| کد خبر: 207385 |

مرگ پشت خانه است، در مسیر فاجعه سفر نکنیم

تین نیوز

با وجود شیوع گسترده ویروس کشنده کرونا در بیشتر کشورهای جهان و ابتلای بیش از ۱۰۰ هزار نفر و مرگ هزاران نفر بر اثر این بیماری در دنیا که هزاران تن از مبتلایان و صدها تن از مردگان ناشی از این ویروس ایرانیان هستند و کشور زیر سایه مرگبار این بیماری به حالت نیمه تعطیل درآمده هنوز برخی از مردم این بحران و خطر نزدیک را باور ندارند و با ساده انگاری در مسیر تبدیل آن به فاجعه سفر می‌کنند.

با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی مدافعان عرصه سلامت کشور، تشکل‌های مردمی، گروه‌های جهادی، مسئولان و تاکید کارشناسان بهداشت و درمان برای شکستن زنجیر انتقال ویروس کرونا از طریق کاهش تجمع‎ها، محدود شدن ارتباط افراد بایکدیگر و ضرورت ماندن در خانه تا بهبود شرایط ولی هنوز عده‎ای هستند که با رعایت نکردن نکات پیشگیرانه سلامت خود و دیگران را به سخره گرفته و به خطر می‌اندازند.

در روزهایی که رسانه‎های مختلف و بویژه فضای مجازی به عنوان زندگی حقیقی امروز شهروندان در اوج اطلاع رسانی در باره این بیماری و ارائه راهکارهای پیشگیری برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا است و حتی یک شهروند عادی نیز به واسطه دسترسی به فضای مجازی ساعتی چندین بار پیام‌‌های بهداشتی و پیشگیرانه مرور می‎کنند ولی عده‎ای در لباس همراهان کرونا سخت به استقبال مرگ رفته تا در آستانه نوروز آن را در آغوش بگیرند.

به نظر می‎رسد با وضع ایجاد شده و سهل‌انگاری توسط برخی در برخورد با این ویروس و بی توجهی به رعایت نکات و مقرارت پیشگیری از شیوع آن باید برای چنین افرادی همانند کشور ایتالیا که جریمه ۲۰۰ یورویی برای بیرون رفتن بدون دلیل از خانه وضع کرده‌است راهکارهای سخت‌گیرانه تری اجرا شود.

همان طور که این شیوه در بین کسبه و بازاریان در سایه سنگین هزینه‎های آب، برق، کرایه، بدهی‎ها و مالیات جواب داده و اندک واحدهایی که در روزهای نخست از بستن واحد خود سر باز زده بودند با گذاشتن ابزار نظارتی پلمب واحدهای متخلف تا پایان نوروز جواب داد و تمامی آنها همگام با یکدیگر اقدام به تعطیلی کار و کسب خود کردند.

پیشگیری امروز به از حسرت فردا

بی تفاوتی عده‌ای قابل توجه برای به بازی گرفتن نکات پیشگیرانه بیش از آنکه سلامت خودشان را به خطر انداخته بدون شک توان و انگیزه شب زنده‌داران برای ضدعفونی داوطلبانه کوچه و معابر را می‌گیرد زیا برای مقابله تنها فعالیت جمعیتی خاص کارساز واقع نمی‌شود و این بی تفاوتی به پیشگیری حکایت مسافر کشتی دارد که اقدام به سوراخ کردن محل نشستن خود را کرده بود ولی فارغ از اینکه با این کارش همه مسافران آن کشتی در عمق آب غرق می‌شوند.

دیر یا زود این ویروس نیز از کشور رخت بر خواهد بست ولی اینکه در روز پایانی حضور این ویروس تا چه حد مردم باید حسرت و پشیمان رعایت نکردن پیشگیری باشند موضوعی است که باید از هم اکنون به فکر آن بود زیرا سال جدیدی که بخواهد با رفتن فامیل و یا دوستی همراه شود بدون شک آن سال خوشایند هیچ فردی نیست و این امر باید زنگ هشداری برای همگان باشد و بدانند که برای آغاز پیشگیری مجدانه فردا دیر است.

