| کد خبر: 159068 |

◄ اولین گزارش ترانزیت ایران بعد از بازگشایی پرویزخان

بر اساس پیش‌بینی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با ازسرگیری فعالیت مرزهای باشماق و پرویز خان شاهد تداوم روند صعودی ترانزیت برای ماه‌های آتی خواهیم بود.

تین نیوز

جدیدترین آمار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از وضعیت ترانزیت در مرزهای ایران در حالی منتشر شد که بر اساس پیش‌بینی این سازمان بازگشایی مرز پرویزخان در استان کرمانشاه  می‌تواند برای ماه‌های پایانی سال تاثیر به‌سزایی در افزایش آمار ترانزیت بگذارد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز گمرک پرویزخان پس از تحولات اقلیم کردستان عراق بنا به درخواست دولت مرکزی عراق از اوایل مهرماه امسال بسته شده بود که مجدداً از روز 12 دی ماه آغاز بکار کرد.

گمرک مرزی پرویزخان دومین گمرک پرتردد کشور در حوزه ترانزیت خارجی به شمار می رود و نقش بسیار مهمی در صادرات و کسب و کار ساکنان مناطق مرزی و به ویژه فعالان اقتصادی این مناطق دارد.

آمارهای جدید سازمان راهداری نشان می‌دهد که در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری ترانزیت ۲۰ درصد رشد داشته است.

گفته می‌شود از سرگیری ترانزیت فرآورده‌های سوختی از مسیر ایران، فعالیت تشکل‌های صنفی درحوزه حمل‌ونقل بین‌المللی در کنار اقدامات و رایزنی‌های منطقه‌ای گسترده دستگاه‌های ذی‌ربط از دلایل عمده افزایش میزان ترانزیت از کشور بوده است.

براساس این آمار در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۶ بیش از شش میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی ایران ترانزیت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در طول این مدت سهم کالاهای غیرنفتی بیش از چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تن و سهم کالاهای نفتی حدودا دو میلیون تن بوده است.

این آمار در حالی به ثبت رسیده که با توجه به برخی مسائل به وجود آمده در ماه‌های اخیر وضعیت بعضی از مرزهای غربی ایران عادی نبوده است.

درست مثل ماه‌های گذشته بندر شهید رجائی همچنان در عرصه ورودی کالاهای ترانزیتی بیشترین عملکرد را داشته و در طول این مدت با ثبت حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار تن، ۳۶ درصد از فعالیت را به خود اختصاص داده است.

پیشتازی مرز پرویز خان

مرز پرویزخان نیز که در طول ماه‌های گذشته فعالیتی نداشته به دلیل عملکرد مثبت در شش ماهه نخست سال جاری همچنان با ۱۵ درصد سهمی جدی را در این عرصه به خود اختصاص داده و پس از آن مرز بازرگان عملکردی ۱۱ درصدی داشته است.

از نظر مبدا و مقصد کالاهای ترانزیتی همچنان عبور کامیون‌ها از مبدا عراق به مقصد امارات که حامل فرآورده‌های نفتی بوده‌اند بیشترین سهم را در این حوزه به خود اختصاص دادند.

گفته می‌شود حدود 50 درصد صادرات ایران به عراق از مرز پرویزخان واقع در شهرستان قصرشیرین انجام می شود.

فتح‌الله حسینی نماینده مردم قصرشیرین، گیلان‌غرب و سرپل ذهاب در مجلس در دوران مسدود بودن مرز پرویزخان گفته بود: مردم قصرشیرین در دوران دفاع مقدس رشادتهای بسیاری از خود نشان دادند و اکنون نیز در زمینه توسعه صادرات کشور نقش قابل توجهی دارند..

او اعلام کرده بود که حدود پنج هزار نیروی فعال بازارچه مرزی پرویز خان بیکار شده اند و  خواستار تبدیل منطقه ویژه اقتصادی قصرشیرین به منطقه آزاد تجاری شده بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.