| کد خبر: 257383 |

◄ اردوغان شیپور جنگ زنگزور را به صدا درآورد

تاکید اخیر اردوغان بر راه اندازی کریدور زنگزور را نمی توان صرفا یک جنگ اقتصادی علیه ایران دانست چرا که این کریدور عملا دسترسی ایران به ارمنستان، روسیه و اروپا را از لحاظ ژئو استراتژیک قطع می کند.

تین نیوز

تاکید اخیر اردوغان بر راه اندازی کریدور زنگزور را نمی توان صرفا یک جنگ اقتصادی علیه ایران دانست چرا که این کریدور عملا دسترسی ایران به ارمنستان، روسیه و اروپا را از لحاظ ژئو استراتژیک قطع می کند.

روز گذشته - سه شنبه -  اردوغان با فاصله اندک از انتخاب مجددش به ریاست جمهوری ترکیه راهی باکو شد تا با الهام علی اف متحد سال های اخیر خود دیدار کند. این دیدار را نمی توان یک دیدار دیپلماتیک ساده تلقی کرد چرا که پیام های روشنی از این ملاقات به جهان و خصوصا ایران منعکس شده است.

اردوغان در نشست خبری همراه علی اف بار دیگر به صراحت اظهار کرد ترکیه در منطقه قفقاز دستور کار ویژه ای را با آذربایجان دنبال می کند و آن راه اندازی کریدور زنگزور است. وی تصریح کرد دو کشور ترک زبان همسایه بر این هدف متمرکز شده اند که این مسیر را از طریق جاده و ریل راه اندازی کنند.

اصرار و تاکید ترکیه و آذربایجان بر احداث این کریدور بوی جنگ از منطقه قفقاز را به مشام بازیگر دیگر این منطقه یعنی ایران می رساند؛ جنگی که البته در ابتدا با شلیک گلوله و تبادل آتش همراه نخواهد بود اما هیچ بعید نیست کار به درگیری نظامی هم بکشد. نگاهی گذرا به نقشه منطقه مورد بحث نشان می دهد اگر در محدوده مسیر جاده ای و ریلی راه اندازی شود پیوستگی ایران با ارمنستان را قطع می کند و مسیرهای ترانزیتی ایران را در شمال غربی دریای خزر به سمت اروپا برای صادرات و واردات در اختیار جمهوری آذربایجان و ترکیه قرار می گیرد.

این وضعیت از نظر جغرافیای سیاسی نیز خطرات غیرقابل چشم پوشی برای ایران، روسیه و حتی چین خواهد داشت چرا که با احداث این کریدور ترکیه قفقاز را جولانگاه خود می بیند و منافع استراتژیک کشورهای مذکور را به چالش می کشد.

در این میان نقش روسیه نیز در برابر اقدامات ترکیه در منطقه قفقاز با ابهامات فراوان مواجه است چرا که به نظر نمی رسد روسیه تلاش های ترکیه را برای افزایش نفوذ در قفقاز نادیده بگیرد اما تاکنون اقدام جدی برای مقابله با این نفوذ نیز از سوی روسیه دیده نمی شود.

ایران نیز تاکنون بیشتر نظاره کننده اقدامات ترکیه و آذربایجان در منطقه قفقاز بوده و با آن که صدای پای منازعه از این منطقه به گوش می رسد، راهکار ایران برای جلوگیری از این منازعه یا آماده شدن برای آن بیشتر پند و اندرز به مقامات آذربایجان برای بازیچه نشدن به دست قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای بوده است. راهکاری که به نظر نمی رسد از تبدیل منازعه زنگزور به یک جنگ تمام عیار اقتصادی و حتی نظامی جلوگیری کند.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اکبری 1 1

    این خبر بدترین خبر است که بنده بعنوان کارشناس حوزه حمل و نقل شنیدم و خوانده ام . ایران چرا باید وارد جنگ شود . ایران باید وارد ترتیبات منطقه ای شده و حداکثر استفاده را از تحولات منطقه ای داشته باشد .

