| کد خبر: 182236 |

عبدالله خانعلی عنوان کرد:

◄ نتیجه محاسبات غلط: اختصاص دوحلقه لاستیک برای 4سال به ناوگان ترانزیتی

چرا به ناوگان ترانزیتی ایرانی که در مسیرهای بین‌المللی فعالیت دارند پیمایش تعلق نمی‌گیرد؟مگر ناوگان بین‌المللی ایرانی که در مسیرهای برون‌مرزی فعالیت می‌کنند محمولات صادراتی این مملکت را جابجا نمی‌کنند؟

تین نیوز

با محاسبات مسئولین محترم، یک ناوگان ترانزیتی تقریباً در طول 4 سال موفق به دریافت دو حلقه لاستیک سهمیه‌ای خواهند شد، آیا با در نظر گرفتن ایمنی، لاستیک بیش از یک سال باید زیر کامیون کارکرده  دوام بیاورد؟

عبدالله خانعلی رئیس انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز با طرح این سؤال که چرا به ناوگان ترانزیتی ایرانی که در مسیرهای بین‌المللی فعالیت دارند پیمایش تعلق نمی‌گیرد؟ گفت: تصمیم‌گیران محترم سازمان‌های دولتی مرتبط با حمل‌ونقل ایران به این نتیجه رسیده‌اند که ناوگانی که محمولات صادراتی و وارداتی ایران را حمل می‌کنند و در مسیرهای بین‌المللی و خارخ از مرزهای ایران فعالیت می‌کنند هر چند محل بارگیری و تخلیه آنها داخل کشور ایران است و برای این کشور زحمت می‌کشند ولی مشمول قانون پیمایش نمی‌شوند!

او ادامه داد: متاسفانه ناوگان چینی بی‌کیفیت با تیراژ بالا به چند برابر قیمت جهانی آن به راننده ایرانی فروخته می شود، مالیات و ارزش افزوده را از راننده ایرانی دریافت می‌کنند ولی بار این کشور را به ناوگان خارجی می دهند، آیا این قوانین، بخشنامه‌ها، دستور العمل‌ها هزینه خرید، نگهداری، تهیه قطعات و در پایان قیمت تمام شده نرخ حمل را افزایش نخواهد داد کما اینکه داده است و قدرت رقابت را از ناوگان ایرانی گرفته است.

خانعلی ادامه داد: با نگاهی به حمل‌ونقل تازه توسعه یافته کشور همسایه ایران، ترکیه که تمامی موفقیتش را مدیون سوء مدیریت‌های مسئولین ایرانی است و درصد بسیار بالایی از ناوگان خود را جهت حمل محمولات وارداتی و صادراتی ایران خریداری کرده است، درمی‌یابیم مسئولین کشور ترکیه علیرغم نرخ بالای سوخت، بدلیل عدم اتکا به وجود ذخایر نفتی و معادن جهت کسب درآمد، تمام تلاش خود را مصروف رفع مشکلات و تنگناه های فعالین حمل‌ونقل کرده‌اند تا هزینه‌ها را کاهش داده و نرخ حمل‌ونقل را به پایین‌تر سطح ممکن برسانند.

وی ادامه داد: در این راستا ناوگان حامل محمولات صادراتی از معافیت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند از جمله ارائه سوخت ارزان یارانه‌ای در مرزهای خروجی ترکیه، دقیقاً برعکس ایران که به درآمدهای نفتی متکی هستند و هیچ توجهی به حمل‌ونقل ندارند و بر عکس نهایت عوارض را از ناوگان حامل محمولات صادراتی دریافت می‌کنند، ادامه این روند غیرممکن است، با مراجعه به صف خروجی بازرگان این ادعا اثبات خواهد شد، با ادامه این روند در آینده‌ای نزدیک ایران حمل‌ونقلی نخواهد داشت.

رئیس انجمن رانندگان کامیون‌های یخچال‌دار استان تهران با طرح این سوال که مگر ناوگان بین‌المللی ایرانی که در مسیرهای برون‌مرزی فعالیت می‌کنند محمولات صادراتی این مملکت را جابجا نمی‌کنند؟ ادامه داد: مگر در راستای سیاست‌های حمایت از صادرات غیرنفتی نظام و دولت و کشور حرکت نمی‌کنند؟ مگر مایحتاج خریداری‌شده آحاد مردم این مملکت از کشورهای دیگر را وارد نمی‌کنند؟ اگر در راستای سیاست‌ها و منافع این کشور فعالیت نمی‌کنند جای هیچ بحث و اعتراضی نیست، ولی اگر در خدمت نظام، دولت و مردم ایران هستند؟ پس چگونه است که مشمول مقررات و بخشنامه‌های داخلی ایران نمی‌شوند؟ شاید ناوگان ترانزیتی ایرانی ناتنی هستند.

