| کد خبر: 98327 |

◄ نگاهی به کارنامه مدیرکل فرودگاه بوشهر

تین‌ نیوز | از سال ۱۳۵۳ تاکنون٬ فرودگاه بوشهر حضور ۱۷ مدیر را به‌خود دیده است که نخستین آن آقای برازجانی و در حال حاضر آخرین آن، عباس محمدی است که سه سال پیش از سوی مدیرعامل وقت مامور می‌شود تا روابط ارگان‌های نظامی با این فرودگاه را تقویت کند.
 
به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از روابط‌ عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه بوشهر به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های حمل‌ونقل در جریان جنگ جهانی دوم شکل گرفت. همان زمان که انگلیس‌ها از جنوب و روس‌ها از شمال وارد ایران شدند و در نقشه‌های از پیش تعیین شده خود، ایران را به دو نیمه تقسیم کردند، بنابراین جنوب کشور به دست انگلیس‌ها افتاد و آن‌ها برای بهره‌مندی بیشتری و دسترسی آسان خود فرودگاه بوشهر را در سال ۱۲۹۸ با ایجاد باند خاکی بنا کردند.

این فرودگاه در سال ۱۳۰۸ به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید اما در سال ۱۳۵۰ به استانداردهای فرودگاهی تجهیز شد و فعالیت خود را به‌طور کاملا جدی و برنامه‌ریزی شده آغاز کرد.

فروگاه بوشهر در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار بنا شده است. این فرودگاه جز معدود فرودگاه‌های کشور است که از داشتن دو باند به طور همزمان بهره می‌برد و به دلایل استراتژیک بودن این منطقه، جدیدترین تجهیزات و دستگاه‌های کمک ناوبری در این فرودگاه نصب شده تا علاوه بر پروازهای بین‌المللی، داخلی و عبوری، به پروازهای نظامی هم خدمات ارایه دهد. ترمینال این فرودگاه جمع و جور اما به امکانات ویژه‌ و مناسبی مجهز است.

ما درست در چله تابستان و فصل خرماپزان به بوشهر رفتیم در دمای ۳۷ درجه و رطوبت ۷۷ درصد. برای همین وقتی از هواپیما پیاده شدیم با هجوم گرما مواجه شدیم. گرمایی که آمیخته با رطوبت بالای هوا بود و این دقیقا از روی بخار نشسته بر شیشه‌های ترمینال فرودگاه بوشهر مشهود بود. در این فرودگاه مسافران هنگامی که از هواپیما خارج و وارد ترمینال می‌شوند با اختلاف دمای بسیاری مواجه می‌شوند.

در حقیقت ترمینال فرودگاه به سایه‌ای خنک می‌ماند در دل گرما. در این ترمینال برای آسایش مسافران نمازخانه٬ سرویس بهداشتی٬ غرفه‌های خوراکی و صنایع‌دستی و فروش بلیط٬ خودپرداز٬ صندلی ماساژ٬ کیوسک تاکسی‌رانی٬ راهنمای مسافر و... وجود دارد. خارج از ترمینال فرودگاه هم دو پارکینگ برای توقف خودروها در نظر گرفته شده است که به گفته متصدی آن به صورت شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و برای هر توقف شبانه خودرو برای مسافران عادی ۱۰ هزار تومان و برای مسافران پرتردد و به قول معروف آشنا با ۲ هزار تومان تخفیف محاسبه می‌شود.

در خروجی ترمینال کیوسک تاکسیرانی جای گرفته و بر دیوار شیشه‌ای این کیوسک نرخ‌های مصوب مسیرهای مختلف درج شده است. در این لیست ۱۹ مسیر ذکر شده که سرویس شهری با ۵ هزار تومان کمترین هزینه را دارد و البته بیشترین نرخ نیز به مسیر عسلویه و جم تعلق دارد با ۱۷۰ هزار تومان.

