| کد خبر: 189750 |

بلاتکلیفی طرح جامع شهری خارگ

چشم مسئولان مشکلات جزیره را نمی‌بیند.

تین نیوز

 طرح جامع شهری خارگ سال‌ها است که اسیر وعده‌های عمل‌نشده مسئولان شده است و مردم انتظار دارند که مسئولان یک بار برای همیشه این معضل و مشکل را حل کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، خارگ جزیره ای مرجانی در قلب خلیج فارس است که از لحاظ جغرافیایی از شمال به جزیره خارکو و از جنوب، غرب و شرق به خلیج فارس محدود است.

این جزیره در ۲۹ درجه و ۱۵ دقیقه و ۲۵ ثانیه عرض شمالی و ۵۰ درجه و ۲۰ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول شرقی واقع شده است که دارای قدمت و همچنین اهمیت تجاری و صعنتی در ادوار مختلف است.

اگرچه اهمیت تجاری محدوده بومی نشین آن با کاهش صید مروارید رو به نقصان رفت، اما دگربار با ورود صنایع دست بالا و مسئله صادرات آن، این منطقه مورد توجه قرار مجدد گرفت و هم اکنون این جزیره به عنوان دُر نفت ایران اسلامی یاد می شود.

خارگ در پایه گذاری صنعت نفت ایران از همان آغاز دارای سهم بوده است و به جرات می توان گفت این جزیره یکی از موثرترین نقاط کشور در ارتقای سطح کیفی خدمات اقتصادی و انرژی است.

هم‌راستا با دگرگونی و تغییرات عمده در ساختار زیربنایی و اجتماعی این جزیره، در ساختار اقتصادی این منطقه نیز تغییراتی ایجاد شد و اتفاقات خوبی در حوزه ارتقای سطح کیفی خدمات به قسمت بومی نشین جزیره در اواخر دهه ۷۰ و اوائل دهه ۸۰ توسط دولت های مختلف صورت گرفت.

داستان تلخ چند سال اخیر این جزیره طرح جامع شهری خارگ است که گرهی عجیب خورده و در راهرو وزارت‌خانه‌های مختلف در حرکتی بدون مقصد سیر می کند. داستان تلخ چند سال اخیر این جزیره طرح جامع شهری خارگ است که گرهی عجیب خورده است، طرح‌ها همیشه برای تسهیل امور مصوب و ابلاغ می شوند ولی بیش از چندین سال است که طرح جامع شهری خارگ در راهرو وزارت خانه‌های مختلف در حرکتی بدون مقصد سیر می کند.

طرح جامع شهری عبارت از طرح بلند مدتی است که در آن نحوه استفاده از اراضی و منطقه‌بندی مربوط به حوزه‌های مسکونی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی‌های عمومی شهری، خطوط کلی ارتباطی و محل مراکز انتهایی خط (ترمینال) و فرودگاه‌ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق نوسازی، بهسازی و اولویت‌های مربوط به آن‌ها تعیین می‌شود و ضوابط و مقررات مربوط به کلیه موارد فوق و همچنین ضوابط مربوط به حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تهیه و تنظیم می‌شود. طرح جامع شهر بر حسب ضرورت قابل تجدیدنظر خواهد بود.

طرح به این مهمی که نیاز امروز این جزیره است برای تصویب با مشکلات فراوان مواجه است، خارگی ها در زمان‌های مختلف نفش آفرینی کرده اند. از مقاومت زن و مرد خارگی به تعداد روزهای جنگ تا بستن شیر نفت به دستور امام (ره) و امروز هم میدان‌دار خطوط مقدم اقتصادی کشور در حوزه انرژی هستند. ولی هم اکنون منتظر ارتقای سطح کیفی خدمات خود از سوی مسئولان امر هستند.

