| کد خبر: 71375 |

گزارشی از آخرین وضعیت تملک اراضی اطراف فرودگاه رشت

تین نیوز | فرودگاه سردار جنگل رشت که تنها فرودگاه استان گیلان است در سال1347 تاسیس شد اما به تدریج براثر عواملی همچون  میان سالگی، افزایش گردشگر و افزایش پروازها نیاز به گسترده شدن  پهنای باند های پرواز و  توسعه زیر ساخت های عمرانی دارد. 

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی  فرودگاه رشت، رشت تنها شهریست که فرودگاهش پرواز خارجی نداشته و با توجه به برنامه های پیش بینی شده در جذب گردشگر و افزایش پرواز ها و شاید هم ایجاد پروازهای خارجی نیاز به گستردگی زمین  دارد اقدامی که اگر صورت بگیرد مالکان این اراضی را نیز از بلاتکلیفی در خواهد آورد زیرا آنان مالکانی هستند که اراضیشان  دلیل موقعیت جغرافیایی و همجواری با فرودگاه، هیچگونه اختیار و اجازه ای  مبنی بر ساخت و ساز، خرید و یا فروش بر اراضی خود را ندارند.

حال اگر مشکل نقدینگی  فرودگاه برای خرید این اراضی برطرف شود هم  در جهت  رشدو توسعه فرودگاه کمک شده است و هم  مالکان این اراضی را از بلاتکلیفی چندین و چند ساله در خواهد آورد و معتقد هستیم  که حاصل دسترنج و شاید ارث آبا اجدادی این مالکان نباید دستخوش  غرض ورزی و کاغذ بازی های اداری شود.   
 
اراضی در بخش های دولتی و غیر دولتی ، مستلزم طی کردن فرایندی  است  و با توجه به اینکه دولت فعلی هرساله 15 آذر ماه لایحه پیشنهادی بودجه را به مجلس ارائه می کند  این بازه زمانی بهترین فرصت برای بیان درخواست برای تعیین بودجه در ردیف اعتبارات ملی در برنامه ششم توسعه است   
مدیرکل فرودگاه سردار جنگل رشت در گفتگویی با همشهری به تشریح مشکلات مربوط به تملک 160 هزار هکتار از اراضی فرودگاه  سردارجنگل رشت پرداخت.

از  کمبود بودجه  برای خرید اراضی اطراف فرودگاه تا  تلاش های مسولان فرودگاه و بی مهری های نمایندگان مجلس
مدیر کل فرودگاه استان گیلان درباره مشکلات اساسی تملک این اراضی می گوید: در حال حاضر برای خریداری اراضی  اطراف زمین های فرودگاه هیچگونه برنامه ریزی انجام نشده است.

فتاح رضوانی با بیان اینکه  خرید این مقدار اراضی مستلزم نقدینگی است به همشهری می گوید: باید  برای این امر درصندوق اعتبارات ملی  بودجه تخصیص یابد.

به گفته وی زمان تنظیم بودجه سنواتی بهترین زمان برای کد دار نمودن این پروژه است تا بتواند از طریق دریافت  اعتبارات ملی  پیشرفت فیزیکی داشته باشد وباید  از دریافت اعتبارات ملی به صورت مرحله به مرحله  جلوگیری شود 
مدیرکل فرودگاه گیلان بااشاره به حضور دکتر نوبخت ،از فرزندان و دلسوزان گیلان  ، در دولت يازدهم می گوید: مسولان استان و نمایندگان مجلس باید از این فرصت استفاده کرده و  به کد دار کردن پروژه تملک اراضی اطراف فرودگاه بپردازند . رضوانی تاکید می کند : لازم است که نمایندگان  شهر رشت در مجلس شورای اسلامی بودجه پیشنهادی مربوط به خرید این اراضی را در تنظیم برنامه ششم توسعه در ردیف اعتبارات ملی ارا ئه دهند و از این راه به  بستر سازی فرودگاه کمک بزرگی نمایند.

وی بیان میکند: در حال حاضر معاونت عمرانی استانداری گیلان  در حال مدیریت این مساله است و می تواند این اختیار را به فرمانداری رشت  تفویض نماید هرچند فرمانداری کلانشهر رشت نیز به دلیل نداشتن نقدینگی، دستشان از کمک به فرودگاه کوتاه است.

