| کد خبر: 225535 |

افتتاح طرح حفاظ میانی و روشنایی اتوبان ذوب‌آهن

آزادراه ذوب‌آهن آزادراهی در استان اصفهان در مرکز ایران است که اصفهان را به حومه‌های جنوب غربی و شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان -که این آزادراه نام خود را از آن گرفته- متصل می‌کند.

تین نیوز

در گزارش صفحه دریایی شماره 284 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 22 دی ماه 99 می خوانید: آزادراه ذوب‌آهن آزادراهی در استان اصفهان در مرکز ایران است که اصفهان را به حومه‌های جنوب غربی و شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان -که این آزادراه نام خود را از آن گرفته- متصل می‌کند. ذوب‌آهن اصفهان حمل محصولات خود به‌صورت انبوه از طریق شبکه ریلی کشور را از سال ۹۷ آغاز کرده است و این اقدامات اهمیت این کارخانه تولیدی کشور را درزمینه تولید ریل ملی و همچنین سایر ادوات صنایع نشان می‌دهد.

درحالی‌که از مزیت‌های حمل ریلی محصولات شرکت، صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی (سوخت)، کاهش آلایندگی محیط‌زیست و کاهش تلفات جاده‌ای است اما درزمینه حمل نیروی کار این شرکت و همچنین ضرورت انعطاف‌پذیری مسیر با توسل به حمل‌ونقل جاده‌ای، توسعه آزادراهی نیز در کنار توسعه بیشترِ مبادی ریلی در این مسیر ضرورت می‌یابد.

اصولا حمل‌ونقل ریلی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر توجیه اقتصادی دارد؛ اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که تنها معیار برای انتخاب شیوه مناسب حمل انبوه بار، قیمت نیست زیرا حمل‌ونقل انبوه بار، نیاز به سیستمی با عملکرد مداوم و قابلیت اطمینان دارد تا در دوره زمانی مشخص، میزان معینی بار به مقصد برسد که حمل‌ونقل ریلی این امکان را فراهم می‌کند.

شرایط کشور ازنظر تحریم، بر تعداد مشتریان خارجی اثرگذار است و مشتریان ریسک‌پذیر باقی خواهند ماند؛ بنابراین استراتژی ذوب‌آهن ایجاب می‌کند که شیوه‌های حمل مختلف مدنظر قرار گیرد تا مشکلات داخلی حمل به این ریسک اضافه نشود و اطمینان لازم برای مشتریان ایجاد شود. لذا از حدود دو سال پیش تحقیقات و محاسبات برای احداث سکوی بارگیری در ایستگاه پولاد (جنب در راه‌آهن) آغاز شد و درحال‌حاضر به‌طور آزمایشی بارگیری شمش از طریق یک دستگاه ریچ استاکر بر روی واگن انجام می‌گیرد. اما در آینده این سکو به انبار استاندارد با جرثقیل سقفی و ریل برای استقرار واگن تبدیل خواهد شد.

از طرف دیگر، اتوبان ذوب‌آهن به‌عنوان اولین آزادراه کشور و فولادشهر نیز به‌عنوان اولین شهر جدید توسط ذوب‌آهن اصفهان احداث شده است.

وزیر راه‌وشهرسازی دراین‌باره گفته است: «یکی از افتخارات کشور بومی‌سازی و تولید ریل توسط ذوب‌آهن اصفهان است و با توجه به گستره تولیدات این شرکت، اتصال این کارخانه از طریق حمل‌ونقل ریلی نیز به‌عنوان بخشی از راه‌آهن جابهار-زاهدان ممکن خواهد شد.»

محمد اسلامی ادامه داد: «تمام تلاش ما در وزارت راه‌وشهرسازی استفاده حداکثری از ظرفیت ساخت داخل است.» اسلامی با اشاره به اینکه کلیه اقلام و متعلقات روسازی این پروژه از قبیل ریل ساخت داخل و تولید ذوب‌آهن است، گفت: «استفاده از تولید داخلی این پروژه را به یک پروژه صد در صد ایرانی تبدیل کرده است.»

وزیر راه ادامه داد: «این طرح با ۴۴ درصد پیشرفت امروز در قطعه هشت زاهدان وارد مرحله ریل‌گذاری شده است.»

او گفت: «پیش‌بینی می‌شود این طرح در نیمه اول سال آینده آماده بهره‌برداری شود و در مدت کوتاهی به هفت میلیون تن ظرفیت حجم بارترانزیتی برای ارسال به آسیای میانه برسد.»

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز در این خصوص گفته است: «در این مسیر ۶۲۸ کیلومتری، با احتساب خطوط فرعی و ایستگاهی جمعا حدود ۷۴۰ کیلومتر ریل‌گذاری با استفاده از ریل ملی که در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان تولیدشده انجام می‌شود و امیدواریم بخش نخست این مسیر در سال آینده زیر بار برود.»

معاون وزیر راه افزود: «به‌منظور ساخت این مسیر ریلی ۹۲ هزار تن ریل استاندارد موردنیاز است که با تفاهم سه‌جانبه قرار است توسط شرکت ذوب‌آهن اصفهان تولید و تحویل قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) شود.»

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور افزود: «اجرای این طرح ملی که با مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) اجرا خواهد شد، نقش مهمی در توسعه و تکمیل کریدور جنوب-‌شمال و تکمیل شبکه ریلی شرق کشور دارد و کشورهای دیگر ازجمله افغانستان و آسیای میانه را به اقیانوس هند متصل می‌کند.»

او اتصال بندر چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی را یکی از مزایای مهم اجرای این مسیر دانست و افزود: «راه‌آهن چابهار-‌زاهدان به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی تنها بندر موجود در سواحل مکران و اهمیت این شریان ارتباطی در توسعه تجارت و تبادل کالا در بندر چابهار از اهمیت بالایی برخوردار است.»

گفتنی است که عملیات اجرایی راه‌آهن چابهار ـ زاهدان با پشتیبانی ذوب‌آهن اصفهان در تولید ریل موردنیاز سرعت می‌گیرد. از سال ۹۷ به بعد همه پروژه‌های ریلی ما با استفاده از ریل ملی ساخت ذوب‌آهن اصفهان احداث می‌شود. هشت پروژه ریلی که به طول یک هزار و ۵۶۰ کیلومتر و در اولویت ساخت هستند نیز از طریق ذوب‌آهن ریل موردنیاز خود را تأمین کرده و می‌کنند. این پروژه‌ها باید تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل شوند؛ بنابراین ضرورت ارتقای مسیر ریلی ذوب‌آهن و همچنین تسهیل دسترسی به این کارخانه از طریق مبادی آزادراهی نشان‌دهنده میزان اهمیت این کارخانه است که امیدواریم در سایر کارخانه‌های مهم در سایر استان‌ها نیز چنین اهتمامی در نظر گرفته شود.

 

این گزارش را در سایت هفته نامه حمل ونقل بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.