| کد خبر: 250878 |

صنعت گردشگری به کمک فوری نیاز دارد

افزایش مهاجرت راهنمایان گردشگری و بیکاری بومگردی ها در ماه های اخیر و بی اطلاعی بخش خصوصی گردشگری از قانون برنامه هفتم توسعه، از مهم ترین موضوعات نشست تشکل های خصوصی گردشگری با نمایندگان مجلس بود.

تین نیوز

افزایش مهاجرت راهنمایان گردشگری و بیکاری بومگردی ها در ماه های اخیر و بی اطلاعی بخش خصوصی گردشگری از قانون برنامه هفتم توسعه، از مهم ترین موضوعات نشست تشکل های خصوصی گردشگری با نمایندگان مجلس بود. این درحالی است که اخطارها و انتقادهایی به عملکرد وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سوی برخی نمایندگان مجلس وارد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محسن حاجی سعید، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری ایران در این نشست گفت: تاکنون در صنعت گردشگری ۵ بار زلزله آمده، اما بیشترین آمار مهاجرت راهنمایان گردشگری در این دوره رخ داده است. او با تأکید بر این که داشتن احساس امنیت، مهم ترین موضوع در صنعت گردشگری است، بیان کرد: گردشگر خارجی و داخلی باید این احساس را داشته باشد تا به ایران سفر کند.

این راهنمای گردشگری افزود: پیشنهادهای بخش خصوصی در برنامه هفتم توسعه لحاظ نشده است و به نظر می آید همان برنامه های قدیمی نوشته شده باشند؛ زیرا دولت می خواهد همچنان مسائل اجرایی را دست بگیرد. درحالی که پررنگ شدن نقش بخش خصوصی در حوزه های اجرایی گردشگری تقاضای ما است.

یاور عبیری، رئیس هیأت مدیره جامعه اقامتگاه های بومگردی ایران نیز با اشاره به افزایش بیکاری صاحبان بومگردی ها از نمایندگان مجلس درخواست کرد با توجه به ادامه رکود سفر، تدبیری درباره امهال وام های بومگردی ها به عنوان اقامتگاه های کوچک و روستایی داشته باشند.

او تأکید کرد: با اجرای مصوبه اخیر مجلس درباره ساماندهی قیمت برق، تعرفه برق در بوم‌گردی ها به ۱۰می رسد و همانند یک مجتمع پتروشیمی محاسبه می شود. عبیری همچنین نسبت به طرح افزایش مالیات که به بومگردی ها تحمیل می شود، اعتراض کرد.

حسین نکونام، رئیس هیأت مدیره جامعه گردشگری سلامت ایران هم گفت: مشکل گردشگری، تحریم یا مسائل دیگر نیست بلکه دخالت بخش های دولتی است. در گردشگری سلامت، پنج وزارتخانه متولی هستند اما هیچ یک کمک نمی کنند و فقط خوب شعار می دهند.

او با انتقاد از رانتی که در وزارت بهداشت و در حوزه گردشگری سلامت ایجاد شده است، افزود: برخی در وزارت بهداشت به دفاتر خدمات گردشگری اجازه همکاری با بیمارستان هایی که مجوز درمان بیماری خارجی را دارند، نمی دهند و از آن طرف کار را به شرکت های خودشان می سپارند.

نکونام با اشاره به پیشتازی دیگر کشورهای منطقه در گردشگری سلامت، اظهار کرد: کشور کوچک اردن با ۶۴ بیمارستان، سال گذشته فقط با جذب بیماران عراقی حدود سه میلیارد دلار درآمد به دست آورد، امارات و قطر هم پیشتاز شده اند، درحالی که ما درجا می زنیم. سال هاست بخش دولتی به ما می گوید شرایط جنگ و تحریم است؛ آن ها را درک کنیم، یک بار هم دولت، بخش خصوصی را درک کند. بخش خصوصی در هر شرایطی سرمایه خود را وسط گذاشته و همه چیز خود را از دست داده است. در اروپا، اسپانیا به عنوان رقیب جدید به میدان آمده که ۱۵۰میلیون دلار فقط برای یک سال بازاریابی و تبلیغات گردشگری سلامت هزینه کرده است، ترکیه یک سریال برای گردشگری سلامت ساخته که هدفش فقط بازار عراق بوده ولی اینجا هیچ کمکی نمی شود؛ درحالی که دولت وظیفه دارد تبلیغات کلان را به عهده گیرد. حداقل، عوارض واردات آمبولانس را حذف کنید، زیرا بیشتر آمبولانس ها مستهلک هستند.

ایمان دهاقین، مشاور فراکسیون گردشگری مجلس با اشاره به خلأ زیرساخت حقوقی و قانونی در گردشگری، اظهار کرد: در سند توسعه گردشگری ۲۳دستگاه مسؤول هستند ولی آیا این ها کمک می کنند؟ چندی پیش بلیت هواپیما دو نرخی شد، وزیر راه نتوانست جلوی این اتفاق را بگیرد، چه برسد به وزیر گردشگری . از طرفی، بازار هدف گردشگری ایران، کشورهای چین، روسیه، عراق و عمان هستند، اما گران ترین خطوط هوایی را با چین داریم. در واقع برنامه ریزی گردشگری همسو با اجرای آن نیست.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.