خانعلی گفت: برای ناوگان ترانزیتی ایرانی از محلی که در  C M R (بار راهنامه بین‌المللی) به‌عنوان محل بارگیری درج می‌شود تا مرز خروجی ایران پیمایش لحاظ می‌ شود، برای مابقی میسری که ناوگان ترانزیتی از مرز ایران تا کشور مقصد محل تخلیه محموله و بارگیری از کشورهای خارجی تا مقصد تخلیه در ایران طی می‌کنند هیچ پیمایشی محسوب و منظور نمی‌شود.

او توضیح داد: به‌عنوان‌مثال برای کامیون ترانزیتی که از شهر تهران به مقصد شهر هامبورگ آلمان و بالعکس تردد می‌کند، که اگر از طریق زمینی تردد کند حدوداً 11هزار کیلومتر مسافت را باید طی کند، ازآنجاکه در بازگشت از کشور آلمان شرکت‌های آلمانی دسترسی به سیستم راهداری ایران ندارند قادر به صدور سی‌ام آر با کد رهگیری برای ناوگان ترانزیتی ایرانی نیستند. بنابراین فقط 1000 کیلومتر رفت تهران تا بازرگان برای این ناوگان محاسبه می‌شود.با توجه به توضیحات فوق و شرایط تحریمی کنونی کشور و ازآنجاکه شبکه آزاد توزیع لاستیک متوقف شده است و لاستیک تنها از طریق شبکه توزیع سازمان راهداری و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) صورت می‌گیرد، در این شبکه ملاک اختصاص یافتن لاستیک پیمایش ناوگان در نظر گرفته‌شده است.

به گفته خانعلی سازمان راهداری نیز در ازای ارائه بارنامه و احراز طی مسافت 30 هزار کیلومتر 2 حلقه لاستیک بی‌کیفیت چینی، هندی و ایرانی با عمر مفید بسیار کوتاه به ناوگان باری ایرانی اختصاص داده است.

او گفت:البته اخیراً صحبت از 4 حلقه درازای پیمایش 30هزار کیلومتر شنیده می‌شود. حال دقت بفرمایید یک ناوگان ترانزیتی ایرانی که در مسیرهای بین‌المللی مشغول فعالیت و جابجایی محمولات صادراتی و وارداتی این کشور است برای اینکه مشمول دریافت دو 2 حلقه لاستیک سهمیه‌ای شود باید حداقل 30 بار به کشور آلمان تردد کرده باشد، در بهترین حالت و شرایط، باوجود بار در هر دو طرف، یک سفر رفت‌وبرگشت، بارگیری، تخلیه و آمادگی برای بارگیری مجدد ناوگان ترانزیتی میانگین 45 روز زمان نیاز دارد، بنابراین با محاسبات مسئولین محترم یک ناوگان ترانزیتی تقریباً در طول 4 سال موفق به دریافت دو حلقه لاستیک سهمیه‌ای خواهند شد، آیا با در نظر گرفتن ایمنی، لاستیک بیش از یک سال باید زیر کامیون کارکرده  دوام بیاورد؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • جلال 0 0

    دلیل محاسبات اشتباه لاستیک اینه ک هیچوق یه رییس کارکشته سرکارنمیزارن همه برادر وپسرخالشو سرکارمیاره ک تادیروز توخیابانا ول میگشت . همکارم ترکیه کارمیکنه من داخل ایران کارمیکنم رفتم لاستیک ثبت نام کنم اغازاده ها فرمودندتوکارکردت پایینه ..درحالی ک ترکیه استامبول رفت وبرگشت ۳۰۰۰هزارکیلیومتره وماهی یبار میره ولی منی ک چابهار اذربایجان کارمیکنم ۴۰۰۰کیلیومترو طی میکنم وهرماه سه بارهم ب چابهار سفرمیکنم جمعا ۱۲۰۰۰کیلیومترکارکرددارم . اهای اقای ب اصطلاح وزیر اقای ب اصطلاح رییس انجمن اون میز وخودکار مال منه دماغت باد نکنه چون بزودی میاریمتون پایین تاحساب پس بدی .فکرکانادا رو هم ازسرت بیرون کن !

  • ساجد 1 0

    دوحلقه لاستیک واسه ترانزیت برا۴سال 😆😆😆خدایی این محاسبات .. رو کی انجام داده

  • حمید 0 0

    چطور میشه که این اظهار نظرها از زبان رییس انجمن رانندگان یخچالدار استان تهران درتین نیوز چاپ میشه ؟! یا خبرنگاران غیراز ایشان کسی را نمی‌شناسد یا ..؟......
    به هرحال انجمن صنفی رانندگان حمل و نقل بین المللی وانجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی بیخ گوشتان توتهران هستند یک سری هم به اونا بزنید شاید حرف برای گفتن داشته باشند .تیم نیوز رو کردین انحصاری