برای خروج از ترمینال اما با صحنه جالبی روبرو می‌شویم. لنج! نماد خلیج فارس و خطه جنوب کشورکه به گفته مسئول روابط‌عمومی در زمان حمیدرضا سیدی مدیرکل اسبق این فرودگاه توسط یک منبت کار با نام توانا به فرودگاه اهدا شد. در کنار این لنج نیز تصویری از یک شهید خودنمایی می‌کرد. شهید نادر مهدوی که به عنوان شهید شاخص کشوری در سال ۹۴ معرفی شده است. این شهید در سال ۱۳۶۶ که با همرزمانش برای انجام گشت‌زنی و حفاظت از آب‌های نیلگون خلیج‌فارس عازم شده بودند، در مقابله مستقیم با آمریکایی‌ها به شهادت می‌رسد.

هفدهمین مدیر مامور تنظیم روابط فرودگاه بوشهر با ارگان‌های نظامی
از سال ۱۳۵۳ تاکنون٬ فرودگاه بوشهر حضور ۱۷ مدیر را به‌خود دیده است که نخستین آن آقای برازجانی و در حال حاضر آخرین آن عباس محمدی است که سه سال پیش از سوی مدیرعامل وقت مامور می‌شود تا روابط ارگان‌های نظامی با این فرودگاه را تقویت کند.

عباس محمدی، مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر در سال ۱۳۷۳ وارد دانشگاه صنعت هواپیمایی کشور شد. وی در رشته مراقبت پرواز و زبان انگلیسی تحصیل کرد. سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت اجرایی گرایش استراتژیک اخذ کرد. او همچنین فارغ التحصیل دوره سه ساله AMPAP است.

وی در کارنامه خود مسئولیت‌های آموزش مراقبت پرواز فرودگاه کرمان، سرکشیک مراقبت پرواز فرودگاه کرمان، معاون مراقبت پرواز فرودگاه کرمان، رئیس مراقبت پرواز و کشیک جانشین مدیریت فرودگاه کرمان و معاونت عملیات هوانوردی این فرودگاه را در سوابق خود دارد.

محمدی خود را اینگونه معرفی می‌کند، نخستین مدیر اجرایی استان بوشهر پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید که در سال ۱۳۹۲ با هدف تنظیم روابط فرودگاه بوشهر با سایر ارگان‌های نظامی به‌عنوان مدیرکل فرودگاه‌های این استان منصوب شدم.

وی دلیل حضور برای تنظیم این روابط را ناشی از موقعیت حساس و استراتژیک بوشهر می‌داند که البته این موقعیت از زمان جنگ تحمیلی مسبوق به سابقه است. در کنار این ماموریت، طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی برای ارتقای فرودگاه بوشهر نیز انجام شده است.

محمدی می‌گوید: بخشی از عمر خدمتی‌ام را در بحران‌های بی‌سابقه گذراندم و با ارگان‌های نظامی و امنیتی در ساماندهی وقایعی مانند زلزله‌های بم و زرند، سقوط ایلوشین سپاه در کرمان و مانور ولایت همکاری داشتم. در جریان زلزله بم به مدت سه شبانه روز از داخل خودروی کفساز ایمنی زمینی علاوه بر رانندگی، هواپیماها را کنترل می کردم که اقدام بی‌نظیری محسوب می‌شود. در جریان سقوط ایلیوشن سپاه و شهدای غدیر هم دو مرتبه تا آستانه مرگ رفتم.

در مدت مدیریتم در فرودگاه بوشهر شاهد وقوع ۵ سانحه هواپیماهای سپاه، جنگنده فانتوم، دو پهپاد و هلی‌کوپتر شرکت هواپیمایی تارا بودم اما سعی کردم مشکلات را محلی حل کنم تا هزینه‌ای به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران وارد نشود.

وی ادامه می‌دهد: در فرودگاه بوشهر علاوه بر خدمات فرودگاهی و مسافری به پروازهای داخلی، خارجی، بین‌المللی و نظامی، به هلی‌کوپترهای سکوهای نفتی و نیروگاه‌ اتمی هم خدمات عرضه می‌کنیم.