  • ناشناس 2 0

    کشورهای بزرگ و اصیل , نگرش های قوی و صبرهای طولانی مدت هم دارند ایران , روسیه و چین اصولا کشورهایی هستند که لازم باشد چند دهه هم صبوری می کنند کشورهایی نیستند که به راحتی تحریک بشن و کار شتاب زده و غیرعقلانی انجام بدن همین روسیه در مورد اوکراین که حتی خطر امنیت ملی برایش بود 2 دهه صبوری کرد خصوصا از 2014 که باید حمله نظامی می کرد و نکرد . حقیر آن کشوریه که صبوری و نگرش مثبت قدرت ها را ضعف می پندارد و دقیقا در همین نقطس که مرتکب اشتباهات تاریخی هم می شود همین غرب فکر می کرد که دیگر می تواند در مرزهای روسیه و 400 کیلومتری مسکو راحت پایگاه های ناتو را احداث و اتاق جنگ و جاسوسی و ... را هم همان جا بنا کند یکجا اما روسیه بلند شد و امروز حدود 20 درصد خاک اوکراین که مهم ترین قسمت های این کشور هم هست رفته و حالا امنیت ملی اروپای غربی تهدید شده ! روس ها رفتارهای ترکیه را هم خیلی تحمل کردند خصوصا در سوریه و اما این روسیه اصلا بعید نیست که یکجا بلند شود . برای ما اتفاقا مسیر نخجوان ایروان خیلی بهتره هم مسیرش نزدیک تره هم کوهستان های سخت گذر سیونیک را ندارد . در ما در حالت نرمال چنین بهانه ایی نخواهیم داشت مایی که حتی روابط مان را با عربستان هم درست کردیم با اردن و مصر هم درست خواهیم کرد با پاکستان , هند , چین و ... هم روابط درستی داریم و ابدا تحمل نخواهیم کرد که امنیت ملی مان تهدید شود .

  • موسوی 0 1

    زنگزور بهانه ای است برای غرب و اسرائیل/

  • خان اوغلان...خ.اهری اسمیر 1 1

    چرا در رسانه ها شلوغ می کنند و برای جمهوری اسلامی تکلیف لایطاق ایجاد می کنند .اگر واقعا نگران ارتباطات هستیم چرا بجای تشویق به امضای توافق چندجانبه برای ایجاد چهار راه ارتباطی در زنگزور پیشنهادهای غیر عملی ارائه می شود کافی است نقشه دوره قبل از فروپاشی شوروی بویژه دوره پهلوی بررسی شود همیشه مهمترین خط ارتباطی منطقه قفقاز جنوبی ارتباط دو منطقه آذربایجانی نخجوان با شوشا بودکه در نقشه هاپررنگ دیده می شود.هدف از حمایت از ارمنستان برای ادامه اشغال این خط ارتباطی شوشا نخجوان چیست.این خط ۳۰سال در اثر اشغال مختل شده بود..در حالی که در ذهن آذربایجانی ها علاوه بر خط ارتباطی میان دو منطقه کشور به عنوان‌ قلمرو تاریخی مجسم می شود که علیرغم تشکیل جامعه ملل از سوی کمونیست ها اشغال و به ارمنستان واگذار و سپس بقایای آذربایجانی های زنگزور نیز حتی پس از تشکیل سازمان ملل به تدریج تبعید شدند که طبق قوانین سازمان ملل قابل پیگیری است حالا مگر می توان هم از اشغال سرزمین تاریخی زنگزور و هم تبعید آذربايجاني ها هم تخریب خطوط ارتباطی و تنها حق ارتباطی باقیمانده در دوران شوروی را به بهانه احتمال حضور آمریکا یا دالان ناتو و.. از آنها گرفت .حالا هم که با حضور فرمانده ناتو و آمریکا به دعوت ارمنستان توجیه های فریبکارانه برملا شده است.اگر دین یا آزادمردی برای پیشگیری از تنش کفاف نمی کندکمی اصل انصاف faith را از رویه های بین المللی بیاموزیم.و بدانیم که زنگزور بیش از هرچیز نقش شاهرگ قلب برای آذربایجان و ترکیه و جامعه مسلمانان حاشیه خزر می باشد که در اثر فروپاشی شوروی کمونیستی بروز یافتند و برای فروپاشی آن دهه ها دعا کردیم.حالا مسلمانان جدا شده از آن غیر از اوکراین و ارمنستان و گرجستان همه پرچم ترکی دارند .و اگر خارج از تاثیر رسوبات آموزه های پهلوی به اطراف و اکناف نگاه کنیم همسایه ها عموما يا ترک هستند یا عرب .طبیعی است انتخاب قرآن به جای شاهنامه فردوسی برای رهنمود نجات بخش و مطلوب خواهد بود...از باب جهاد تبیین..