| کد خبر: 244012 |

اظهارات عجیب وزیر در مورد استعفای مدیرعامل شرکت راه آهن؛

◄ دلیل استعفای مدیرعامل وقت راه آهن در حادثه هفتخوان چه بود؟

پس از اعلام گزارش نهایی کمیسیون سوانح عالی درباره دلایل این سانحه درباره عزل یا استعفای مدیرعامل راه آهن تصمیم می‌گیریم.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی پس از حادثه ریلی قطار مسافری مشهد یزد، درباره این که در مورد مشابه سانحه ریلی در دولت گذشته مدیرعامل راه آهن استعفا داد، چرا این رفتار از راه آهن دیده نمی‌شود، گفت: هنوز گزارش نهایی از دلایل سانحه قطار مشهد - یزد اعلام نشده است و باید موضوع به صورت دقیق بررسی شود.

به گزارش تین نیوز،  رستم قاسمی این مطلب را در پاسخ به خبرنگار ایلنا بیان کرد و افزود: پس از اعلام گزارش نهایی کمیسیون سوانح عالی درباره دلایل این سانحه درباره عزل یا استعفای مدیرعامل راه آهن تصمیم می‌گیریم.

هر چند پس از انتشار این خبر، روابط عمومی راه آهن انتشار آن را شیطنت رسانه ای خواند.

برای تحلیل این اظهارات، متن استعفای مدیرعامل اسبق راه آهن در حادثه هفتخوان مرور می شود.

بیشتر بخوانید:

در پی سانحه برخورد قطار مسافری تبریز - مشهد در نزدیکی ایستگاه هفتخوان سمنان که در تاریخ 5 آذر سال 1394 رخ داد، مدیرعامل وقت شرکت راه آهن مسئولیت سانحه را پذیرفت و در تاریخ 6 آذر 1394 نامه از سمت خود استعفا کرد که می توان گفت اولین استعفای یک مدیر ارشد در پذیرش مسئولیت یک حادثه در نظام جمهوری اسلامی بود.

متن استعفای محسن پورسید آقایی به شرح زیر بود:

«بسمه تعالی

جناب آقای دکتر آخوندی

وزیر محترم و فرهیخته راه و شهرسازی

با سلام و عرض ادب و احترام و ضمن تسلیت کشته شدن جمعی از هموطنان عزیز و زوار امام رضا (ع) در سانحه قطار هفت خوان، از آن‌ جایی که علیرغم کلیه تمهیدات فنی راه‌اندازی شده در این مسیر که جزو پیشرفته‌ترین سیستم‌ های دنیا می‌ باشد، به واسطه خطای چند نفر از نیروهای این شرکت این حادثه دلخراش به وقوع پیوست لذا با توجه به مسئولیت‌ های اجتماعی مدیران و به احترام افکار عمومی و به خصوص خانواده‌ های داغدار این عزیزان بدین‌ وسیله استعفای خود را تقدیم می‌ دارم. امیدوارم خداوند غفار و بازماندگان این سانحه به خصوص مردم عزیز تبریز اینجانب را عفو فرمایند و مطمئن باشند که نیروهای خدوم آنان در راه‌ آهن همه تلاش خود را برای ارتقای ایمنی این سیستم ادامه خواهند داد.

محسن پورسیدآقایی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران»

به گزارش تین نیوز، همچنان که مشاهده می شود در متن استعفای مدیرعامل راه آهن در حادثه هفتخوان،  علت این اقدام احترام به افکار عمومی به خصوص خانواده های داغدار عنوان شده است.

بنابراین لازم است یادآوری شود مدیر عامل قبلی برای احترام به افکار عمومی استعفا داد، نه به دلیل گزارش کمیسیون سوانح راه آهن.

در واقع احترام به افکار عمومی موجب استعفای مدیر عامل قبلی شد، نه بررسی وزیر یا گزارش و یا تعداد کشته ها یا میزان خسارت وارده به ناوگان ریلی و ...

وی همچنین پس از درخواست های فراوان از سوی کارشناسان حوزه ریلی برای بازگشت به مدیریت راه آهن، در بخشی از پیامی در شبکه‌ های اجتماعی اعلام کرد: واقعیت این است که ما نه تنها مسئول اعمال خود هستیم بلکه مسئول اعمال تمام نیروهای شاغل تحت مدیریت خود نیز هستیم. ما این را از اسلام آموخته‌ ایم نه از غرب.