لزوم توجه به آینده خارگ

علی جوکار از اهالی جزیره خارگ اظهار کرد: در بحث طرح جامع تصمیم گیرندگان یک مورد را مد نظر قرار دهند و آن اینکه به گواه متخصصان بخش انرژی، نفت و ذخایر نفتی آن یک عمر و دوره ای دارد لحاظ بفرمایند اینکه بعد از اتمام دوره صادرات و نفت چه بر سر جزیره خارگ می آید.

وی افزود: وقتی هفتگل خوزستان منشا نفت و چاهای نفت بود در بحث رسیدگی شهری آن اهمال شد و الان که دیگر چاه‌های نفت آن ناحیه کاملاً تخلیه شده چه وضعی دارد؟ شبیه روستای محرومی است که اخیراً جاده ارتباطی خوزستان به چهارمحال بختیاری را با زدن راهی دورتر به آنجا کشانده اند تا نهایتاً ماشین های سنگین و مسافران اندک خرید بین راهی را در این شهر انجام دهند.

جوکار گفت: این عاقبت خارگ است وقتی که نفت و ذخایر نفتی به اتمام رسید حتی شده این اتمام در ۵۰ سال آینده رخ بدهد. طرح جامع هیچ تعارضی با منافع کلان کشور در بخش انرژی و به طور خاص صنعت نفت ندارد.

طرح جامع حق اهالی خارگ است

علی دشتی از فعالین اجتماعی خارگ اظهار کرد: طرح جامع حقی است که اهالی خارگ انتظار دارند بعد از گذشت ۱۶ سال از اولین اقدامات پایه و اولیه آن به نفع مردم و برای ارتقای کیفیت رفاه عمومی مصوب شود.

وی افزود: اهالی خارگ طرح جامع شهری را که زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی و طبق نظریه کارشناسان شهرداری خارگ مصوب شده باشد را تنها راه حل مشکلات دیرینه آنها در سطح کوچک خارگ می‌دانند و انتظار می‌رود استان همچون گذشته همکاری های لازم را هم‌پا با تیم شهرسازی جزیره برای گرفتن حق قانونی مردم در ارتقای کیفیت خدمات و امکانات داشته باشند.

این فعال اجتماعی خاطر نشان کرد: امید است سال جاری سالی باشد که مردم خارگ جشن بدست آوردن مصوبه طرح جامع که نشانه پایان مشکلات و وابستگی است را با حضور متولیان امر در جزیره بگیرند و این هدیه ای باشد برای خدمات چهل ساله این اهالی به نظام و انقلاب شکوهمند اسلامی به مردم همیشه در صحنه جزیره خارگ.

طرح جامع باید فرآیند قانونی خود را طی کند

حجت‌الاسلام موسی کمالی امام جمعه خارگ با تاکید بر لزوم حل موضوع طرح جامع خارگ اظهار داشت: اجرای طرح جامع در هر شهری ضروری است و این طرح برای خارگ نیز لازم است.

و افزود: با پیگیری‌های مسکن و شهرسازی و استانداری، اکثر شهرهای استان بوشهر دارای طرح جامع مصوب شده در شورای عالی شهرسازی کشور هستند اما طرح جامع جزیره خارگ همچنان بلاتکلیف مانده است.

متأسفانه طرح جامع خارگ به مسیری رفته است که از نظر قانونی راه درستی نیست وی با اشاره به اینکه طرح جامع باید فرآیند قانونی خود را طی کند، افزود: متأسفانه طرح جامع خارگ به مسیری رفته است که از نظر قانونی راه درستی نیست و علی‌رغم اینکه طرح به استان و مسکن و شهرسازی رفته و بازدیدها صورت گرفته، اما برخی جاها ورود کردند و مانع از تصویب این طرح شده‌اند.

امام جمعه خارگ با تأکید بر اینکه اجرای این طرح نقش مهمی در حفظ آثار باستانی جزیره خارگ دارد، عنوان کرد: اگر این مهم عملیاتی شود قطعاً با مشخص شدن حریم و محدوده‌ها، بهتر می‌توان از آثار باستانی حفاظت کرد، که انتظار می‌رود مسکن و شهرسازی، معاون عمرانی استاندار، شخص استاندار و نمایندگان مجلس به این مطالبه اساسی مردم ورود کنند و مشکل را برطرف نمایند.

