| کد خبر: 157904 |

مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی دالاهو شایان:

◄ وعده بازگشایی مرز پرویزخان تبلیغاتی است

با وجود تداوم مشکلات اقتصادی مردم زلزله‌زده استان کرمانشاه و در حالی که یک هفته از دستور وزیر کشور برای بازگشایی مرز پرویز خان می‌گذرد، خبری از بازگشایی مهمترین مرز مشترک ایران و عراق نیست.

تین نیوز

 معیشت و اقتصاد مرزنشینان استان کرمانشاه با بازگشایی مرز پرویز خان ارتباط تنگاتنگی دارد. بعد از دستور هفته گذشته وزیر کشور مبنی بر بازگشایی پرویزخان نیز این پیام صادر شد که این موضوع در سطح کلان مورد توجه قرار گرفته است و همین روزهاست که شاهد بازگشایی مرزی باشیم که یکی از مهمترین منابع اقتصادی مردم غرب کشور است. با این حال خبری از فعالیت دوباره مرز پرویزخان نیست.

استان کرمانشاه بالاترین میزان بیکاری را دارد و از مرز پرویزخان به عنوان یکی از نقاط قوت اقتصادی استان کرمانشاه یاد می‌شود که اکنون به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی و اقتصادی استان مسدود شده است.

صادرات و ترانزیت سه میلیارد دلاری در سال از پرویزخان تمام نگاه‌ها و امیدها را به سمت بازگشایی این مرز سوق داده است.

در این باره مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی دالاهو شایان در گفت و گو با خبرنگار تین‌نیوز گفت: مرز پرویز خان با وجود وعده وزیر کشور باز نشده است.

دلاوری با بیان اینکه فشار زیادی روی خانواده‌ها و مردم وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقلی خسارت زیادی از بسته بودن مرز دیده‌اند و بدتر از آن رانندگان مجبور هستند در این فصل سرد از مرز باشماق تردد داشته باشند که تقریباً مسافتی چند برابری را در مقایسه با مرز پرویز خان دارد.

به گفتهٔ دلاوری دستورات برای بازگشایی پرویزخان بیشتر جنبه تبلیغاتی به خود گرفته است و کسی نگران وضعیت مردم نیست.

وی به ظرفیت محدود مرز باشماق و خسروی اشاره کرد و گفت: اکنون صف‌های طولانی در باشماق موجبات اذیت و آزار رانندگان و شرکت‌های حمل و نقلی را فراهم کرده است. از طرفی ظرفیت بسیار محدود مرز خسروی و بازارچه‌های شیخ صالح و شوشمی در تبادلات اقتصادی موجب کاهش سطح صادرات استان کرمانشاه برای امسال شده است.

گفته می‌شود که بسته بودن سه ماهه این مرز بیکاری بیش از 3000 نفر به‌طور مستقیم و غیرمستقیم  را در پی داشته است و و هر روز تعطیلی این مرز خسارات زیادی برای استان و کشور در پی خواهد داشت.

در همین راستا کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه  به انتقاد از ادامه بسته بودن این مرز پرداخته است و گفت: با توجه به زلزله مهیب در منطقه و خسارت هفت هزار میلیارد تومانی این زلزله و رکود شدید حاکم بر اقتصاد منطقه، بازگشایی سریع پرویزخان سبب از سرگیری تبادلات اقتصادی و جنب و جوش اقتصادی در منطقه خواهد شد.

او گفته است شهرستان‌های قصرشیرین، سرپل‌ذهاب، گیلان‌غرب و ثلاث باباجانی از قابلیت تجاری بالایی برخوردارند و تجارت و کشاورزی سهم اساسی در اقتصاد این شهرستان‌ها دارد و اساس تجارت آن مبتنی بر مرزهای پرویزخان و خسروی است که هر از چند گاهی با تعطیلی‌های طولانی ناشی از تحولات سیاسی داخل عراق مواجه بوده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه از پیگیری لازم تا بازگشایی پرویزخان خبرداد و گفت: با توجه به باز بودن مرز رسمی مریوان، تداوم تعطیلی پرویزخان جای سؤال دارد.

وی با اشاره به صادرات و ترانزیت سه میلیارد دلاری در سال از پرویزخان گفت: تعطیلی این مرز لطمه زیادی به کل صادرات کشور خواهد زد که امیدواریم به‌زودی این مرز بازگشایی شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.