| کد خبر: 52178 |

در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ پاسخ معاون وزیر راه به وزیر صنعت در خصوص افزایش ظرفیت سیمان

تین نیوز | رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: مبنای استفاده از رویه های بتنی یا آسفالتی نباید میزان تولید مازاد این دو ماده در شرایط فعلی باشد.

داوود کشاورزیان در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با اشاره به راه افتادن جریان جدیدی مبنی بر افزایش سهم بتن در روسازی راه ها و زیربناهای حمل و نقل و کاهش سهم رویه های آسفالتی اظهار داشت: استفاده از RCC در روسازی راه ها از گذشته مطرح بود و در حد چند پروژه کوچک و انگشت شمار اجرا شده است.

وی با بیان اینکه" بحث استفاده از رویه های بتنی در راه‌های کشور با توجه به ظرفیت نصب شده و تولید مازاد سیمان شروع شده است" تصریح کرد: این امر، نمی تواند مبنای صحیحی برای تصمیم گیری باشد. زیرا  در صورت فعال شدن پروژه های عمرانی کشور و افزایش تقاضا با کمبود و کاهش عرضه سیمان و زیر سوال رفتن پروژه‌ها روبرو خواهیم شد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نباید بر اساس میزان تولید مازاد قیر و سیمان در شرایط فعلی برای انتخاب رویه های بتنی و آسفالتی تصمیم گیری کرد زیرا ممکن است روزی کشور در ظرفیت هر یک از مواد قیر و سیمان دچار کمبود شود و پروژه ها دستخوش تغییر و تحول قرار گیرند.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیان داشت: میزان توانمندی و قابلیت فنی هر یک از رویه های بتنی و آسفالتی با توجه به نوع،شرایط  محیطی و تاثیر آن بر هزینه های پروژه باید ملاک قرار گیرد.
 
کشاورزیان در ادامه با اشاره به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر افزایش ظرفیت سیمان در کشور به 120 میلیون تن خاطرنشان کرد: امیدواریم با رونق پروژه ها زمینه مصرف فراهم شود اما  ظرفیت نصب شده سیمان کشور در حال حاضر بیش از 75 میلیون تن است و در صورت عدم تناسب بین سیمان با زمینه های مصرف، تنها اتلاف انرژی صورت گرفته است.

وی افزود: شاید تولیدکنندگان سیمان به دلیل استفاده از انرژی یارانه ای مانند برق و گازوئیل متوجه نسبت کمتر درآمد حاصل از تولید در برابر هزینه های انرژی نباشند، اما در حقیقت صادرات انرژی انجام می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ظرفیت سازی سیمان باید متناسب با برنامه های عمرانی کشور باشد و تولید بیش از حد آن مایه افتخار نیست. اگر چه برخی از تولید کنندگان سنگ اشتغال زایی را به سینه می زنند اما تولید گازهای گلخانه ای و انتشار آلودگی های زیست محیطی از معایب افزایش تولید سیمان در داخل کشور به شمار می رود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.