| کد خبر: 255367 |

◄ نتیجه گرایی، لازمه بهره وری است

اگر در صنعت حمل و نقل ریلی شنیدیم که اصلا قرار نیست ساخت خطوط آهن و حمل و نقل بار و مسافر سود بدهد، باید یقین کنیم که تابع هدف در نزد برخی، کسب نتیجه نیست و باید پی ببریم که این سیستم از بهره وری فاصله زیادی دارد.

تین نیوز

به ترکیب تیم ملی فوتبال فرانسه، کشوری در قلب اروپای سفید پوست نشین، نگاه کنید. سیاه پوستانِ عضو این تیم اگر از تعداد سفیدها بیشتر نباشند کمتر نیستند. اکثر این سیاه پوستان که از باشگاه های فرانسه و اروپا به تیم ملی راه پیدا کرده اند، یا مهاجر هستند از افریقا یا مهاجر زاده و یا دورگه. غیر از اینها، فوتبالیست های افریقایی زیادی هم در لیگ های اروپایی شاغل هستند که تبعه کشورهای افریقایی هستند. علت جذب سیاه پوستان به فوتبال اروپا و فرانسه، قدرت بدنی آنهاست که می توانند حتی بیش از 120 دقیقه در فوتبال فشرده اروپا بدوند و از این لحاظ بر یک بازیکن متوسط سفید پوست برتری فیزیکی آشکاری دارند.

از آنجا که فوتبال بر قدرت بدنی استوار است و از آنجا که یک ورزش نتیجه گراست و دخل باشگاه باید بر خرجش بچربد، تیم ها محکوم به بردن هستند، مدیر یک باشگاه و یا مربی این مجال را ندارد که حتی یک سفید را که توانایی فیزیکی و ذهنی کمتری دارد، بر همبازی سیاهش ترجیح بدهد. این جایگزینیِ نژاد گرایانه می تواند عواقب بدی برای تیم و آن مدیر داشته باشد. شکست در رقابت های فشرده باشگاهی به معنای نزول در رده بندی لیگ، کاهش درآمد، ریزش هواداران، کاهش تبلیغات و شاید ضرر اقتصادی و سقوط به دسته پایین تر باشد. لذا مدیران و بازیکنان و همه عوامل تیم ها از جان مایه می گذارند برای بردن و صعود از پله رده بندی لیگ کشورشان و رسیدن به مراحل بالاتر در جام های قاره ای.

بقای یک تیم منوط است به بردن و نتیجه گرفتن و لازمه برد استفاده از بازیکنان با کیفیت است و در این فضا جایی برای انتخاب های نژاد پرستانه و یا هرگونه روابط ناسالم و غیر حرفه ای دیگر نیست. نتیجه گرایی در ورزش، نژاد پرستی را به عقب رانده و به بهره وری منجر شده. بهره وری را در نظم و جذابیت و نزدیکی رقابت ها و اقبال روز افزون تماشاچیان به مسابقات فوتبال باشگاهی در اروپا و ورود هر چه بیشتر سرمایه به این کسب و کار مشاهده می کنیم.

نتیجه گرایی مانع رفتارهای غیر حرفه ای و غیر اخلاقی و فساد می شود. نتیجه گرایی در فعالیت های علمی موجب می شود که دانایان بمانند و بی سوادان حذف شوند. نتیجه گرایی در گزینش کارکنان در شرکت ها موجب می شود که شایستگان بمانند و بی هنران حذف شوند و سیاهی لشکر استخدام نشود. نتیجه گرایی در انتخاب مدیران اجرایی و اعضای هیئت مدیره شرکت های دولتی و شبه دولتی موجب می شود که افراد لایق بمانند و افراد بی کفایت حذف شوند. نتیجه گرایی در فعالیت های صنعتی موجب می شود که شرکت های خلاق و سود ده بمانند و شرکت های ضرر ده و بی کیفیت حذف شوند. نتیجه گرایی، لازمه بهره وری ست. نتیجه ای که قرار است به آن برسیم باید مشخص ( Specific ) ، قابل اندازه گیری ( Measurable )، دست یافتنی ( Achievable ) ، واقع بینانه (Realistic  ) و در محدوده زمانی مشخص ( Time-bounded ) تعریف شده باشد.

اگر در جایی مشاهده کردیم که نژادهای دست چین شده و یا نادانان و یا بی هنران و یا افراد بی کفایت و ناتوان بر مسند هستند و اگر مشاهده کردیم که شرکت هایی علی رغم ضرر هنگفتی که بر دوش ملت می گذارند همچنان به کار خود ادامه می دهند، باید یقین کنیم که تابع هدف در آن سیستم، کسب نتیجه نیست و باید پی ببریم که آن سیستم از بهره وری فاصله زیادی دارد. اگر در صنعت حمل و نقل ریلی شنیدیم که اصلا قرار نیست ساخت خطوط آهن و حمل و نقل بار و مسافر سود بدهد، باید یقین کنیم که تابع هدف در نزد برخی، کسب نتیجه نیست و باید پی ببریم که این سیستم از بهره وری فاصله زیادی دارد.

جمع بندی و نتیجه گیری: نتیجه گرایی، لازمه بهره وری ست.

* کارشناس حمل و نقل

 

سعید قصابیان

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • غلام 0 0

    با سلام خدمت آقای قصابیان
    بردن سود سخنی منطقی است اما مصداق اون فقط کسب پول است
    الان شما این مقاله را نوشته اید که کسب سود کنید آیا سود شما کسب پول بوده است ؟