رضوانی با نگاهی به چشم انداز 20 سال آینده فرودگاه رشت بیان می کند: لازم است که نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی مسئله کمبود نقدینگی درا در خریداری کردن اراضی اطراف فرودگاه با جدیت پیگیری و دنبال کنند تا هم در 20 سال آینده با مساله نیافتگی فرودگاه مواجه نشویم و هم تکلیف صاحبان این اراضی مشخص شده و آنان را از دغدغه ای چندین ساله  رهانده و تکلیف زمین هایشان را مشخص می کند.

وقتی از مدیرکل فرودگاه گیلان درباره  نحوه خریداری کردن این اراضی می پرسیم وی می گوید: با توجه به اینکه خریداری کردن تمام این 160 هزار هکتار اراضی ممکن است   هزینه سنگینی رابر دولت  متحمل نماید و با  خریداری اراضی به ترتیب اولویت  و نیاز فرودگاه، می شود هم به نیاز فرودگاه پاسخ گفت و هم تکلیف مالکان این اراضی را  مشخص  کرد.

وی استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی را راهکاری دیگر  میداندو  و می گوید  این مساله نیز نیازمند مدیریت عالی استان است مسولان استانی می توانند با تمام دستگاه های زیربط در زمینه حل مشکلات فرودگاه برنامه ریزی نمایند.

رضوانی گفت: محوریت عملکرد مالی فرودگاه رشت ، درآمد – هزینه است و نسبت درآمد به هزینه یک به هفت است  و مسلما  فرودگاه، با این  عملکرد ،  توان  مالی  لازم برای خرید اراضی را نخواهد داشت
این مقام مسئول در ادامه گفت: متاسفانه با تمام تلاش ها و پیگیری های انجام شده هنوز هیچ برنامه ای برای توسعه زمین  و اجرای برنامه های مربوط به فرودگاه تدوین نشده است و راه چاره این است که در ردیف اعتبارات ملی برای این منظور بودجه ای درنظر گرفته شود.

وی به همشهری می گوید: رشد فرودگاه ،  رشد صنایع را هم در بر دارد بنابراین لازم و ضروریست که به منظور توسعه زیر ساخت های فرودگاه و تنظیم و تدوین بودجه مربوط به آن اقدامات اساسی صورت گیرد  
وقتی موضوع ارائه پیشنهاد بودجه در تنظیم برنامه ششم توسعه  را با یکی از نمایندگان رشت در میان گذاشتیم وی  در انتقاد ی  شدید از مدیران سازمانها و ادارات گفت: به شدت معتقد هستیم که مسئولان حق رسانه ای کردن مشکلات موجود را ندارند.

جعفردازده ایمن آبادی بر این موضوع تاکید داشت که مشکلات به جای رسانه ای شدن و به کف خیابان ریختن باید، با مسولان مربوطه در میان گذاشته شود زیرا استان بزرگتر دارد  وهیچ مدیری حق ند ارد که  با  فکرمصاحبه رسانه ای،  به حل مشکلات بپردازد.
 
وی رسانه ای کردن این موضوع را  چیزی جز ایجاد دغدغه واسترس درمردم نمی داند و می گوید: حل مشکلات وظیفه مقامات استانی و نمایندگان شهر در مجلس شورای اسلامی است و بهتر است مدیران سازمان ها و ادارات به جای مصاحبه با رسانه ها ، مسائل و معضلات حوزه کاری خود را با استاندار و 13 نماینده  استان در میان بگذارند  و به جای ایجاد درگیری های رسانه ای ، از استاندار و قوه مغننه کمک بگیرند و بایداز ایجاد موج منفی در اقشار مردم بپرهیزند.
    
وقتی به این عضو شورای شهرمی گوییم که پاسخ هایش جوابگوی سوال و درخواستمان نیست با جوابی که دور از منطق و واقعیت به نظر میرسد می گوید: تاکنون از مدیریت فرودگاه   درخواستی مبنی بر  حل مشکلات  مربوط به توسعه اراضی فرودگاه دریافت نکرده ایم و   تازه در صورت ارائه مشکلات  به استانداری ، باز هم  حق رسانه کردن آن را نداشته و نداریم.