افتتاح ۶ پروژه در فرودگاه بوشهر طی هر ماه
محمدی می‌گوید، طی سه سال سابقه کار در فروگاه بوشهر، به‌طور میانگین ۶ اقدام کوچک و بزرگ در ماه اجرا شده است که البته پیشینه قبلی نداشته به این معنی که این اقدامات در مدت مدیریت بنده تعریف شده است. بنابراین در این مدت شاهد افتتاح بیش از ۲۱۶ مورد اقدام برنامه‌ریزی شده در فرودگاه بوشهر هستیم که البته از جمله پروژه‌های کلان می‌توان به راه‌اندازی واحد اپروچ٬ توسعه اپرون و افزودن دو پوزیشن پارک، نصب بهترین نوع ILS، ایجاد جاده حفاظتی دسترسی پلیس و سپاه به محاوط فرودگاهی، تجهیز باند به سیستم روشنایی در شرایط تحریم با کمترین هزینه، راه‌اندازی چراغ‌های اپروچ و سیمپل اپروچ(۳۰ درصد باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها شد)، ایمن‌‌سازی استریپ‌ باند و پر کردن رودخانه فصلی٬ ایمن‌سازی باند ۳۱، آب تصفیه‌کن نیمه صنعتی٬ بهره‌برداری از ۳۸ نرم‌افزار در خصوص سامانه مدیریت ایمنی٬ احداث سالن ورزشی و برگزاری دو مانور کامل طرح اضطراری(در سال‌های ۹۲ و ۹۴) اشاره کرد.

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر تا پیش از سال ۱۳۹۲ تنها دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و آسمان در این فرودگاه خدمات مسافری ارایه می‌دادند که پاسخگوی تقاضا مسافران بوشهری نبود اما توانستیم با رایزنی‌ ایرلاین‌های زاگرس، هندلینگ اترک، کیش‌ایر و نفت را هم به فرودگاه بوشهر بیاوریم.

وی یادآور شد: با افزایش پارک پوزیشن فرودگاه بوشهر که ۲۳ هزار مترمربع مساحت دارد، ظرفیت پذیرش این فرودگاه نیز بیشتر می شود.  در این راستا آنتونوف ۱۲۴ دومین هواپیمای بزرگ باربری جهان به منظور تامین تجهیزات نیروگاه اتمی در این فرودگاه نشست.

به گفته محمدی این پروژه که سال ۹۲ تعریف شده٬ ۴.۵ میلیارد تومان هزینه در برداشته است و ۲۲ بهمن سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

فرودگاه بوشهر به هیچ کس بدهکار نیست
محمدی معتقد است که درآمدهای این فرودگاه طی سال‌های تصدی‌گری‌اش نسبت به سال‌های قبل از ۱۳۹۲ چندین برابر افزایش یافته است و این ناشی از کنار گذاشتن برخی رویکردهای سنتی بوده است. بر این اساس تقریبا تمام مطالبات فرودگاه وصول شده است. در سال ۱۳۹۱ درآمد این فرودگاه سه میلیارد ریال بوده اما در سال ۹۴ به ۴۹ میلیارد ریال افزایش یافته است. وصول مطالبات ۹۳ نیز نسبت به سال گذشته٬ ۲۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: خوشبختانه اکنون این فرودگاه به هیچ‌کس بدهکار نیست به طوری که اگر مدیریت فرودگاه به شخص دیگری سپرده شود نگرانی بدهی و مشکلات مالی را هرگز نخواهد داشت. نقشه راه فرودگاه هم مشخص است و در آن افق و برنامه بخش‌های بازرگانی،IT  و سایر واحدهای فرودگاه بوشهر تعیین شده است.

اقدام بی‌سابقه در تاریخ شهرداری‌های ایران
مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر اشاره می‌کند به‌زمانی که پا به فرودگاه بوشهر می‌گذارد و متوجه می‌شود که شهرداری بابت کمیسیون ماده 100 و 77 احداث ترمینال خارجی، در سال های گذشته حساب این فرودگاه را خالی کرده است.

