| کد خبر: 245768 |

نویسنده کارزار اینترنتی در پاسخ به دبیر انجمن کارگری رانندگان اصفهان:

◄ زیاده خواهی در بخش خودمالکی است که حق و حقوق رانندگان را درنظر نمی گیرند

فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا به عنوان نویسنده کارزار اینترنتی «محاسبه مالیات ناوگان ملکی یا کامیون‌ های شرکتی بر مبنای کامیون های شخصی» به خداداد بکرانی دبیر انجمن کارگری رانندگان ناوگان جاده ای حمل کالای استان اصفهان پاسخ داد.

تین نیوز

فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا به عنوان نویسنده کارزار اینترنتی «محاسبه مالیات ناوگان ملکی یا کامیون‌ های شرکتی بر مبنای کامیون های شخصی» به خداداد بکرانی دبیر انجمن کارگری رانندگان ناوگان جاده ای حمل کالای استان اصفهان پاسخ داد.

به گزارش تین نیوز، هومن بنده ای با بیان این که شرکت های حمل و نقل جاده ای دستمزد رانندگان را پرداخت نمی‌ کنند که بخواهند میهمان سفره  کوچک دستمزد رانندگان باشند، این سوال را مطرح کرد که رابطه بین شرکت حمل و نقل و کامیون ران و کامیون دار چیست؟!

وی با ارسال مطلبی به تین نیوز، افزود: اغلب کسانی که در صنوف کارگری تحت عنوان انجمن صنفی رانندگان فعال هستند خودشان کامیون دار هستند و متاسفانه درخصوص رابطه حقوقی و قراردادی بین کامیون ران و مالک کامیون هیچ گونه نظارتی وجود ندارد.

به گزارش تین نیوز، هومن بنده ای گفت: ماهیت انجمن رانندگان یک انجمن کارگری است که باید به دنبال حقوق به حق رانندگان باشد اما متأسفانه با ورود مالکان کامیون به انجمن های کارگری تصمیم گیری به دست مالکان افتاده است!

بیشتر بخوانید:

وی ادامه داد: حال مالکان کامیون به ازای هر سرویس به یک کامیون ران چه مبلغی را پرداخت می نمایند؟! آیا تعرفه ای وجود دارد؟! انجمن های کارگری که اغلب مالکان کامیون آن را تشکیل داده اند چگونه می‌ توانند در مقام دفاع از حقوق فردی برآیند که طرف مقابل آنها محسوب می شود؟!

او عنوان کرد: بخش فعال در حمل و نقل جاده ای کشور (غیر حاکمیتی) ما متشکل از سه بخش یا رکن است رانندگان یا کامیون ران، مالک کامیون و شرکت های حمل و نقل است.

بنده ای تاکید کرد: ممکن است مالک کامیونی راننده همان کامیون نیز باشد و به صورت راننده مالک در سیستم حمل و نقل جاده ای فعالیت نماید اما اصولا مشکلات در عرصه حمل و نقل جاده ای در کشور ما از آنجایی آغاز می شود که به دلیل عدم عقد قرارداد فی مابین کامیون ران با مالک کامیون تخلفاتی صورت می‌ گیرد.

وی گفت: اگر راننده خودمالک بخواهد بار از بیرون از سالن اعلام بار بارگیری نماید تخلف کرده و چنانچه شرکت حمل و نقل برای چنین کامیونی که اقدام به بارگیری محموله خارج از سیستم اعلام بار نماید بارنامه صادرکند تخلف نموده است!

بنده ای تاکید کرد: اما ریشه این تخلف در اقدام اولیه راننده ای است که اقدام به بارگیری خارج از سیستم اعلام بار نموده است و نظارتی از سوی انجمن رانندگان بر روی این رانندگان نیست!

وی افزود: امروز شفافیت گردش مالی در حمل و نقل جاده ای بسیار بالاست و درآمد شرکت ها و کامیونداران با محاسبه و استعلام از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به راحتی برای هر کارشناس مالیاتی قابل ملاحظه است.

این فعال بخش حمل و  نقل جاده ای کالا تاکید کرد: دیگر زمان این حرف ها گذشته که بگوییم شرکت ها دست از زیاده خواهی بردارند زیاده خواهی در بخش خودمالکی است که حق و حقوق رانندگان را درنظر نمی گیرند و راننده را به سمت فروش سهمیه گازوییل و قاچاق کالا سوق می دهند!

وی گفت: این آفتی که به جان حمل و نقل جاده ای افتاده با انشقاق و نقل این نوع از مباحث حل و فصل نمی شود.

بنده ای عنوان کرد: شرکتهای حمل و نقل جاده ای برابر ضوابط سال تاسیس می بایست تعدادی کامیون ملکی به نام شرکت حمل و نقل ارائه دهند و بخشی از شرکت های حمل و نقلی که طی سال های اخیر کامیون های ملکی یا شرکتی دارند به دلیل نحوه محاسبه متفاوت آنها با کامیون های خودمالک دچار مشکلاتی مالیاتی شده اند این موضوع باعث بروز مشکلاتی برای توسعه ناوگان شرکتی نیز می‌ باشد.

وی افزود: افرادی که در این کارزار حضور دارند نه به دنبال دست اندازی در حقوق رانندگان هستند نه به دنبال ایجاد تفاوت در حقوق کامیونداران خودمالک!