او در ادامه این پیام تاکید کرد: مگر نه این است که اگر کار خیری انجام دهیم و این کار ادامه یابد آثار بعدی آن را نیز به پای ما می‌نویسند، پس چطور است که اگر خطایی در زیر مجموعه ما صورت پذیرد خود را مصون از آثار آن می‌ دانیم؟ ...این غیرت اسلامی است که انسان ها همه خود را مسئول بدانند، چه رسد به مدیر مستقیم یک مجموعه. بنده این استعفا را نه از سر فشار دادم و نه بخاطر جلب نظر دیگران. این استعفا به دلیل این بود که علیرغم کارهای بزرگ و خوبی که در این مدت توسط کارکنان فهیم و زحمتکش راه  آهن انجام شد، نتوانستم مشکل نیروی انسانی را آن طور که لازم است حل کنم تا چنین خطایی بروز نکند...

اکنون با مرور این وقایع ، باید دید وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم و شرکت راه آهن چقدر برای افکار عمومی، شأن و احترام قائل هستند و چگونه نشان می‌ دهند جان مردم چقدر و تا چه حد برایشان اهمیت دارد؟

ضمن این که باید در نظر داشت، تمام استعفاهایی که در پی چنین حوادثی در کشورهای مختلف رخ می دهد نیز  بر همین  مبنا و اساس اصورت می گیرد وگرنه همه می دانند نه وزیر قبلی و نه مدیرعامل قبلی و نه وزیر فعلی و نه مدیرعامی فعلی، هیچ کدام علت غایی و نهایی هیچ تصادف و سانحه‌ ای نیستند اما می توانند علت ابتدایی و یا یکی از علل مهمه ضعف مدیریت  باشند و مهم درس گرفتن از این سوانح است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سلمان میرزائی 8 2

    دقیقا در کجای متن استعفا به پذیرش مسئولیت حادثه اشاره شده؟میشه هایلایت کنید.

  • سعید 2 6

    دقت فرمایید که در متن استفا آمده : این استعفا به دلیل این بود که علیرغم کارهای بزرگ و خوبی که در این مدت توسط کارکنان فهیم و زحمتکش راه آهن انجام شد، نتوانستم مشکل نیروی انسانی را آن طور که لازم است حل کنم تا چنین خطایی بروز نکند.
    این عبارت دقیقا منشا بروز خطا و سانحه هفت خان را به حل نشدن مشکل نیروی انسانی نسبت داده است. ایشان تقصیر را به گردن لکوموتیوان و مسئول کنترل و دیگران نینداخته.
    آیا امروز اگر بعد از پنج سال ، مشکل نیروی انسانی آن طور که لازم است حل شده بود باز هم لکوموتیوان سر خود به دستور تقلیل سرعت بی اعتنایی میکرد و راننده بیل مکانیکی در کمال خونسردی از ریل بعنوان میز تعمیر زنجیر استفاده میکرد؟ حالا که عملا هیچ اقدامی در این راستا انجام نداده ایم نباید منتظر بی احتیاطی و بی دقتی بعدی باشیم؟

  • ناشناس 9 0

    اقا اینجا یک تحریف شده است باید به فضای انزمان برگردیم ، رقابت های سیاسی جناح ها ، برجام و ....

    در اصل لپ کلام بگویم ، همه بیشتر دنبال استعفا وزیر راه اقای اخوندی بودند ، اما رییس راه اهن رفت ، در موضوع هواپیما توپولف ها که وزیر راه دولت احمدی نژاد استاد دانشگاه بود ، مجلس ایشان استیضاح کرد .


    در انزمان حادثه تبریز ، قطار تبریز به دلیل سرما و یخ زدن تجهیزات متوقف شده بود ، که دلیل ان فرسودگی ناوگان هم بود ، اقای اخوندی هم و غم خود را فقط هواپیما گذاشتند در حالیکه قرار بود عمر ناوگان ریلی به ۱۵ تا ۱۰ سال کاهش بیابد ، ایا ۱۰۰ هواپیما ایرباس امد؟ یا بویینگ اجرایی شد ؟ در اصل بجای اینکه منافع ملی در نظر گرفته بشود به فرانسوی ها بعنوان پلیس بد باج داده شد ، نهایتا ۲ تا ۳ هواپیما مرجوعی کلمبیا به ایران رسید .

    در برخورد قطار شرکت مجریatc خط ۴ مترو ، هوشمند سازی و atc خط تهران مشهد انتخاب و اجرا شد اما سیستم بقدری پرخطا بود که اغلب لکوموتیو ران ها به مرور دستورات انرا بی اعتنایی و خاموش میکردند!



