| کد خبر: 6345 |

اهمیت دادن به حمل و نقل همگانی؛ راه حل های درون شهری / بخش اول

تین نیوز |  مستمرا طراحی ؛ برنامه ریزی و اجرای پروژه های گوناگون در جهت استقرار سیستم حمل و نقل همگانی مطلوب در شهر . به عنوان مثال :
 
1- انتخاب سیستم (های) حمل و نقل همگانی مناسب برای شهر (علی الخصوص در انتخاب سیستم های ریلی یا بررسی ضرورت آن باید نظرات كارشناسی مد نظر قرار گیرد).
 
2- ارتقاء مستمر كیفیت حمل و نقل همگانی (گستردگی شبكه، قابلیت اطمینان ؛ مشتری مداری ؛ ساعات كار، سرفاصله، نظم، سرعت، ناوگان، تعداد توقف بهینه در بین راه، ایستگاه‌ها، نوع بلیت، اطلاع رسانی، بهم پیوستگی و یكپارچگی با سایر سیستم‌های حمل و نقل همگانی و تاكسی و دوچرخه و پیاده، فیدرهای مناسب، اصلاح معابر پیاده ؛ مكانیزم های انگیزشی برای استفاده بیشتر از حمل و نقل همگانی و ... )
 
3- توسعه حمل و نقل همگانی ( گسترش جغرافیائی شبكه ؛ تناسب توسعه با نیاز شهروندان ؛ سهولت دسترسی به ایستگاه ها و ....... )
 
4- توجه جدی و مستمر به امر نگهداری (maintenance) و تعمیرات كلیه اجزاء سیستم حمل و نقل همگانی ( ناوگان ؛ ایستگاه ها ؛ زیرساخت های شبكه ؛ سیستم های بلیط ؛ سیستم های مدیریت مركزی و محلی ؛ معابر پیاده و دوچرخه منتهی به ایستگاه ها و ...... و همه این اجزاء در فیدرها )
 
5- توجه جدی به TOD در حوزه شهرسازی و حمل و نقل
 
6- ایجاد پاركینگ‌های خودرو و دوچرخه در حوالی بسیاری از ایستگاه‌های حمل و نقل همگانی (با هزینه ارزان)
 
7- طراحی و ایجاد شبكه حمل و نقل همگانی حومه‌‌ای جهت جلوگیری از افزایش ترافیك شهرها
 
8- فراهم نمودن امكان حمل دوچرخه ؛ ویلچر ؛ سالمندان و معلولان حسی و حركتی با حمل و نقل همگانی (در درصد معقولی از سیستم های موجود )
 
9- ایجاد درآمدهای پایدار برای ارتقاء كیفی و كمی حمل و نقل همگانی (مانند مالیات بستن بر سوخت ؛ درآمد ناشی از عوارض معابر درون شهری و برون شهری و ......... ) : اهمیت این بند در افزایش جذابیت استفاده از حمل و نقل همگانی و كاهش جذابیت استفاده از خودرو شخصی است.
 
10- پیشنهاد ایجاد "كمیسیون حمل و نقل" در مجلس شورای اسلامی : هنگامی كه "حمل و نقل" در كمیسیون عمران رسیدگی می شود ؛ بعد "ساخت و ساز " آن بیشتر اهمیت پیدا می كند.
 
11- به موارد فوق اكتفاء نكنید ؛ بلكه همواره حمل و نقل همگانی را جذاب و دوست داشتنی بکنید (making transit fun) تا خودروسوارها از ماشینشان جدا شوند و پیاده یا با اتوبوس سفرهای خود را بپیمایند (زیرا حق انتخاب با مردم است) :
 
- طراحی خوب (سیستم ، ایستگاه ، ناوگان ، خدمات و ...) و نامگذاری زیبا می تواند کمک کند تا این تغییر اتفاق بیافتد (good design and branding will make this change happen)
 
- رواج سیستم مطلوب و جذاب اجاره خودروی اشتراکی (car rental) با خودروهای متنوع ، زیبا ، مدل بالا و قیمت مناسب و نیز رواج سیستم خودروی اشتراکی (car sharing) به منظور کاهش ضریب مالکیت خودرو (rejecting car owner ship ) این سیستم حتی کمک می کند تا افراد معتاد به خودروهای شخصی (old car - addicts) هم ابتدا به این سیستم و سپس به حمل و نقل همگانی جذب شوند.
 
- حمل و نقل همگانی را مفرح و جذاب کنید.
 
اصول مهم :
 1- خصوصی سازی نباید هدف باشد و نباید هدف آن "تعدیل نیرو" یا "كاهش هزینه" باشد. بلكه هدف از خصوصی سازی ؛ باید "ارتقاء سطح خدمات" باشد. پس اگر به این هدف نرسیدیم ؛ در خصوصی سازی موفق نبوده ایم ؛ بلكه رهاسازی انجام داده ایم .
 
2- بلیط الكترونیك یا IT نباید هدف باشد. بلكه هدف از بلیط الكترونیك یا IT ؛ باید "ارتقاء سطح خدمات" باشد. پس اگر به این هدف نرسیدیم ؛ موفق نبوده ایم. گاهی اوقات الكترونیكی كردن بلیط زحمت مردم را زیادتر می كند.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.