او گفت: با حمایت و تغییر در نحوه محاسبه مالیات ناوگان ملکی شرکتهای حمل و نقل جاده ای چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چنانچه تاسیس شرکت های حمل و نقلی طبق ضوابط صحیح انجام شود به طور قطع شاهد شکل گیری شرکت های حمل و نقل قوی و توانمند خواهیم بود که  با  راه اندازی این نوع شرکت ها اولا صنعت حمل و نقل کشور  منتفع شده و به عنوان صنعت پیشران جایگاه خود را تثبیت خواهد نمود و ثانیا بر افزایش تولید ناخالص ملی نیز اثر مثبت خواهد گذاشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 4 2

    متاسفانه در بیشتر امور ، بین رانندگان خودمالک و رااندگان بدون کامیون اختلاف هست و بیشترین قوانین به نفع خودمالکان راننده تصحیح میشود! مثلا در مورد قرار گرفتن شغل رانندگی در مشاغل سخت و زیان بار ، اغلب رانندگان خودمالک و کسانی که خودشون پشت کامیون رانندگی میکنند مخالف هستند زیرا اگه ۲۰ ساله بازنشست بشن مجبورا راننده بزارن روی کامیون‌شون! اما رانندگان زحمت کش بدون کامیون باید چوب بعضی از مالکان خودخواه رو بخورند و ۳۰ سال بدون عذر و بهانه کار کنند

  • آرش جلیلی 2 0

    سلام.
    بحث حق با مالک است یا حق با راننده حرف و حدیثهای بسیاری در پی دارد.
    ۱- بسیاری از مالکان در حق راننده و نحوه پرداخت آن یا موارد توافقی مانند خرج راه و... اجحاف میکنند.
    ۲- بسیاری از رانندگان با بی مبالاتی و لاابالی گری خسارت سنگینی به ناوگان یا محموله که هر دو امانت هستند وارد میکنند.
    ۳- متاسفانه هیچ مرجعی برای حل اختلاف بین کارگر ‌و کارفرما در این حوزه وجود ندارد مگر در شرکتهای حمل و نقل ثبت شده
    ۴- اصولا از آنجایی که کامیون کارگاه محسوب نمیشود ، راننده و مالک در این حوزه کارگر و کارفرما نبوده و مشمول قانون کار و دریافت کد کارگاه نمیشوند.
    ۵- در هرصورت با تنظیم یک قرارداد حقوقی میتوان مسئولیتهای مدنی راننده و مالک را نسبت به یکدیگر یادآور شد.
    ۶- از آنجایی که فرهنگ قرارداد نویسی در این شغل جا نیفتاده و بیشتر کارها با تار سیبیل انجام میشود اگر راننده یا مالک قراردادی جلوی هم بگذارند ممکن است طرف مقابل بلحاظ عدم شناخت از همکاری صرفنظر کند.

  • لطیف خاموشی 3 1

    در بحث مالیات باید عرض شود .درامد کامیون هایی که در مالکیت اشخاص حقیقی است از نظر سازمان امور مالیاتی بصورت مقطوع وبراساس جداول مربوطه و در نظر گرفتن سال ساخت و ظرفیت خودرو محاسبه خواهد شد.
    اینکه سازمان امور مالیاتی براساس این جداول وبراساس خوداظهاری و تمکین مودی برگه تشخیص صادر میکند به این دلیل است که این افراد الزام به نگهداری دفاتر قانونی ندارند.
    اما خواسته شرکتها درخصوص مالیات فیکس کامیون های ملکی یک خواسته غیر قانونی وفاقد دلایل منطقی است .
    زیرا معنی ومفهوم آن این است که حاکمیت موافقت نماید شرکت ها بخشی از فعالیت های خود را کتمان کنند ودر دفاتر خود منعکس نتوانید .این امر مشکلات حقوقی لاینحلی را در آینده ایجاد میکند زیرا از نظر قانون هر فعالیتی که دردفاتر شرکت ثبت شده باشد میتوان علیه خود شرکت مورد استناد قرار گیرد

  • ناشناس 0 0

    با سلام .انجمن های کارفرمای دراین چند سال اخیر به جای رسیدگی به مسائل ومشکلات رانندگان وکامیون داران فقط به فکردرآمد زای انجمن وخرید وفروش روغن.وبردن بارشهری از ذوب آهن هستند.کسی که مسئولیت کاری مثل انجمن راقبول میکند نمی بایست دنبال بار بردن باشد.وباید راننده روی ماشین بگذارد.سازمان از مشکلات بیخبر است ( البته به گفته سازمان) چون انعکاس با انجمن است.

  • راننده 2 0

    چرا تمام کامیونها رو بر مبنای صدور بارنامه و در لحظه‌ی صدور مالیات حمل بار رو نمیگیرین تا تمام رانندگان و مالکان کامیون از این مشکلات عدیده که براشون پیش میاد ، راحت بشن؟مثلا کامیون تصادف میکنه یا به هر دلیلی چند ماه میخوابه! اما لازم باید مالیات بر درآمد بدهد یا پیگیر مدرک برای ادارا‌ی مالیات باشه ، تازه شایدم قبول نکنند!پس ای کاش مالیات رو همون اول بر مبنای مبلغ بارنامه گرفته بشه و دیگه هر سال نیاز به اظهارنامه‌ی مالیاتی نباشه