توجیه رییس جدید مجمع کمسیون نمایندگان مجلس این است که مردم باید در شیرنی و حلاوت اقدامات و پروژه های استانی شریک باشند نه  شریک در غم  و دغدغه های استان.! ... و سوال ما این است آیا رسیدگی به وضعیت مالکان زمین های اطراف فرودگاه ، چیزی غیر از ، از بین مردم دغدغه های مردم است؟ 
وقتی یکبار دیگر در خواستمان را مبنی بر پیشنهاد بودجه برای تملک اراضی اطراف فرودگاه در برنامه ششم توسعه برای  این نماینده مجلس تکرار میکنیم به همشهری می گوید: این درخواست باید  از طریق سازمان مربوطه به  صورت  کتبی اعلام شود و مدیر کل سازمان باید تمام تلاش خود را برای اینکه این لایحه به کمسیون تلفیق آورده شود ، انجام دهد.

جعفر زاده  ایمن آبادی  در ادامه با  طرح سوالی تقریبا غیر منطقی  می پرسد:  برای اینکه درخواست  تعیین بودجه به لایحه برود چه اقداماتی از جانب فرودگاه انجام شده است و آیا تمام تلاش در این زمینه صورت گرفته است؟

وی با اشاره به اصل 52 و 53 قانون اساسی  می افزاید: طبق این دو اصل ،  میزان بودجه  باید  توسط دولت  تعین و نوشته شود زیرا  و ظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است و نماینگان مجلس زمانی می توانند در حل مشکلات دخیل باشند  و به دستگاه استانی کمک کنند که مدیر مسئول آن دستگاه تمام تلاش خود را برای رسیدن  به هدف انجام داده اما نتوانسته باشد  به نتیجه برسد 
 
جعفر زاده ایمن آبادی ضمن گفتگو با همشهری  از مدیر کل فرودگاه گیلان خواست تا اسناد و مدارکی را که دال بر تلاش ها و پیگیری های او بوده ارائه کند تا بر اساس آن میزان دخالت نمایندگان، مشخص شده و برای درنظر گرفتن میزان اعتبارات برای خریداری اراضی اطراف فرودگاه  اقدامات اساسی انجام شود
به دنبال صحبت های این نماینده مردم در مجلس  شورای اسلامی که خود، گلایه های زیادی به دنبال دارد با تمام حرف و حدیث هایی که شنیدیم و دم نزدیم موضوع را با معاونت عمرانی استانداری گیلان در میان گذاشتیم حجت شعبانپوربر حل مشکلات مربوط به صنعت حمل و نقل هوایی فرودگاه گیلان تاکید دارد و حتی  معتقد است که  باید یک کمیته حمل و نقل و اتاق فکر در این زمینه تشکیل شود.

وی می گوید: طرح تملک اراضی  اطراف فرودگاه ، باید در جلسات مرتبط با صنعت حمل و نقل هوایی عنوان شود تا در نتیجه به حل مشکل رسیده و دستگاه های زیربط نیز باید در این مورد روی کار بیایند
این  مسئله در نشست مجامع مشورتی توسعه استان ها نیز توسط خبرنگار همشهری مطرح شد و  عبدالغفار شجاع مسئول هیات رئیسه مجمع مشورتی توسعه استان های کشور و مشاور دکتر نوبخت گفت: 5 پروژهع مهم استان که توسعه آنها ضروری به نظر می رسد باید تا هفته آینده به این مجمع معرفی شوند.

به نظر می رسد که سریال تملک اراضی اطراف فرودگاه همچون گذشته ادامه داشته باشد اما آنچه به نظر می رسد در وحله اول سرگردانی مالکان این اراضی ودر مرحله بعد محجور ماندن  فرودگاه سردارجنگل گیلان در غرض ورزی ها و کاغذ بازی های اداری است علی ایحال :  پیگیری ها همچنان ادامه خواهد داشت تا در آینده کسی به ما  نگوید: << اگر سندی مبنی بر تلاش و پیگیری دارید ارائه نمایید!!!!!!

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 0

    با سلام:تنها نظر وپیشنهادی که دادم اینه که هرچه سریع تر نسبت به خریداری این اراضی اقدام شود تا مالکان این اراضی بتوانند از داشته خود استفاده کنند و طعم زندگی رو کمی بچشند