| کد خبر: 58486 |

لزوم جداسازی مالکیت از مسئولیت حمل و نقل

وبلاگ تین نیوز، سیده فاطمه مقیمی | یکی از مهم‌ترین مسائل برای نظام‌مند کردن فرهنگ حمل جاده‌ای کشور، جداسازی مالکیت از مسئولیت حمل و نقل است و جداسازی مالکیت از مسئولیت حمل و نقل، تنها با ایجاد شرکت‌های کریر توانمند امکان‌پذیر است.

با ایجاد شرکت‌های کریر، مالکیت در اختیار سازمان یا شرکت قرار می‌گیرد و راننده به صورت مشارکت، قرارداد یا تفاهم روی وسیله نقلیه به کار مشغول می‌شود.

 وقتی مالکیت در اختیار شرکت باشد هم تعهدات برای ثابت نگه داشتن نرخ کرایه‌ای که به صاحب کالا اعلام می‌شود تضمین بیشتری وجود دارد و هم برنامه‌ حرکت کامیون‌ها می‌تواند دقیق و منظم باشد چراکه یک سازمان یا شرکت حقوقی برای این کار برنامه‌ریزی می کند و یکی از مهم‌ترین مسائل برای نظام‌مند کردن فرهنگ حمل جاده‌ای کشور، جداسازی مالکیت از مسئولیت حمل و نقل است.

در شرایط فعلی که مالکان، راننده هستند یا رانندگان را به کار می‌گمارند، تک تک اعضا در نرخ‌گذاری و برنامه‌ریزی حرکت کامیون‌ها موثر هستند. شبکه حمل و نقل جاده‌ای کشور، ظرفیت بالایی برای افزودن کامیون به ناوگان حمل و نقل دارد و اینگونه نیست که مجبور به حذف خودمالکی کامیون‌ها باشیم بلکه وضعیت خودمالکی باید ادامه داشته باشد و شرکت‌های کریر نیز با حداقل 50 دستگاه کامیون آغاز به کار کند.

عمر متوسط ناوگان جاده‌ای حدود 19 سال است، از حالا باید مقدمات ایجاد شرکت‌های توانمند و واگذاری کامیون به آنها انجام شود و به مرور زمان با از رده خارج شدن کامیون‌های فعلی، کامیون‌های جدید را به صورت شرکت کریر جایگزین کرد.

قرار نیست یک شبه معضل خودمالکی کامیون‌ها برطرف شود بلکه در خوشبینانه‌ترین حالت 5 سال برای ایجاد شرکت‌های حمل و نقل توانمند و مهیا شدن مقدمات جایگزینی کامیونهای فعلی، وقت نیاز است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.