| کد خبر: 244806 |

◄ صدور گواهینامه فرودگاه امام خمینی در دست اقدام است

به دلیل نقص در سطوح زیر ساختی، گواهینامه فرودگاه امام منقضی شده و صدور گواهینامه جدید هوانوردی در دست اقدام است.

تین نیوز

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به دلیل نقص در سطوح زیر ساختی، گواهینامه فرودگاه امام منقضی شده و صدور گواهینامه جدید هوانوردی در دست اقدام است.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، میثم شاکر گفت: گواهینامه قبلی بر اساس مدل قبلی مقررات در سال 2018 کسب شده بود اما بدلایلی بعضی از نواقص در زیرساخت ها مشاهده شده و این گواهینامه منقضی شده است که مجددا درخواست گواهینامه ارسال شده که در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه نداشتن گواهینامه نافی انجام عملیات پروازی نیست افزود: سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) بر اساس برنامه ممیزی که دارد استاندارد‌ها و توصیه نامه‌هایی را منتشر می‌کند که میزان انطباق اعضای کنوانسیون شیکاگو را بر اساس آن می‌سنجد.

وی افزود: این برنامه هر چند سال یکبار بر اساس عملکرد کشور‌های عضو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و امسال این ممیزی را شهریور ماه در حوزه‌های فرودگاه‌ها، ناوبری و سانحه خواهیم داشت و به این منظور بعد از سال ۲۰۱۰ یعنی پس از حدود ۱۲ سال، ایکائو مایل است میزان انطباق کشور ما را در حوزه‌های یاد شده با استاندارد‌های جهانی بسنجد.

شاکر افزود: بر این اساس از دفتر منطقه‌ای ایکائو که در قاهره مستقر است درخواست یک کارشناس فنی در حوزه فرودگاه‌ها برای پیش ممیزی داشتیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر پرواز‌های بین المللی کشور ما از ۱۰ فرودگاه صورت می‌گیرد که این ۱۰ فرودگاه مورد ارزیابی ایکائو قرار خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که اگر نظر کارشناسان بر عدم تایید فرودگاه‌ها باشد آیا باعث محدودیت‌های فرودگاهی و پروازی می‌شود گفت: ایکائو هرگز محدودیت ایجاد نمی‌کند، ولی از آنجا که گزارش ایکائو در دسترس سایر کشور‌های عضو قرار می‌گیرد، شرکت‌های هواپیمایی با توجه به آن تصمیم می‌گیرند در خصوص میزان پرواز‌ها خود به آن فرودگاه کاهش، افزایش و یا محدودیت خاص اعمال کنند؛ که البته می‌تواند یک هشدار جدی برای رعایت استاندارد‌ها و مقررات باشد.

وی ادامه داد:در سال ۲۰۱۰ هشت فرودگاه بین المللی داشتیم که این عدد در حال حاضر با فرودگاه زاهدان و بندرعباس به ۱۰ فرودگاه بین المللی رسیده است، فرودگاه‌های بین المللی باید ۱۰۰ درصد دارای گواهینامه باشند فعلاً از برنامه منطقه عقب هستیم و باید تلاش بیشتری کنیم.

شاکر خاطر نشان کرد: فرودگاه امام گواهینامه‌ای که داشته بر اساس مدل قبلی مقررات بود که در سال ۲۰۱۸ این گواهینامه را کسب کردند، اما به دلیل وجود بعضی از نواقص که در سطح زیرساخت مشاهده شده باعث شد این گواهینامه منقضی شود البته مجددا درخواست گواهینامه صورت گرفته که در حال بررسی است، اما نداشتن گواهینامه نافی انجام عملیات نیست.

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: صدور گواهینامه بدون رعایت استاندارد‌ها امکان پذیر نیست، اما نداشتن استاندارد‌ها نافی عملیات نیست با انجام ارزیابی ایمنی تمهیدات عملیاتی شدن فرودگاه ممکن است و فرودگاه امام یک برنامه عملیاتی ارائه کرده که بتواند این نواقص را در بازده‌ی یکساله برطرف کند.

وی گفت: نگران رعایت قوانین هستیم چراکه رعایت نکردن قوانین و استاندارد‌ها بزرگترین خطا از نظر ایکائو است، و شفافیت در ارائه گزارش‌ها مهمترین اصلی است که باید رعایت شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.