| کد خبر: 177744 |

◄ صادرات به قطر؛ فرصتی برای رونق بنادر که از دست رفت

​صادرات به قطر در سال جاری نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است و این در حالی است که بی‌تردید استفاده از این فرصت نه‌تنها به رونق بندرها، کشتیرانی و اشتغال‌زایی در استان‌هایی مانند بوشهر کمک می‌کند.

تین نیوز

صادرات به قطر در سال جاری نسبت به سال گذشته 11 درصد کاهش داشته است و این در حالی است که بی‌تردید استفاده از این فرصت نه‌تنها به رونق بندرها، کشتیرانی و اشتغال‌زایی در استان‌هایی مانند بوشهر کمک می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، حدود یک سال پیش با  محاصره اقتصادی قطر،  فرصتی استثنایی در اختیار ایران و کشورهای همسو با قطر، ازجمله ترکیه و عمان قرار گرفت اما ایران چندان نتوانست از بازار قطر استفاده کند.

آمارها نشان می‌دهد صادرات به قطر در هفت ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ازلحاظ وزنی ۱۱.۲۳ کاهش‌یافته اما از لحاظ ارزشی ۴۴.۰۲ درصد افزایش یافته است.

تبادل تجاری در حوزه کالاهای غیرنفتی با قطر در حد ۸۵۸ هزار و ۵۴۱ تن به ارزش ۱۶۰ میلیون و ۵۶۸ هزار دلار بوده است و تنها ۱.۲۸ درصد از وزن و ۰.۵۹ درصد از ارزش کل صادرات ایران در این مدت را در برگرفته و قطر را در رده ۲۱ کشورهای دریافت‌کننده کالا از ایران قرار داده است.

بر اساس آمار، طی هفت ماه ابتدایی سال گذشته، ۹۶۷ هزار و ۱۵۲ تن کالا به ارزش ۱۱۱ میلیون و ۴۹۰ هزار دلار به قطر صادر شده بود که ۱.۴۲ درصد از وزن و ۰.۴۶ درصد از ارزش کل صادرات ایران را در برگرفته بود.

آمارها بیانگر این است که نسبت به سال گذشته کالاهای با ارزش بالاتری به این کشور صادر شده است، اما با توجه به شرایط پیش آمده برای قطر، قطعا امکان صادرات بیشتر به این کشور وجود داشته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.