| کد خبر: 208480 |

چند مرز زمینی، ریلی و دریایی ایران باز است؟

تجارت اولین خط لطمه دیده از ورود ویروس کرونا به هر کشوری است، ویروسی که علاوه بر مرگ و میر، بهبودی بیشتری را شامل می شود.

تین نیوز

تجارت اولین خط لطمه دیده از ورود ویروس کرونا به هر کشوری است، ویروسی که علاوه بر مرگ و میر، بهبودی بیشتری را شامل می شود. 

این اتفاق پیامد‌های مختلفی را در بر داشته است؛ از لغو تور‌های مسافرتی و پرواز‌ها به چین و بسته شدن مراکز اقامتی نظیر هتل‌ها و اماکن تفریحی در تا سقوط ارزش جهانی نفت و همچنین بازار سرمایه. اما ایران این روزها کدام مرزهای خود را با تردد  و کدام را مسدود کرده است؟

به گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک  بنادر جنوبی کشور شامل گمرکات استان‌های هرمز گان، بوشهر وسیستان بلوچستان واز جمله بنادر چابهار فعال هستند و روند تجارت کشور در این بنادر بصورت عادی و با همت کارکنان گمرکات مرزی به نحو مطلوبی در حال انجام است. نکته قابل توجه در خصوص گمرکات بندری جنوب کشور این است که علی رغم قرنطینه شدید و تعطیلی در استان خوزستان، گمرک بندر امام خمینی (ره) فعال است و روند عادی تجارت شامل صادرات و واردات در این گمرک در جریان است.

وی افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته کالا‌های اساسی گندم و ذرت از گمرک چابهار در حال ترخیص هستند.

سخنگوی گمرک بیان کرد: دربنادر شمالی کشور و در استان گیلان نیز بندر انزلی، بندر کاسپین حسن رود وبندر آستارا در طول مدت تعطیلی بصورت عادی وبا شیفت همکاران گمرکی فعال هستند.  در بندر انزلی از اسفند ماه سال گذشته تا کنون حتی در روز‌های تعطیل به صورت شبانه روزی بخاطر پهلو گیری کشتی‌های حامل کالا‌های اساسی بصورت دو شیفت، همکاران حضور دارند و فعال هستند.

لطیفی تاکید کرد:ضمن آنکه با توجه به شیوع ویروس کرونا تمام اصول بهداشتی وایمنی نیز از سوی کارکنان در حال رعایت است و همچنین برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی تا حد امکان همکاران بخش‌های پشتیبانی بصورت آماده بکار و دور کاری در حال انجام وظیفه هستند.

وی افزود: گمرک آستارا در مسیر‌های ریلی، زمینی و دریایی در حال فعالیت است و گمرکات استان مازندران نیز در حال ترخیص کالا‌های اساسی و نهاده‌های تولید هستند به ویژه در گمرک امیرآباد.

سخنگوی گمرک در خصوص مرز‌های زمینی کشور نیز گفت: مرز‌های کشورمان با کشور عراق به جز مرز‌های با اقلیم کردستان تا پانزدهم آوریل یعنی بیست وهفتم فروردین ماه همچنان از طرف عراقی بسته خواهد بود؛ بنابراین مرز‌های شلمچه، چذابه، سومار، مهران و خسروی کاملا مسدود هستند.

وی گفت: مرز‌های با اقلیم کردستان مانند پرویز خان، تمرچین وباشماق باز است و صادرات کالا وسوخت از این مرز‌ها به منطقه اقلیم وعراق در حال انجام است.

سخنگوی گمرک بیان کرد: مرز ریلی ایران با ترکیه در گمرک رازی همچنان باز است و تجارت خارجی کشور با ترکیه از این طریق ادامه دارد. مرز بازرگان نیز همچنان تا اطلاع ثانوی مسدود است و راه ارتباطی تجاری طرفین صرفا از طریق مرز ریلی رازی است. همچنین کامیون‌های ترکیه وایرانی از طریق مرز بازرگان به سمت کشور‌های خود مجاز به تردد هستند.

وی تصریح کرد: مرز‌های کشوربا جمهوری خودمختار نخجوان مانند روز‌های گذشته بوده و تغییری در آن ایجاد نشده است ورویه‌های مسافری وترانزیت کالا به طرف گمرک دیل اوجی ترکیه مسدود است.

سخنگوی گمرک گفت:ت مام مرز‌های کشور با ترکمنستان بسته است ومتاسفانه ۱۳۱ واگن بیش از یکماه در مرز اینچه برون متوقف است. عمده کالا‌های این واگن‌ها شامل، سیمان، آهن، پلاستیک، مواد شیمیایی، رنگ، کاشی وتجهیزات پلاستیکی پارکهاست.مرز سرخس تنها مسیر جابجایی کالا به ترکمنستان از طریق ریلی است و فعالیت این مرز در حال حاضر معطوف به مسیر ریلی است و به دلیل توقف طولانی مدت کامیون‌ها در پشت مرز‌های ترکمنستان کامیون‌های ترانزیتی ترکیه‌ای مجبور به بازگشت به کشورشان شدند.

سخنگوی گمرک گفت: گمرک دوغارون در استان خراسان رضوی فعال است وعلی رغم وجود آثار سیل در این منطقه روند تجاری بین ایران وافغانستان در جریان است.

لطیفی بیان کرد:همچنین مرز ماهیرود نیز فعال است وجریان تجارت در این گمرک بصورت عادی در جریان است. در استان سیستان وبلوچستان، گمرک مرزی میلک همچنان باز است وطی ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۳۴۱ دستگاه کامیون تردد داشته است ضمن آنکه متاسفانه گمرکات وبازارچه مرزی با کشور پاکستان شامل میرجاوه، کوهک، جالق، ریمدان وپیشین همچنان تعطیل است.

وی گفت :در دو روز گذشته نیز خبری در رسانه‌ها منتشر شده بود که روسیه از امروز ۳۰ مارس مرز‌های خود را به دلیب شیوع کرونا می‌بندد که با بررسی‌های به عمل آمده رویه صادرات به این کشور ادامه دارد و حتی مقامات گمرکی کشور آذربایجان هم در گفت‌وگو با مدیران گمرکی کشورمان در مرز‌های مشترک این خبر را تایید نکرده و اعلام داشتند هیچ نامه‌ای از طریق روسیه به آن‌ها نیز اعلام نشده است و مرز‌ها باز است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.