| کد خبر: 244691 |

◄ مزیت های سیستم‌ های حمل‌ و نقل عمومی چیست؟

بر طبق آمار آژانس محیط زیست اروپا، جابجایی با سیستم های حمل و نقل عمومی اتوبوس دو برابر و سیستم های ریلی چهار برابر کمتر گاز Co2 به ازای هر مسافر در مقایسه با خودروی شخصی تولید می کنند.

تین نیوز

شهرهای پرجنبش
سیستم های حمل و نقل عمومی شهرها را به حرکت در می آورد. تا سال 2020، بخش حمل و نقل عمومی مسافری سالانه 60 میلیارد سفر را در اروپا انجام داده است. اگر این تعداد سفر با وسایل نقلیه شخصی انجام می شد، میزان ترافیک غیر قابل تصور بود. هزینه سالانه ترافیک در حال حاضر  یک درصد تولید ناخالص داخلی اروپا و برابر 100 میلیارد یورو است. حمل و نقل عمومی با کاهش حجم ترافیک به دلیل خلوت شدن خیابان ها، به افرادی که از این سیستم ها استفاده نمی کنند نیز منفعت می رساند.

خودروهای خودران (Autonomous Vehicles - AV) زمانی که به صورت گسترده استفاده شوند، خود نیز باعث افزایش ترافیک می گردند. از طرف دیگر اگر این خودروها جزئی از سیستم های حمل و نقل عمومی انبوه بر شوند و به صورت مکمل با این سیستم ها عمل کنند، امکان رساندن مسافر به مقصد نیز وجود خواهد داشت و تا 80 درصد خودروها از سطح شهرها حذف خواهند شد.

هوای پاک

آلودگی هوا سلامتی افراد را تحت تاثیر قرار داده و موجب بروز مشکلات تنفسی، ذات الریه، سرطان و بیماری های دیگر می گردد. براساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی (WHOحدود 40 میلیون انسان در 115 شهر بزرگ اروپا در معرض هوای با کیفیت زیر استاندارد سازمان بهداشت جهانی هستند.

سیستم های حمل و نقل عمومی باعث افزایش کیفیت هوا به دلیل ایجاد آلودگی بسیار کمتر به ازای مسافر/کیلومتر در مقایسه با سیستم های حمل و نقل شخصی می شوند. با توجه به این مطلب که اتوبوس ها به سمت حذف آلاینده های هوا پیش می روند، این موضوع خود موجب بهبود کیفیت هوا در شهرهای اروپا می گردد.

استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی به نفع همه افراد جامعه است. هوای پاک به جهت استفاده بیشتر از سیستم های حمل و نقل عمومی، نه تنها به افرادی که از آنها استفاده می کنند بلکه به تک تک افراد در کلیه مناطق نفع می رساند.

حفاظت از زمین

سیستم های حمل و نقل عمومی از جمله مناسب ترین روش جابجایی دوستدار محیط زیست هستند زیرا به غیر از پیاده روی و دوچرخه سواری، انرژی کمتری مصرف کرده و حجم کمتری از گاز Co2 در مقایسه با خودروی شخصی تولید می کنند. بر طبق آمار آژانس محیط زیست اروپا، جابجایی با سیستم های حمل و نقل عمومی اتوبوس دو برابر و سیستم های ریلی چهار برابر کمتر گاز Co2  به ازای هر مسافر در مقایسه با خودروی شخصی تولید می کنند. تولید خودروهای بدون ایجاد آلودگی گازکربنیک با توجه به زمان بر بودن اجرای این تکنولوژی به تنهایی کافی نیست. برای جابجایی شهروندان، تغییر روش جابجایی به سمت استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی و انبوه بر لازم است و می تواند در کوتاه مدت قابل دسترسی باشد. اهداف برنامه های سبز اروپا برای حمل و نقل به تنهایی توسط افزایش سیستم های حمل و نقل عمومی قابل دسترسی نخواهد بود.