کمالی با بیان اینکه در حال حاضر ساخت و سازها بر اساس طرح هادی انجام می‌شود، گفت: توقع ما و مردم خارگ این است که مسئولین استانی سریع‌تر پیگیری کنند و این طرح را به سرانجام برسانند.

طرح جامع دغدغه اهالی جزیره

عضو شورای شهر خارگ با تاکید بر تدوین و تصویب طرح جامع خارگ اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی شریف خارگ بحث تصویب طرح جامع خارگ است که از برنامه های مهم و اولویت دار شهرداری و شورای اسلامی شهر خارگ باید باشد.

لطف الله علی پور تصریح کرد: تحقق این فرآیند بی‌تردید به رشد و توسعه شهر کمک شایانی می‌کند و به‌طور قطع منافع و مصالح شهروندان تامین می‌شود.

عضو شورای شهر با اشاره به اینکه طرح جامع خارگ چشم انداز و افق شهر را برای آینده ترسیم می کند، تاکید کرد: بدون شک مهم ترین پیش نیاز شهر خارگ، تصویب و اجرای طرح جامع است که به موجب آن می توان با نیاز سنجی علمی به برنامه ریزی دقیق، هدفمند و جامعی برای زیرساخت های توسعه شهر دست پیدا کرد.

علی پور گفت: توقع ما و مردم خارگ این است که مسئولان استانی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هر چه سریع‌تر همراه و همگام با شورای اسلامی شهر پیگیری کنند و این طرح را به سرانجام برسانند.

خارگ منتظر تصمیمی سرنوشت‌ساز است

دیگر عضو شورای شهر خارگ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سال‌ها انتظار، سال‌ها تلاش، سال‌ها ممارست در راهروهای وزارتخانه ها برای تصویب طرح جامع خارگ تاکنون به نتیجه نرسیده است.

یوسف وطن دوست افزود: طرح جامع جز قوانین وزارت کشور بوده و وجودش برای هر شهر لازم است. حقوق حقه شهروندان را می گیرد و حریم شهر را نمایان می کند.

عضو شورای شهر خارگ تصریح کرد: ۱۴ سال تلاش کردیم و هنوز هیچ. طرح جامع حق مردم خارگ است. مردمی که به پای این نظام ایستاده اند حق دارند از برکات طرح جامع شهری بهره مند شوند. مردم انتظار زیادی ندارند، فقط جاری شدن قوانین کشور را می خواهند. پس از سال‌ها انتظار طرح جامع خارگ در کریدور تصمیم گیری سه وزارتخانه رسیده است.

برای رضایت مردم هم که شده از لاک وعده خارج شده و آستین همت رو بالا زده و ما را تنها نگذارید وطن دوست گفت: پرواضح است که جزیره خارگ به لحاظ استراتژیک شرایط ویژه دارد، از دولت تدبیر و امید انتظار تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر طرح جامع شهری خارگ را پس از سال‌ها داریم.

عضو شورای شهر خارگ خاطر نشان کرد: وزرای کابینه، امروز جزیره مقاوم خارگ در پیچ تاریخی سرنوشت خود قرار گرفته و منتظر تصمیمی مهم و سرنوشت ساز است. شما می‌توانید با مصوب کردن طرح فوق مردم و مسئولان منطقه را در کاهش مشکلات و برنامه ریزی های دقیق‌تر یاری کنید.

وطن دوست در پایان خطاب به استاندار بوشهر و نماینده مردم در مجلس بیان کرد: انتظارات از شما بالاست که برای رضایت مردم هم که شده از لاک وعده خارج شده و آستین همت رو بالا زده و نمایندگان شورای شهر را تنها نگذارید.

جزیره خارگ نقشی اساسی در اقتصاد کشور دارد و می‌طلبد که مسئولان نگاه و توجه خاص و ویژه‌ای به این جزیره و نیازها و مشکلات آن داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.