یک پزشک متخصص در بوشهر گفت: ما در روزهای آینده دوستان زیادی را ازدست خواهیم داد و مرگ هیچ گاه تا این اندازه به ما نزدیک نبوده‌است.

دکتر حامد رضایی افزود: در شرایطی که جامعه این ویروس مرگ‎بار را باور نکرده و یا نمی‌خواهد باور کند فاجعه‌ای مهیب در کمین است.

وی ادامه داد: تا ۱۵ اردیبهشت بسیار کسانی که همین حالا در میان ما هستند دیگر در میان ما نخواهند بود زیرا عددها دروغ نمی‌گویند.

رضایی ادامه داد: مسیری که پیش می‌رویم جاده‌ای یک‌طرفه به قلب بزرگترین بحرانی است که تاکنون تجربه کردیم و چناچه در خانه نمانیم، قرنطینه را به عنوان تنها راه حل انتخاب نکنیم، اگر به خوش خیالی در مورد مرگ و میر ۲ درصدی کرونا ادامه دهیم، اگر سفر کنیم و اگر در یک ماه آینده به خود سخت نگیریم بر مرگ‌های بسیاری سوگوار خواهیم بود.

وی ادامه داد: با این وضعیت باید در خانه ماند و اجازه نداد تا کسانی که دوست‌شان دارید از خانه خارج شوند زیرا مرگ در پشت خانه نشسته است.

ضرورت ممانعت فوری از برپایی مراسم جمعی در روستا 

شهروند بوشهری گفت: با وجود اطلاعیه‎های شبانه‎روزی مبنی بر پیشگیری و قرنظینه خانگی در برخی از روستاها هنوز جشن‎های عروسی چند هزار نفری برگزار می‎شود.

عماد فقیه‎نژاد افزود: در پنجشنبه شب هفته گذشته دعوت خانوادگی برای رفتن جشن عروسی شدم ولی با هدف رعایت پیشگیرانه از سیوع ویروس کرونا، قید حضور در این برنامه را زدم ولی اینکه چرا در چنین شرایطی عده‎ای به برپایی جشن‌‌های عروسی با جمعیت بالا اقدام می‌‌کنند جای سوال دارد.

وی ادامه داد: به نظر می‌‌رسد همان طور که برای اصناف و بازاریان یک مجموعه نظارتی برای کنترل تعطیلی‌ها لحاظ شده در روستاها نیز باید نهادهایی همچون دهیاری‎ها این مسئولیت را عهده‎دار شوند.

تعیین جریمه برای رعایت نکردن مقررات پیشگیری 

دیگر شهروند بوشهری گفت: پیشگیری در بوشهر تنها در فضای مجازی رنگ واقعی دارد و در عالم حقیقی هنوز خیابان‌‌های سطح شهر در انبوه تردد هستند آن هم در شرایطی عمده مراکز محل مراجعه شهروندان مانند دانشگاه‎ها، مدرسه، بازار و غیره تعطیل است

سید محسن موسوی افزود: با این وضعیت جدی نگرفتن بحران ویروس کرونا و تجربه تلخ در مناطق شمالی کشور به نظر می‎‌رسد باید همانند کشورهای پیشرفته برای پیشگیری نیز اجبارهایی همراه با جریمه برای ترددهای غیرضرور در پیش گرفته شود.

وی ادامه داد: همچنین وقتی عمده مراکز عرضه کالا به استثنای واحدهای تامین کننده ارزاق عمومی تعطیل می‎شوند ولی ادارات همچون روزهای عادی باز هستند و کارکنان باید در محل کار حاضر شوند این وضعیت تعارض است و منجر می‎شود تا شهروندان پیشگیری را جدی نگیرند.

یکی دیگر از شهروندان بوشهر اظهارداشت: در کمال بی انصافی عده‎ای بدون داشتن هیچ سمت و مسئولیتی و در نهایت گمنامی شب‎ها جان برکف با هدف ضدعفونی راهی کوچه و معابر می‎شوند و عده‎ای نیز بی خیال از اوضاع با رعایت نکردن پیشگیری به بحران کرونا دامن می‎زنند.