رونق اقتصادی

منافع اقتصادی به دست آمده از سیستم های حمل و نقل عمومی پنج مرتبه بیشتر از میزان سرمایه گذاری در آنها است. یک یورو ارزش ایجاد شده توسط سیستم های حمل و نقل عمومی، چهار یورو ارزش در کل اقتصاد ایجاد می کند. این موضوع با رساندن افراد به محل کار و/یا محل فعالیت های آموزشی و ورزشی، امکان دسته بندی فعالیت ها و توسعه تجارت، حمایت از توریسم، تولید ارزش افزوده املاک و اموال، تثبیت ارزش املاک و کمک به اقتصاد شهرها یا مناطق محروم از طریق سیستم های حمل و نقل محقق می شود. سرمایه گذاری در سیستم های حمل و نقل عمومی موجب ایجاد 25 درصد شغل بیشتر در اقتصاد به نسبت سرمایه گذاری همان مقدار پول در جاده یا بزرگراه می شود.

سرمایه گذاری سالانه در سیستم های حمل و نقل عمومی محلی در اروپا برابر 40 میلیارد یورو می باشد. شرکت های حمل و نقل عمومی نیز سرمایه گذاری های کلان در این مورد انجام می دهند. سرویس های حمل و نقل عمومی شهری و منطقه‎ای در اروپا سالانه بین 130 تا 150 میلیارد یورو به اقتصاد کمک می کنند. این رقم معادل 1 تا 2.1 درصد از تولید ناخالص داخلی اروپا می باشد.

بخش های زیادی شامل صنایع ساخت وساز، زنجیره تامین، صنایع تولیدی و سرویس هایIT دریافت کنندگان این سرمایه گذاری ها هستند.

شرکت های محلی یا منطقه ای شامل شرکت های کوچک تا متوسط، اغلب از مزایای سرمایه گذاری در سیستم های حمل و نقل عمومی استفاده می کنند و در نتیجه موجب رونق و توسعه اقتصاد در منطقه می شوند.

مشاغل محلی

بخش حمل و نقل عمومی از جمله کارفرماهای بزرگ در سطح محلی است که در مجموع 2 میلیون نفر را در اروپا استخدام کرده که معادل 20 درصد از 10 میلیون نفری است که در صنعت حمل و نقل استخدام شده اند. مهم تر از همه این که سیستم های حمل و نقل عمومی مشاغل محلی دائمی ایجاد می کنند که در سیستم دیگری نمی توان مشابه آنرا پیدا کرد. بعلاوه هر شغل مستقیم در حمل و نقل عمومی متصل به چهار شغل دیگر در سایر بخش های اقتصاد می باشد.

شرکت های حمل و نقل عمومی انواع مشاغل از کمترین تخصص تا تخصص های بسیار بالا را به افراد با سوابق متنوع ارائه می دهند.

قابلیت دسترسی و هزینه مناسب

سیستم های حمل و نقل عمومی موقعیت های مساوی برای تمام شهروندان، جدا از جایگاه اجتماعی آنها، ارائه می دهند. این سیستم ها دسترسی به اماکن مهم شهری (مدارس، بیمارستان ها، دفاتر کار، مغازه ها و غیره) را با هزینه 16.1 آنچه که مردم برای داشتن یک خودرو شخصی باید متحمل شوند امکان پذیر می کنند.

پوشش خوب جغرافیایی و دسترسی درازمدت به این سرویس، توسط مسئولان حمل و نقل تضمین شده است. ریسک توقف سرویس دهی از یک هفته به هفته دیگر وجود ندارد. بهای بلیت تعیین شده توسط مسئولان مربوطه، قابلیت پرداخت آنها را توسط تمام اقشار جامعه تضمین می کند.

سیستم های حمل و نقل عمومی، به خصوص شبکه هایی که به سیستم های حرفه ای و درون شهری مرتبط شده اند، افزایش پیوستگی و جاذبه منطقه ای ایجاد کرده و در عین حال موجب کاهش حجم ترافیک توسط مسافران می شود. برای مناطق شهری، ارائه یک سیستم جابجایی عمومی شامل حمل و نقل براساس تقاضا می تواند دسترسی به موقعیت های اقتصادی و اجتماعی را برای ساکنان مناطق و تجارت های محلی تضمین کند.