او ادامه می دهد: شهرداری بوشهر به این منظور ۱۷ میلیارد ریال از حساب فرودگاه برداشت کرد اما در نهایت با رایزنی‌های فشرده با شهرداری و شورای شهر بوشهر توانستیم شهرداری را متقاعد کنیم که پول‌های برداشته شده را به حساب فرودگاه بازگرداند که البته این اقدام نه تنها در تاریخ بوشهر بلکه شهرداری‌های ایران بی‌سابقه است.

محمدی یادآور شد: همچنین براساس مصوبه هیات تشخیص «احداث مجموعه فرهنگی، ورزشی و گردشگری» با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال با استفاده از سرمایه‌گذار خارجی در برنامه‌های این فرودگاه قرار دارد که اگر این پروژه انجام شود با توجه به سودآوری که این مجموعه می‌تواند داشته باشد٬ احتمالا فرودگاه بوشهر از حالت زیان‌ده خارج می‌شود.

سرنوشت خروج فرودگاه بوشهر از این شهر
مدیرکل فرودگاه‌های استان بوشهر با بیان اینکه اکنون این فرودگاه در مساحتی برابر با ۵۰۰ هکتار بنا شده است، عنوان کرد: در سال ۱۳۹۲ شرکت فرودگاه‌ها اختصاص ۷۰۰ هکتار زمین برای ساخت فرودگاه جدید این شهر را پیشنهاد داد اما این میزان اراضی برای یک فرودگاه کم است و باید برای ساخت یک فرودگاه نگاه ۲۵ ساله داشت. بنابراین اختصاص ۱۲۰۰ هکتار زمین برای ایجاد فرودگاه جدید و خروج فرودگاه فعلی به خارج از شهر را دادیم و در جلساتی سازمان منابع طبیعی بوشهر ۱۱۵۰ هکتار را برای ساخت فرودگاه جدید بوشهر فریز کرد.

وی ادامه داد: اکنون این زمین در ۲۵ کیلومتری بوشهر واقع و میخ‌کوبی شده است اما فعلا این پروژه مسکوت مانده است.
به گفته محمدی پروژه تملک اراضی فرودگاه فعلی بوشهر به پایان رسیده است و تعداد پلاک‌های آن از ۷۰ به ۱۱۵ مورد افزایش یافته و برای همه آنها سند تک برگی صادر شده است.

محمدی در میان حرف‌هایش به اراضی فرودگاه گناوه هم اشاره می‌کند که با وجود برخورداری از مجوز فروش ۱۴۶ هکتار از اراضی شهرستان گناوه که به نام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران صادر شده اما او مانع فروش این اراضی می‌شود و اکنون این اراضی سود میلیاردی برای شرکت فرودگاه‌ها به ارمغان آورده است چراکه در بندری کاملا تجاری قرار گرفته است.

اقدامی برای آیندگان
گرچه پروژه های اجرا شده فرودگاه بوشهر در زمان مدیریت فعلی پیشینه قبلی نداشته اما محمدی می گوید: در زمان مدیرعامل سابق شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران موافقتنامه‌ای میان این شرکت با استان بوشهر منعقد شد و در آن احداث ترمینال خارجی فرودگاه با اعتباری برابر با ۵۰۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شد. در حال حاضر تفاهم تنظیم شده و در صورت تعیین تکلیف جابجایی فرودگاه به آن پرداخته می شود. این یکی از کارهایی است که مدیر بعدی می تواند پیگیری کند.

به خودم نمره‌ای نمی‌دهم
از محمدی خواستیم که بابت تلاش‌هایش در فروگاه بوشهر به خود نمره‌ای دهد، وی در پاسخ گفت: در طول خدمتم هرگز به پست اداری به عنوان یک فرصت نگاه نکردم، هرگز درباره اضافه‌‌کاری‌ام از مدیرم سوال نکردم و نسبت به کارم علاقه داشتم. خوشبختانه آنچه که سیستم از من خواسته را انجام دادم.

