| کد خبر: 266996 |

مدیرعامل بخش حمل و نقل مپنا در گفتگو با تین نیوز مطرح کرد:

◄ راه اندازی خط تولید واگن های مترویی با عمق ساخت داخل بالای 70 درصد

مهندس علی امام، مدیرعامل بخش حمل و نقلی مپنا، برنامه های جدیدی برای رونق بخشی به فعالیت های گروه مپنا در حوزه حمل و نقل تدارک دیده که راه اندازی خط تولید واگن های مترویی در واگن پارس مپنا از آن جمله است.

تین نیوز

مهندس علی امام، مدیرعامل بخش حمل و نقل مپنا، برنامه های جدیدی برای رونق بخشی به فعالیت های گروه مپنا در حوزه حمل و نقل تدارک دیده است.
​ به گفته وی، در بخش ریلی، شرکت واگن پارس به عنوان یکی از مهم ترین زیرمجموعه های بخش حمل و نقلی مپنا با چالش افزایش رقبا و رکود اقتصاد بخش ریلی مواجه است اما راهکارهایی برای عبور از این چالش برنامه ریزی شده است.
در ادامه مصاحبه مهندس علی امام را با خبرنگار تین نیوز بخوانید.

پیوستن واگن پارس به گروه مپنا، چه تغییراتی را در این شرکت ایجاد کرده است؟

مستحضرید که شرکت واگن پارس از سال 1353 بنیان گذاری شده و از سال 1363 در کشور فعالیت خود را آغاز کرده و به نوعی قدیمی ترین شرکت واگن سازی در عرصه صنایع ریلی به شمار می رود. طی سال های گذشته توانمندی های بسیار ارزنده ای در تولید واگن در این شرکت شکل گرفته است اما متاسفانه از این ظرفیت ها به خوبی استفاده نشده است. بخشی از این معضل به بی ثباتی های مالکیتی و مدیریتی در واگن پارس باز می گردد. روشن است که تغییرات متعدد مدیریتی، لطمات فراوانی به واگن پارس وارد کرده بود که از سال 1399 با پیوستن این شرکت به گروه مپنا و ایجاد ثبات مدیریتی و مالکیتی، شرایط این شرکت متحول شده است.

در حال حاضر واگن پارس با هماهنگی و حمایت گروه مپنا به ثبات و یکپارچگی لازم دست یافته و ضعف هایی که در اثر تغییرات مالکایت ایجاد شده بود برطرف شده و این شرکت آماده شکوفایی حداکثری ظرفیت ها و بلفعل کردن پتانسیل عظیم بلقوه تولید انواع واگن های مورد نیاز صنعت ریلی، است.

جایگاه کنونی واگن پارس در صنعت ریلی کجاست و این شرکت برای ارتقاء جایگاه خود چه افقی پیش رو دارد؟

واقعیت این است که در سال های اخیر شرکت های دیگری نیز به عرصه واگن سازی ورود کرده اند و واگن پارس مثل گذشته به عنوان یک شرکت بی رقیب در تولید واگن شناخته نمی شود. البته ما تعدد رقبا را ضمن ایجاد چالش برای شرکت به عنوان فرصتی برای ارتقاء جایگاه واگن پارس می دانیم. شرایط جدید کسب وکار ریلی ایجاب می کند شرکت واگن پارس ، توسعه بازار کسب وکار خود را با ورود به عرصه های اختصاصی، پیگیری کند.

واگن پارس در برخی عرصه های اختصاصی دارای مزیت رقابتی است و تلاش می کنیم در آنها فعال تر ظاهر شویم. مثال آن در حوزه ساخت واگن های مترو است که شرکت واگن پارس می تواند در این حوزه موفق باشد. پروژه ای را نیز شروع کردیم که با توان حمایت های انجام شده توسط گروه، سمت و سوی مطلوبی دارد و انشاالله تا سال آینده در زمینه ساخت واگن های مترویی با عمق داخلی سازی بالای 70 درصد فعال باشیم. واگن پارس در مقطعی  که مترو تهران به عنوان اولین مترو کشور از سال 1377 راه اندازی شد، در تولید واگن های مترویی فعالیت هایی داشت .