    نحوه برخورد وزیر راه جناب اخوندی هم در واکنش ها موثر بود ، ایشان در موقع حادثه اینگونه گفتند نگران نباشید قطار بیمه هست !!! علنا نمک روی زخم بازماندگان و مردم پاشیدند مردم دنبال پول نبودند ، جان عزیزانشان برایشان مهم بود . نوع ادبیات وزیر راه افکار عمومی ناراحت کرد .

    نکته بعد ضعف امداد رسانی بود در ان حادثه جاده ارتباطی نزدیک راه اهن نبود و با تاخیر چند ساعته امداد رسانان رسیدند! همینطور هلی کوپتر امداد هم نداشتیم وزیر بهداشت همان زمان به وزیر راه اعلام کرد حداقل به ۳۰۰ پایگاه هلی کوپتر امداد نیاز داریم تا در حوادث غیر مترقبه به توان خدمات شایسته امدادی ارایه داد .


    طبق گزارش کارشناسی در حادثه قطار تبریز بعلت تاخیر نیروهای امدادی به دلیل اتش سوزی تلفات باز بیشتر میشود . یعنی اینجا نیروهای امدادی هم مقصر در افزایش تلفات بودند و همچنین ضعف زیرساخت های امدادی و ارتباطی ،

    در حادثه طبس هم نیروهای امدادی با تاخیر ۳ ساعته رسیدند .


    سخن را بلند نمیکنم ، موضع وزیر راه و سیاسی بودن و جنگ جناح ها ، ادبیات نامناسب در برخورد با افکار عمومی ، سیاست های اشتباه حمل و نقلی منجر به این اتفاق شد .


    همه واقعیت کامل بگوییم ، رییس راه اهن اگر نمیرفتند ، وزیر راه استیضاح میشد . مانند وزیر راه دولت احمدی نژاد


    در اصل معاون ایشان رفتند تا اقای اخوندی بر مسند بمانند ، این ادبیات خوبی نیست یکی قربانی شد تا دیگری بماند ، خلط مبحث نکنیم.

  • ناشناس 5 1

    نکته دیگر ، اگر ضعف مدیریتی ، مدیرعامل راه اهن و قصور ایشان اثبات شد .


    ایشان طبق قانون باید برکنار شوند و یا خود استعفا بدهند ، چیزی بالاتر از جان هموطنان مان نیست .

    اینجا رنگ مذهب جناح و ... مهم نیست . باید با مقصران در هر سطحی برخورد شود.

  • علی 3 1

    سلام
    اگه کارکنان مقصر بودن چرا ایشون درخواست و طلب عفو کرد

    • توحیدلو 0 1

      متن استعفا رو بخون.نوشته شده : "از آن‌ جایی که علیرغم کلیه تمهیدات فنی راه‌اندازی شده در این مسیر که جزو پیشرفته‌ترین سیستم‌ های دنیا می‌ باشد، به واسطه خطای چند نفر از نیروهای این شرکت این حادثه دلخراش به وقوع پیوست لذا با توجه به مسئولیت‌ های اجتماعی مدیران و به احترام افکار عمومی و به خصوص خانواده‌ های داغدار این عزیزان بدین‌ وسیله استعفای خود را تقدیم می‌ دارم."
      گفته احساس مسئولیت می کنم. در ضمن پس از این متن، متن دیگه ای از ایشون منتشر شد که در آن گفته بود که "ما نه تنها مسئول اعمال خود هستیم بلکه مسئول اعمال تمام نیروهای شاغل تحت مدیریت خود نیز هستیم....این استعفا به دلیل این بود که علیرغم کارهای بزرگ و خوبی که در این مدت توسط کارکنان فهیم و زحمتکش راه آهن انجام شد، نتوانستم مشکل نیروی انسانی را آن طور که لازم است حل کنم تا چنین خطایی بروز نکند.."

  • امیر 1 4

    ایشان برای شورای شهر استعفا دادن
    آدرس غلط ندید

  • ناشناس 2 2

    توقع استعفا داشتن از مدیران ناکارآمد و غیر متخصص این دولت نداشته باشید
    پورسید آقایی متخصص حمل و نقل ریلی بود و بر اساس معرفت خودش اینکار را کرد مدیر غیر تخصصی که با استفاده از سفارش و رانت به پست رسیده میز را به راحتی ول نمی کند

  • میرزا تقی 2 3

    وقتی یک فرد غیر متخصص را در حوزه تخصصی منصوب کنیم در برابر ناکارآمدی او ما هم مسئولیم پس لازم است به جز مدیر عامل جوان و بی تجربه راه آهن خود وزیر هم بابت این انتصاب اشتباه کنار برود