بنابراین بابت اقداماتی که کردم به خودم نمره نمی‌دهم البته این به فرهنگ ما بازمی‌گردد چراکه در خانواده‌های شرقی فرهنگ خود ارزیابی نهادینه نشده است. البته نمره را هم مقام مافوق می دهد لذا من وارد این حوزه نمی شوم.

با این حال می‌گوید: ما سعی کردیم طی این سال‌ها تعاملات خوبی با مسئولان ارگان‌های مختلف، استاندار و امام‌جمعه استان برقرار کنیم و شاهد نمونه این تعاملات حل و فصل مشکلات با شهرداری بوشهر است.
توجه به نیروی انسانی
وقتی با محمدی صحبت از منابع و نیروی انسانی می‌شود؛ اشاره می‌کند که باید چرخه دانش ضمنی در شرکت فرودگاه‌ها تقویت شود چرا که این موضوع راهبردی است و می‌تواند آسیب‌‌زا باشد.

او می‌گوید: در فرودگاه بوشهر در راستای ارتقای سطح علمی و تخصصی پرسنل ضمن تجهیز سالن آموزشی کوثر فرودگاه‌های استان٬ یک باب کلاس آموزشی هوشمند با ظرفیت ۳۵ نفر از محل اعتبارات اداره‌کل آموزش و توسعه نیروی انسانی و یک باب کلاس آموزشی با ظرفیت ۳۰ نفر در محل اداره آتش‌نشانی و نجات فرودگاهی از محل اعتبارات این فرودگاه تجهیز و راه‌اندازی شده است.

طی این مدت هم بیش از ۲۵ همایش و دوره آموزشی در فرودگاه بوشهر برگزار شده که در سال ۹۳ با حدود ۲۰درصد پیشرفت به۶۳۹۰ نفر ساعت و در سال گذشته نیز تقریبا این آمار ۲۰ درصد افزایش داشت.

وی به حذف پست‌های فرودگاه بوشهر در سال‌های 89 تا 91 اشاره می‌کند که مهم‌ترین کاستی به‌شمار می‌آید و معتقد است در مناطق بد آب و هوا، محروم و مرزی باید دست‌کم ۲۵ درصد پست‌ها را افزون بر نیاز تعریف کنند. متاسفانه اکنون بسیاری از مزایای فرودگاه‌هایی مانند بوشهر حذف شده و نیروهای ما به‌دلیل تمرکزگرایی در شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درخواست انتقال می‌کنند.

آنچه که در بازدید میدانی از فرودگاه بوشهر دیدیم
بخش دیگری از این سفر یک روزه به بازدید از بخش‌های مختلف فرودگاه بوشهر گذشت. در ابتدا از برج مراقبت فرودگاه بازدید کردیم، در فوقانی‌ترین بخش برج، کنترلرهای ترافیک هوایی با چشمانی باز و هوشیار فعالیت می‌کردند. مشکل ساکنان این طبقه کمبود نیروی انسانی بود و کارکنان اینجا از جذب نیروهای غیربومی ابراز نارحتی می‌کردند چراکه معتقد بودند غیربومی‌ها پس از مدتی انتقالی گرفته و برج را ترک می‌کنند و فشار کاری به نیروهای حاضر تحمیل می‌شود. یکی از آنها که البته سرکشیک مراقبت پرواز هم بود می‌گفت آخرین مرخصی را عید نوروز گرفته است.

در طبقه دیگر این برج کارشناسان واحد اپروچ مشغول به کار بودند که البته پیش از این در رپکان نیروی هوایی در جایی دیگر از فرودگاه فعالیت می‌کردند اما سه ماه پس از حضور مدیرکل جدید طی یک هفته با تلاش شبانه‌روزی کارکنان این واحد راه‌اندازی و مستقل می‌شود. نکته قابل توجه در این بخش هم کمبود نیروی انسانی است.

