| کد خبر: 51898 |

ماجرای واردات بویینگ۷۳۷ پیر به کجا رسید؟

تین نیوز | در شرایطی که وزارت راه و شهرسازی در قالب دستورالعملی رسمی وارد کردن هواپیماهای مسافربری با عمر بیشتر از 15 سال را ممنوع کرده، چندی قبل شایعه‌ای مطرح شد که حکایت از نقض این مصوبه دارد.
 
این صحبت‌ها که رفته رفته رنگ واقعیت به خود گرفت از ورود سه فروند هواپیمای مسافربری بویینگ 737 به ایران حکایت داشت. هواپیماهایی که عمرشان بیشتر از 25 سال تخمین زده شده و در تلاشند تا با دریافت مجوزهای لازم به ناوگان هوایی ایران اضافه شوند.
 
هرچند هیچ ایرلاینی مسولیت واردات این سه فروند هواپیما را بر عهده نگرفت و البته سازمان هواپیمایی نیز صدور مجوزی برای آنها را تایید نکرد اما منابع آگاه، خبر ورود آنها را تایید کردند. هرچند ظاهرا هنوز برنامه‌ای برای پرواز آنها در نظر گرفته نشده است.
 
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تایید ورود این سه فروند بویینگ به ایران گفت: از زمانی که دستورالعمل جدید وزارت راه مبنی بر ممنوعیت ورود هواپیماهای با سن بیشتر از 15 سال اجرایی شده هیچ پرونده‌ای خلاف آن در دستور کار قرار نگرفته است.
 
حبیبی اضافه کرد: با توجه به اینکه ورود هواپیماهای جدید به ایران کاری بعضا طولانی مدت است بعضی از شرکت‌ها قبل از اجرای این دستورالعمل اقدامات خود را برای وارد کردن هواپیماهای جدید آغاز کرده اند و بعضی از انها به تازگی جواب داده است.
 
وی با بیان اینکه این سه فروند بویینگ نیز شامل همین قضیه می‌شوند اظهار کرد: این هواپیماها که به تازگی وارد ایران شده اند هیچ مجوزی برای پرواز دریافت نکرده اند و فعلا متوقف اند.
 
حبیبی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به قوانین موجود امکان پرواز آنها فراهم نشود و به احتمال قوی ایرلاینی که اختیار استفاده از آنها را دارد از قطعات آنها برای تجهیز ناوگان استفاده خواهد کرد.
 
هرچند هنوز ایرلاینی که اقدام به خرید این هواپیماها کرده مشخص نیست اما شاید استفاده از هواپیماهایی با عمر بیش از 25 سال چندان منطقی نباشد. با وجود اینکه استفاده از قطعات آنها نیز می‌تواند راهی مناسب برای فرار از انتقادات باشد اما مشخص نیست هواپیماهایی که به اندازه ربع قرن عمر دارند تا چه حد قطعات قابل استفاده خواهند داشت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.