کیفیت زندگی شهری

سیستم های حمل و نقل عمومی بسیار موثرتر از سیستم های جابجایی موتوری شخصی از نظر استفاده بهینه از فضای عمومی شهری هستند. با در نظر گرفتن متوسط 1.3 سرنشین خودروهای شخصی، یک اتوبوس استاندارد می تواند بیش از 40 خودرو را از سطح شهر خارج کند. بعلاوه باید در نظر داشت که در سیستم های مترو، بطور متوسط، 30 قطار مترو می تواند در یک ساعت و یک جهت حرکت کند. آیا تاکنون رویای فضای بیشتر در شهر و محل های ایمن بیشتر برای مردم و بازی کودکان داشته اید؟ در طی قرنطینه بیماری کووید 19، بعضی شهرهای اروپا با بستن خیابان ها، فضای بیشتر برای افراد پیاده و دوچرخه سواران آماده کردند. افزایش سیستم های حمل و نقل عمومی و کاهش خودرو شخصی، موجب آزاد شدن فضاهای عمومی که در حال حاضر به خودروهای شخصی اختصاص یافته اند (برای رانندگی و پارک خودرو) و باز گرداندن آنها به شهروندان می شود. تصور کنید در این صورت شهرها چگونه خواهند بود.

روش زندگی سالم و فعال

سیستم های حمل و نقل عمومی مشوق زندگی فعال هستند زیرا اکثر سفرها همراه با پیاده روی یا دوچرخه سواری به سمت ایستگاه های حمل و نقل عمومی یا از آنها هستند. از جمله مزایای سلامتی مرتبط با جابجایی فعال عبارتند از اثر مثبت بر دیابت، افزایش سلامتی ذهن و روح، کاهش چاقی و هم چنین ریسک کمتر بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان. تشویق ترکیب پیاده روی، دوچرخه سواری و استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی می تواند ابزار موثری برای افزایش سلامتی عمومی در جامعه بوده و اثرات مثبتی برسلامتی شهروندان داشته باشد.

شماره یک در ایمنی

سیستم های حمل و نقل عمومی مطمئن ترین روش مسافرت شهری و بین قاره ای می باشند. در اروپا هنوز سالانه 120 هزار جراحت جدی و بیش از 20 هزار کشته در سوانح رانندگی جاده ای و شهری ثبت می شود که حدود 47 درصد آنها با خودرو شخصی و تاکسی، 17 درصد آنها توسط موتورسیکلت و دوچرخه موتوری و 8 درصد بادوچرخه در مقایسه با تقریبا 0 درصد توسط اتوبوس اتفاق می افتد. سیستم های ریلی حتی مطمئن تر بوده و ایمن ترین سیستم جابجایی زمینی در اروپا هستند.

اگر می خواهید به «رویای آلودگی صفرر» دست یابید، از سیستم های حمل و نقل عمومی حمایت کنید.

خلاقیت و نوآوری

کمتر بخشی در دنیا پیدا می شود که مانند سیستم های حمل و نقل عمومی این تعداد تکنولوژی های جدید را طی سالیان مختلف ابداع کرده و به کار برده باشد. شرکت های حمل و نقل عمومی روش، e-mobility را سال ها قبل از طرح خودروهای برقی ارائه داده اند و متروهای تمام اتوماتیک بیش از 35 سال است که در شهرهای اروپا در حال سرویس دهی هستند. برای مسافران، روش های دیجیتالی و استفاده از تلفن های هوشمند موجب راحتی برنامه ریزی سفر و استفاده از سفرهای اشتراکی شده است. در حال حاضر، بخش حمل و نقل عمومی درحال تحقیق در مورد استفاده از سوخت هیدروژن، هوش مصنوعی، بلیط های دیجیتالی جهت تردد بین کشورها و اتوموبیل خودران جاده ای است.