در بخش دیگر این بازدید، سری هم به واحد ارتباطات و ناوبری زدیم. کارشناسان در این واحد با دقت فراوان مشغول بررسی عملکرد دستگاه‌ها و سیستم‌های کمک ناوبری بودند زیرا اختلال در هر یک از آن‌ها به معنای اختلال در پرواز و به خطر افتادن جان مسافران. به گفته مسئول این اداره، فرودگاه بوشهر جزء مجهزترین فرودگاه‌های ایران است و از داشتن تمامی تجهیزات کمک‌ناوبری بروز بهره می‌برد البته هنوز رادار در این فرودگاه نصب نشده است. در واقع به‌دلیل موقعیت جغرافیایی، منطقه‌یی و آب ‌و هوایی بوشهر همواره به‌روزترین سیستم‌های ارتباطی در این فرودگاه مستقر هستند.

بزرگترین مشکل کارکنان این اداره پراکندگی مراکز تجهیزات فرودگاهی بوشهر است. این تجهیزات در زمستان دست‌خوش بارندگی‌های سیل‌آسا و در تابستان مورد تخریب گرمای بالای ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌شوند.

از واحد مخابرات فرودگاه بوشهر هم دیدن کردیم که خوشبختانه برخلاف سایر واحدها و ادارات این فرودگاه مشکل کمبود نیرو وجود نداشت. واحد IT این فرودگاه نیز به تازگی راه‌اندازی شده است، کارشناسان این واحد اخیرا به وسیله فیبرهای نوری توانسته‌اند کانال ارتباطی میان تمام بخش‌های پراکنده و واحدهای زیرمجموعه این فرودگاه برقرار کنند.

واحد ایمنی‌‌زمینی فرودگاه بوشهر جزء مجهزترین واحدهای فرودگاهی در سراسر کشور است که در حال حاضر ازCAT7  برخوردار است و قابلیت افزایش بهCAT9  را دارد اما کمبود نیروی انسانی دارد و کارکنان در ۳ شیفت ده نفره فعالیت می‌کنند.

این واحد از خودروی کفساز٬ نجات٬ تانکر آب و برج روشنایی سیار و هشت دهنه برای ورود خودروهای عملیاتی و غیرعملیاتی برخوردار است اما آنچه این واحد به آن افتخار می‌کند٬ موفقیتش در مسابقات ایمنی آتش‌نشانی است که از سال ۹۲ تاکنون سه بار بر سکوی ایستاده‌اند. اولی و دومی و سومی.

بخشی از کارنامه آقای مدیر به بازدید میدانی از واحدهای فنی و عملیاتی فرودگاه بوشهر مانند ایمنی زمینی، ILS، NDB، DVOR، RCAG، توسعه اپرون، سالن وزرشی ایمنی‌زمینی، سیستم روشنایی باند، اداره تسهیلات و تجهیزات و حراست گذشت.

در اداره تسهیلات و تجهیزات ۵۲ اقدام کوچک و بزرگ انجام شده که از جمله آنها می‌توان به تعویض سیستم روشنایی باند٬ بهسازی و نوسازی کانال‌های سیستم‌های سرمایشی و غیره اشاره کرد.

اداره حراست فرودگاه بوشهر هم بسیار فعال عمل می‌کند از دفتر به اداره ارتقا یافته هم اینک اتاق دوربین مدار بسته یا مرکز نظارت تصویری این فرودگاه راه‌اندازی کرده و با ۲۷ و ۲۸ دوربین کار می‌کند اما نکته جالب اینکه نیرویی برای حضور مستمر در مرکز نظارت تصویری نیست و به عبارتی اینجا نیز از معضل کمبود نیروی انسانی رنج می‌برد.

گزارشی که خواندید حاصل اقدامات مدیرکل فرودگاه بوشهر طی سه سال است. فرودگاهی که از کمبود نیروی انسانی در بخش‌های عملیاتی رنج می‌برد اما همچنان زنده است و به فعالیت ادامه می‌دهد.
 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.