| کد خبر: 251504 |

سیر بار ترانزیت ریلی به یک هزار و ۱۰۲ کیلومتر رسید

آمارهای گردآوری شده توسط شرکت راه آهن درباره فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آن است که متوسط سیر بار ترانزیت شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۱۰۲ کیلومتر رسیده است.

تین نیوز

آمارهای گردآوری شده توسط شرکت راه آهن درباره فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آن است که متوسط سیر بار ترانزیت شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۱۰۲ کیلومتر رسیده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، ترانزیت به معنای عبور کالا از مرز جغرافیایی یک کشور است. به عبارت دیگر در ترانزیت کشور سومی وجود دارد که نه مبدا کالا است و نه مقصد آن.

کالای ترانزیتی نمی تواند در کشورهای مسیر عبور حتی به صورت موقت مورد استفاده قرار گیرد بلکه باید در اولین فرصت ممکن از خاک کشور عبور کند. بنابراین در میزان و حجم بارهای ترانزیتی عوامل متعدد جهانی از جمله هرگونه تغییرات در تجارت بین المللی، تغییرات قیمت های جهانی و ... در تصمیمات کشورها برای انتخب مسیر ترانزیتی و کشور سوم برای حمل بار خود، تاثیر گذار است.

ترانزیت از طریق روش های مختلف جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی می توان انجام شود اما ترانزیت ریلی دارای ویژگی های منحصر به فردی از جمله ایمنی بالا، امکان جابجایی کالا در حجم بیشتر و مصرف سوخت و هزینه کمتر در نتیجه کاهش آلودگی می تواند بیش از سایر شقوق ترانزیتی مورد استفاده و توجه قرار گیرد.

کشور ما نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بین المللی می تواند منابع درآمدی قابل توجهی از ترانزیت داشته باشد که البته در سال های گذشته رقم ترانزیت با توجه به عوامل خارچجی و داخلی همچون تحریم ها، برجام، کرونا و ... متغیر بوده است.

آمارهای گردآوری شده توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت ترانزیت ریلی حاکی از آن است که متوسط سیر بار ترانزیت شده در هفت ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ به یک هزار و ۱۰۲ کیلومتر رسیده است.

این آمار در سال ۱۴۰۰ به میزان یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن ثبت شده بود.

بیشترین سیر بار ترانزیت طی سال جاری در فروردین ماه به میزان یک هزار و ۳۹۳ کیلومتر انجام شده است.

مجموع کل تعداد واگن نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده در این مدت ۱۷ هزار و ۳۹ دستگاه بوده است.

مجموع تناژ بار نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده نیز معادل ۸۴۱ هزار و ۶۵۴ تن شده است.

بر اساس این آمار مجموع کل بار نفتی و غیر نفتی ترانزیت شده نیز ۹۲۷ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۳۸ تن- کیلومتر به ثبت رسیده است.

شایان ذکر است، میزان ترانزیت ریلی انجام شده در نواحی مرزهای ۴ گانه کشور و بررسی سهم هریک از این مرزها در منابع درآمدی نشان می دهد که در مقوله ترانزیت ریلی مرز سرخس نقش قابل توجه در منابع درآمدی دارد و نسبت به سایر مرزها پیشتاز است.

همچنین کریدور اول کشور از حیث قابلیت حمل بار و درآمدزایی کریدور سرخس - بندر عباس بوده و رتبه دوم را کریدور رازی - سرخس به خود اختصاص می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.