مهدی عالی نژاد افزود: از روز گذشته که آمار مبتلایان کرونا افزایشی در حدود ۶۵ درصدی داشته این صعودی شدن آمار بالای مبتلایان در روزهای آینده را نشان می‎دهد.

وی بیان کرد: با این شرایط نیاز است پیشگیری با استفاده از ظرفیت رسانه‌‌های دیداری و شنیداری به مرحله جدیدتری وارد شود زیرا در غیر این صورت این وضعیت بحرانی تداوم خواهد داشت.

مسافران مشکوک کرونا ۲ هفته با هزینه شخصی رد مبادی ورودی بوشهر قرنطینه می‌شوند

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز در مورد مصوبه‌‌های نشست ستاد استانی مقابله با کرونا گفت: در نشست ستاد مقابله با کرونا با تدبیر استاندار مقرر شد در همه ورودی‌های استان و ورودی شهر بوشهر اکیپی از دانشگاه علوم پزشکی، هلال احمر و نیروی انتظامی مستقر شوند و هر موردی که توسط دانشگاه علوم پزشکی  مشکوک تشخیص داده شود به مدت ۲ هفته با هزینه خود فرد مشکوک قرنطینه شود.

مهرداد ستوده افزود: در صورتی که افراد مشکوک به کرونا  مایل به قرنطینه نباشند اجازه ورود به استان ندارد و ناگزیر به برگشت خواهند بود.

وی یادآور شد: همچنین مقرر شد با محوریت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود در استان مکان‌های عمومی به صورت مستمر ضدعفونی شود.

با جدی گرفتن پویش " من در خانه می‌مانم" شکست کرونا ممکن است

ستوده اظهار داشت: در این ارتابط با ادای احترام به بزرگی و ایثارگری جامعه پزشکی و پرستاری استان بوشهر از همکاری مجدانه اصحاب رسانه، خیران سلامت، گروه‌های خودجوش مردمی، فعالان اجتماعی، نماینده ولی فقیه در استان، دادستانی، اداره کل اطلاعات، نیروی انتظامی، سپاه پاسداران، شهرداران، دهیاران، هلال احمر تشکر و قدردانی می‎شود.

وی گفت: شکی نیست که با همدلی و همگرایی که در استان بوشهر وجود دارد و همچنین با جدی گرفتن پویش " من در خانه می‌مانم " و رعایت بهداشت فردی می‎توانیم موفق ترین استان در مقابله با کرونا لقب بگیریم.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر گفت: مردم باید بیماری کرونا را جدی بگیرند زیرا ما می‌توانیم با رعایت نکات بهداشتی و توصیه‌ها، زنجیره انتقال ویروس را در این استان بشکنیم.
دکتر سعید کشمیری افزود: باید هرکسی وارد خانه می‌شود اول دست‌هایش را بشوید، مغازه‌داران از مشتریان بخواهند دست‌های خود را ضدعفونی کنند و کارمندان از ارباب‌رجوعان درخواست کنند اول دست‌ها را ضدعفونی کنند بعد برای انجام کار وارد اتاق کار شوند.

وی ادامه داد: همچنان توصیه اکید ما به مردم در خانه ماندن، خودداری از تردد و سفر، شستن دست‌ها ۲۰ بار در روز هر بار به مدت ۲۰ ثانیه است.

کشمیری تاکید کرد: مقابله با شیوع ویروس کرونا نیازمند عزم همگانی و همکاری همه آحاد مردم و دستگاه‌‌ها است.

وی گفت: شیوع کرونا مثل هر بیماری اپیدمی دیگری تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر می‌کند و فراز و فرودی دارد که باید آن را پشت سر گذاشت.

کشمیری ادامه داد: هرگونه فعالیت برای مقابله با ویروس کرونا باید بر اساس نقشه راه مشخص، علمی و اصولی باشد و نکته کلیدی در زمینه ویروس کرونا شکستن زنجیره انتقال این ویروس است.

براساس اعلام آمار مقام‌های رسمی تا روز ۲۱ اسفند ماه جاری ۱۸ نفر دارای ویروس کرونا در استان بوشهر شناسایی شده که تاکنون ۲ تن از آنها جان باخته‌اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.