... و از آنجا که شما در سیستم های حمل و نقل عمومی نیاز به رانندگی ندارید، می توانید اوقات خود را به خلق ایده های جدید برای آینده اختصاص دهید. آیا آماده هستید؟

کاهش سروصدا

ترافیک جاده ها بزرگترین منبع آلودگی صوتی در اروپا است که می تواند موجب بروز اختلالات خواب، فشارخون و مرگ زودرس شود. اگر افراد بیشتری از سیستم های حمل و نقل عمومی استفاده کنند، حجم ترافیک کاهش یافته و در نتیجه آلودگی صوتی شهروندان نیز کاهش خواهد یافت. افرادی که در مرکز شهرهایی زندگی می کنند که تبدیل به پیاده راه برای شهروندان شده و فقط اتوبوس یا تراموا در آنها قابل دسترسی می باشند، اختلاف را به خوبی متوجه می شوند. خبر خوب این است که اتوبوس های برقی میزان آلودگی صوتی را بیشتر کاهش می دهند.

ارتباط افراد با یکدیگر

در زمان افزایش نابرابری و تفاوت های اجتماعی در اروپا، بسیار مهم است که ارتباط اجتماعی افراد محکم تر شود و در این میان نقش سیستم های حمل و نقل عمومی، برقراری این ارتباط اجتماعی می باشد. این ارتباط از طریق لبخند، کمک به یکدیگر یا گفتگو است. در وقایع مهم مانند برگزاری کنسرت یا مسابقات فوتبال، سفر با سایر افراد علاقه مند جزیی از جذابیت این مراسم می باشد. بعضی از افراد در سیستم های حمل و نقل عمومی دوستان صمیمی و یا حتی شریک زندگی خود را پیدا کرده اند.

* مدیر دفتر هماهنگی UITP در ایران

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • غلام عباس نیک طبع 0 0

    با سلام .آینه‌ای در مقاله آمده ایده برتر برای یک کشوری می باشد که مسیولین ومردم آن کشور اول از خودشان شروع کنند از حمل و نقل عمومی نه اینکه مسیولین کشوری برای استفاده از خودرو شخصی از مردم کشور سبقت میگیرند و خودشان با قوانین دست وپاگیر دادن امکانات گران به رانندگان حمل و نقل فروش خودرو بی کیفیت به تاکسی درون ویرون شهری وارد کردن اتوبوس دست دوم ولی کیفیت وگران از خارج کشور ویا کامیون دست دوم ولی کیفیت وباز گران از خارج کشور و فروش با سود های کلان به بخش حمل و نقل عمومی جه کالا ویا مسافر انتظار دارید مردم از حمل و نقل عمومی استفاده بیشتری کنند وقتی دولت حاضر به واردات خودرو با کیفت بالا وکم مصرف وارزن وتزریق آن به حمل و نقل که باعث ارزن. شدن حمل و نقل عمومی که برای مردم به صرف باشد وتا آنها برای جابجایی چه کالا ومسافر تشویق به استفاده باشوند .حتی دولتها توی چند سال اخیر بیمه تامین اجتماعی که برای تشویق رانندگان در اینکار سرمایه گذاری کنند برای رانندگان جدید ورود برداشته شده است وبا آماری چند روز پیش بیرون آمده از تعداد رانندگان حمل و نقل عمومی نشانه مگر این شغل شریف در چند سال آینده می باشد واگر زودتر به این مهم رسیدگی نشود ونظم خواسته خود را لازم دارد بدست نیاورد نابودی حمل و نقل عمومی نابودی کامل آنرا خواهیم دید ویکی از مهم ترین مشاغل کی می تواند مشکل بیکار حداقل ۵۰ درصد حل کند چرا به آن رسیدگی نمی شود جایکاه. انجمن صنفی و اتحادیه رانندگان کجاست جرا برای انقلاب در قوانین حمل و نقل چه مسافر ویا بار با این تشکل‌ها استفاده نمی کنند تا تجربه اینها باعث شکوفایی این شغل شود در آخر همش در مورد قطار و هواپیما و اتوبوس صحبت می کنید کاشکی جایگاه تاکسی بخش درون ویرون شهری هم در این مقاله می دید از مشکلات آنها بررسی می کردید در یک چرخدنده اگر یکی از دنده هم خراب باشد کل چرخدنده لنگ می زند ولطف کنید بعد این تاکسی را در ایران یک کالای لوکس نبیند رانندگان تاکسی درون وبرون شهری یکی از این دنده هست که دارد به فنا میرود .با تشکر