| کد خبر: 252715 |

بازدید مجدد روس ها از خط ریلی رشت آستارا

در راستای مشارکت روسیه در ساخت راه آهن رشت آستارا، عملیات اجرایی پایانی زیرسازی این خط آهن روز گذشته مورد بازدید «دیمیتری ازبروف» معاون ترابری روسیه و هیئت همراه قرار گرفت.

تین نیوز

در راستای مشارکت روسیه در ساخت راه‌ آهن رشت آستارا ، عملیات اجرایی پایانی زیرسازی این خط آهن روز گذشته مورد بازدید «دیمیتری ازبروف» معاون ترابری روسیه و هیات همراه قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا ، مذاکرات با روسیه مدتی است در حال انجام است و با توجه به پیگیری های این کشور در بحث سرمایه گذاری برای احداث این خط ریلی، بازدیدی مجدد در روز گذشته از مسیر انجام شد.

هزینه های اجرای این ابرپروژه ریلی با توجه به عبور این خط آهن از زمین های شالیزاری، نبود مصالح و معادن مورد نیاز و هزینه بالای تملک اراضی بسیار سنگین است و برای ساخت این خط ریلی اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیون یورو بدون احتساب هزینه تملک اراضی مورد نیاز است؛ ایران و روسیه در حال مذاکره برای نتیجه گیری بر سر تامین مالی این ابر پروژه ریلی هستند.

دی ماه امسال بود که « مهرداد بذرپاش » وزیر راه و شهرسازی با «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه دیدار و در خصوص گسترش همکاری های حمل و نقلی و تکمیل کریدور شمال جنوب مذاکره کردند.

اگر مذاکرات ایران و روسیه برای شروع ساخت راه آهن رشت آستارا از مرحله گفت وگو درباره مبانی سرمایه گذاری رد شود، گره کریدور شمال جنوب باز و با امضای یک تفاهم نامه مشترک با اعتبار ۸۰۰ میلیون یورو تا سه سال آینده ساخته خواهد شد.

راه آهن رشت آستارا از پروژه های اولویت دار ریلی کشور است که سه روش تامین منابع از طریق روسیه، فاینانس داخلی و تهاتر نفت برای آن در نظر گرفته شده است و با توجه به اظهار تمایل روسیه برای مشارکت و بازدید مجدد روز گذشته هیات روسی از مسیر، گزینه مشارکت مالی روسیه بیش از هر وقت دیگری جدی شده است؛ مسیری که تکمیل آن می تواند رویای جذب بار منطقه و تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تنی را محقق سازد.

این خط ریلی با طول ۱۶۲ کیلومتر کامل کننده کریدور شمال به جنوب از بندرعباس تا رشت و بعد از رشت تا آستارا است و با تکمیل آن، ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می شود.

«خیراله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ظرفیت جابه جایی بار در این مسیر ریلی گفته است: در این خط ریلی، ظرفیت سالانه ۱۵ میلیون تن پیش بینی شده است که تا ۲۰ میلیون تن در سال امکان افزایش دارد. هم اکنون موارد اصولی همکاری تهران و مسکو برای ساخت این مسیر مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در صورت موافقت طرفین، تفاهم نامه همکاری تهیه و به امضای طرفین می رسد.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریل گذاری است و عملیات زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است. یک دوره سه تا چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامه ریزی شده است که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح در تمام طول ۱۶۰ کیلومتر این مسیر به صورت پایدار تامین شود.

با توجه به رویکرد دولت در افزایش جذب بار ترانزیتی، وزارت راه و شهرسازی نیز بارها اعلام کرده است برای تکمیل این خط ریلی تنها گزینه فاینانس خارجی را در نظر ندارد و از روش های دیگر هم استفاده خواهد کرد.

در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد؛ اما بسیاری از کریدورهای اصلی که اهمیت بالایی در جذب درآمد دارند تکمیل نشدند که از جمله مهم ترین آن کریدور جنوب به شمال است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.