در واقع، وقتی سازنده چینی، اجزا و قطعات را تامین کرد بدنه های قطارهای اولیه توسط واگن پارس تولید شد و مونتاژ نهایی نیز در واگن پارس به انجام رسید. بر این اساس، از 1500 واگنی که در شبکه مترو تهران فعال است حدود 280 واگن آن در واگن پارس تولید شده است. از نظر عمق بخشیدن به داخلی سازی اتفاقی که دو دهه پیش رخ داده ، زیر 30 درصد بوده اما اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است موجب افزایش عمق داخلی سازی به 70 درصد خواهد شد که اتفاق مبارکی است. بنابراین خط تولید واگن های مترویی برای کلانشهرهای کشور در واگن پارس مپنا راه اندازی می شود که کشور را در این زمینه تا حد زیادی به خودکفایی می رساند.

جدا از حمل و نقل ریلی، آیا ظرفیت های دیگری نیز در واگن پارس در حال فعال سازی است؟

ساخت ماشین آلات حمل و نقلی مورد نیاز صنایع معدنی نیز یکی دیگر از ظرفیت هایی است که واگن پارس مپنا در حال فعال سازی آن است. این کار باید با برنامه ریزی دقیق و حساب شده انجام شود تا خط تولید دامپتراک در کشور به صورت مطلوب و در راستای رفع نیازهایی که معادن و صنایع معدنی ما دارند، راه اندازی شود. امیدواریم در آینده سایر ماشین آلاتی که در معادن نیاز داریم نیز به برنامه تولید واگن پارس مپنا اضافه شوند و در این حوزه نیز صنایع داخلی ما حرف اول را بزنند.

چالش اصلی واگن پارس مپنا در حال حاضر چیست؟

بزرگترین چالش این شرکت در حال حاضر این است اقتصاد بخش ریلی ضعیف است و از طرفی رقبای ما هم متعدد هستند. برای رقبای ما که مجموعه های کوچک تری هستند و سربار هزینه های آنها پایین تر است رکود بازار با سفارش های کوچک، قابل تحمل می شود اما واگن پارس مجموعه بزرگی است و رونق گرفتن ما به سفارش های عمده بستگی دارد که با وضعیت کنونی صنعت ریلی و اقتصاد ضعیف این بخش، چنین سفارش هایی به شرکت نمی رسد و از این نظر دچار مضیقه هستیم.

از نظر مطالبات، وضعیت واگن پارس در چه شرایطی قرار دارد؟

ما توان کار با مجموعه های متعددی را داریم و خوشبختانه مشکل جدی برای وصول مطالبات خود نداشته ایم. چالش های ما همان طور که عرض کردم در سفارش گذاری است. به عنوان مثال در حال حاضربه دلیل پایین آمدن تقاضای حمل بار با واگن های لبه کوتاه ، سفارش جدیدی برای این بخش نداریم و نبود سفارش موجب کاهش ساعت کار و اضافه کاری کارکنان این بخش شده و پرسنل شاغل در این بخش را از نظر معیشتی با مشکلاتی مواجه کرده است.

به عنوان مدیرعامل بخش حمل و نقلی مپنا، آیا مذاکره یا توافق یا سفارشی از سوی شرکت راه آهن برای ساخت لوکوموتیو داشته اید؟

امور ساخت لوکوموتیو در شرکت مپنا لوکوموتیو دنبال می شود و باید گفت نه تنها در سالجاری بلکه در دو سه سال اخیر سفارشی از سوی شرکت راه آهن برای تولید لوکوموتیو به شرکت مپنالوکوموتیو داده نشده است.

انتهای پیام

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.