتردد بدون مشکل در حال انجام است.

2)مرز بیله‌سوار: مرز مشترک ایران- آذربایجان مرز بیله سوار مغان است. میزان تردد مسافران به دلیل شیوع بیماری کرونا، از این پایانه از سوی ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان از حدود روزانه چهار هزار و ۵۰۰ نفر به ۶۰۰ تا ۷۰۰ نفر کاهش یافته است. اما به گفته کارشناسان، محدودیت چندانی نیز برای ارسال کالا بین این ۲ کشور وجود ندارد ولی از مدت ها پیش تردد مسافر و تبادل کالا از کشور ایران به گرجستان تا اطلاع ثانونی ممنوع است.

3)گذرگاه ترانزیتی ایران-پاکستان: این مرز که گذرگاه ترانزیت و بازار مشترک ایران و پاکستان است با شیوع بیماری کروتا از تاریخ 4 اسفند به دستور مفامات کشور پاکستان به حالت تعلیق درآمده است. اما هم اکنون این مرز  به روی  ایران بازگشایی شد؛ اما تردد به شرط قرنطینه انجام می شود.

4)مرز آستارا : این مرز نیز که چند روز گذشته مسدود شده بود بازگشایی شده است. افزایش تقاضای صادرات از گمرک آستارا به دلیل قطع واردات کالا از لهستان به روسیه و تب سنجی در دو سوی مرز باعث کندی حرکت شده است.

رونق صادرات و پایش های بهداشتی رانندگان در دو سوی مرز آستارا در همسایگی جمهوری آذربایجان، باعث تشکیل صف کامیون ها در خیابان ها تا درب گمرک شده است.بار اغلب کامیون ها میوه است و باید به موقع از مرز عبور و کالاهای خود را به مقصد منتقل شود اما علاوه بر رونق حمل و نقل، تب سنجی در دو سوی مرز باعث کندی حرکت شده است.

5)مرز چذابه : مرز چذابه از یک ساعت گذشته برای جابجایی کالای تجاری به عراق باز گشایی شد. اکنون مرز چذابه و شلمچه برای جابجایی بار باز است و مرز مهران نیز از فردا آغاز به کار می‌کند؛ اما مرزهای عراق برای جابجایی مسافر همچنان بسته است.

6) مرز پرویز خان: مرز پرویز خان بازگشایی شده است و صادرات کالا از مرز کرمانشاه پس از یک روز توقف دوباره از سر گرفته شد و در مرزهای همجوار استان کرمانشاه با عراق فقط مرز پرویزخان فعال است و صادرات کالا از این مرز به عراق انجام می شود. 

7)مرز ایران و ارمنستان: تردد کالاهای ترانزیتی و تجاری به سمت ارمنستان با سرعت کمی در حال انجام است. اما کالاهایی که به مقصد ترکیه باشند از مسیر ارمنستان یا نخجوان اجازه تردد ندارند.به صورت محدود کالاهای ایرانی نیز مجوز ورود به ارمنستان را پیدا کردند ولی کالا در نزدیکی ایروان تخلیه شده و کامیون ها می بایستی سریعا به ایران برگردند.

تردد کالا و مسافر ایرانی به سمت گرجستان ممنوع است. روسیه همچنان در حال پذیرش کالا است. ترکمنستان کامیون‌های خود را می‌پذیرد.

8)مرز بازرگان : اتفاقاتی در مرز بازرگان در حال وقوع هست که به سمت یک فاجعه بزرگ برای ترانزیت کشور پیش می رود. تمام کامیون های ایرانی صادراتی به مقاصد اروپایی و ترکیه، زمین گیر شده اند و از سوی وزارت راه برای ترانشیب این کامیون ها از ترکیه فراخوان داده شده است. در صورتیکه اقتصاد ما وابستگی شدید به این مرز دارد، با بی تفاونی مسئولان آخرین مشکلات زیادی برای فعالین حمل و نقل جاده ای به وجود آورده است.

در حالی که  می توانستند طی ضدعفونی کامیون های ایرانی این اطمینان را به طرف ترک منتقل نمایند، چنین نکرده بلکه به کامیون های ترک فرخوان تخلیه کامیون های ایرانی را داده اند.سرازیر شدن این کامیون به سمت مقاصد داخل کشور بحران دوم حمل و نقل را بوجود خواهد آورد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • یداله عباسپور 1 0

    با سلام خدمت عزیزان
    شما که انتقاد می کنید از فرا خوان وزارت راه باید این موصوع مد نظر باشد برای جلوگیری از انتشار ویروس به جاهای دیگر و برای جلوگیری از خسارت اقتصادی به کشور به هر نحوی برای صادرات کمک کرد لذا فراخوان وزارت راه در سرایط فعلی درست است