| کد خبر: 248140 |

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

تصویب طرح توسعه ترانزیت کشور در هیات دولت سیزدهم

وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود ۴۱۳ ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور، از تصویب طرح توسعه ترانزیت ایران در هیات دولت سیزدهم خبر داد.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در مراسم ورود ۴۱۳ ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور، از تصویب طرح توسعه ترانزیت ایران در هیات دولت سیزدهم خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، مراسم ورود ۴۱۳ ناوگان نو و بازسازی شده با حضور  رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی و میعاد صالحی، معاون وزیر و مدیرعامل راه آهن، روز یکم آبان ۱۴۰۱ در ایستگاه راه آهن تهران برگزار شد.
قاسمی در این مراسم اظهار کرد: از همه فعالان حوزه راه آهن اعم از مسئولان، لکوموتیورانان و تمامی دست اندرکارانی که در اربعین امسال زحمت کشیدند، تشکر ویژه ای دارم؛ چون در اربعین امسال کار نمونه ای انجام شد.
وی تاکید کرد: برای اربعین امسال، ما بسیار نگران بودیم؛ زیرا با توجه به اینکه هوا گرم بود و ابهاماتی در حوزه هوایی و ریلی داشتیم، اما شما فعالان حوزه ریلی به عنوان خادمان حسینی، توانستید قدم های ویژه ای بردارید تا این کار بزرگ به خوبی به انجام برسد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نقش حمل ونقل در توسعه کشورها بسیار تعین کننده است و ایران امتیازات ژئوپلتیک از جمله دستیابی به آب های آزاد دارد که بسیاری از کشورها از آن بی بهره اند.
قاسمی با یادآوری اینکه طی یک سال گذشته با بسیاری از کشورهای همسایه مثل ترکمنستان و آذربایجان که گلوگاه های ترانزیتی هستند، ارتباطات خوبی برقرار کردیم، خاطرنشان کرد: امروز جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مرجع ترانزیت می شناسند و در چنین جایگاهی قرار دارد.
وی با اشاره به توافقات بسیار خوبی که در اجلاس شانگهای با کشورهای منطقه به انجام رسیده است، یادآور شد: موضوع ترانزیت بسیار مهم است اما متاسفانه، ما عقب ماندگی های جدی در این حوزه داریم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در جلسات مشترکی که با روسیه برگزار شد، بیش از ۱۰۰ میلیون تن بار در منطقه وجود دارد که حجم زیادی است و نیاز به ترانزیت دارد.
قاسمی اظهار کرد: بخش عمده آن می تواند از مسیر ایران و توسط راه آهن که امن ترین و ارزان ترین روش حمل ونقل برای کشورهاست، عبور کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود کریدورهای بزرگ جاده ای و ریلی در کشور، آن ها را سرمایه عظیم ترانزیتی کشور دانست و افزود: برنامه ریزی مفصلی در حوزه ترانزیت به ویژه بخش ریلی انجام شده که بتوانیم با توجه به ظرفیت کنونی بار منطقه، بتوان حجم بالایی از این بار را به سمت ایران جذب کرد.
وی اظهار کرد: روسیه حدود ۴۰ میلیون تن ذغال سنگ و حجم بالایی از کود به هند صادر می کند. همچنین بر اساس توافقاتی که با کشورهای عربی جنوب خلیج فارس انجام شده و توافقنامه های که با روسیه به امضا رسیده است، پایانه هایی در اختیار آن ها گذاشته می شود تا از سیستم ریلی ایران که در حال اتصال به سیستم ریلی جهان است، برای جابجایی بار استفاده کنند.
قاسمی تصریح کرد: با وجود ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور، طرحی را به نام توسعه ترانزیت کشور تنظیم کردیم و مصوبه آن را از هیات دولت گرفتیم که می تواند حمل و نقل ریلی کشور را هم در بخش ناوگان و هم در بخش زیر ساخت تکمیل کند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما برای مسیرهای کریدور ریلی فراخوان دادیم که در آینده نتایج آن مشخص خواهند شد و در صورتی که مانعی پیش نیاید، ده ها پیمانکار ریلی کشور با هم مشغول به کار خواهند شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون منابع مالی مناسبی برای حوزه ناوگان در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: حجم بالای ترانزیت موجود در منطقه و توافقات انجام شده با روسیه و چین نیازمند اجرای اقدامات بزرگی در حوزه ریلی است و به همین منظور تولید داخل چندین برابر خواهد شد تا این حجم باری که در منطقه وجود دارد به مقاصد مورد نظر منتقل شوند.

وزیر راه و شهرسازی ضمن قدردانی از تلاش مسئولان و تمام کسانی که باعث افزایش این حجم از حمل و نقل ریلی در کشور شدند، عنوان کرد: از تمام کسانی که در حوزه ریلی سرمایه گذاری کردند تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم بتوانیم با کمک هم، طرح عظیم مان را اجرا کنیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.