| کد خبر: 242037 |

ثبت بالاترین رکورد برای سفارش ساخت کشتی‌های کانتینربر

تقاضای سرسام آور برای افزایش ظرفیت حمل دریایی کانتینرها باعث افزایش سفارشات برای ساخت کشتی‌ های کانتینر بر شده است.

تین نیوز

بر اساس محاسبات BIMCO، اکنون جمع ظرفیت کشتی‌ های کانتینری سفارش داده شده از 6.5 میلیون تی ای یو فراتر رفته و  برای اولین بار است که در ۱۵ سال گذشته (پس از بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸) به این سطح می‌ رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام تدبیر، راسموسن، تحلیلگر ارشد حمل و نقل در BIMCO می‌گوید: ظرف 18 ماه گذشته، 6 میلیون تی ای یو قرارداد جدید به دفتر سفارشات ساخت کشتی‌ های کانتینری اضافه شده و جمع ظرفیت کشتی‌ های سفارش داده شده، برای اولین بار از سال ۲۰۱۴، به ۲۶ درصد از مجموع ظرفیت ناوگان فعال در حمل و نقل دریایی کانتینرها رسیده است.

سال گذشته، شرکت‌ های کشتیرانی متعددی بر تقویت ظرفیت خود از طریق سفارش کشتی‌ های کانتینری غول پیکر تمرکز کرده‌ اند.

خطوط بزرگی از جمله MSC، ONE و Evergreen همگی در حال برنامه‌ ریزی برای تحویل‌ گیری کشتی‌ های جدیدشان هستند که ظرفیت آنها نزدیک به ۲۴ هزار تی ای یو یا بالاتر است و بزرگترین انواع کشتی‌ های کانتینری ساخته شده در جهان تا کنون محسوب می‌ شوند.

سایرین (از جمله خط کشتیرانی MAERSK) با در نظر گرفتن سیاست استفاده بهینه از ظرفیت، سفارشاتی برای ساخت کشتی‌ ها در محدوده ۱۵۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ تی ای یو دارند و البته خط کشتیرانی مرسک بر ملاحظات زیست محیطی برای کاهش و به صفر رساندن آلاینده‌ های زیست محیطی ناشی از کارکرد کشتی‌ هایش تاکید دارد.

با این حال، برخی از خطوط کشتیرانی به سفارش کشتی‌هایِ فیدرِ کوچک‌تر روی آورده‌ اند، زیرا آنها بر کارکرد شبکه‌ های توزیع منظومه‌ ای و فرصت‌ های موجود در بازارهای کوچک‌ تر و خاص تمرکز کرده‌ اند.

شورای بین‌ المللی دریانوردی بالتیک یا همان BIMCO تاکید می‌ کند که از آغاز سال ۲۰۲۲ تا پایان سال ۲۰۲۴، تحویل کشتی‌ هایی با مجموع ظرفیت ۶.۲ میلیون تی ای یو برنامه‌ ریزی شده است.

بسیاری از کارخانه‌ های کشتی‌ سازی پیشرو در جهان گزارش داده‌ اند که ظرفیت آنها برای ساخت کشتی‌ های کانتینری جدید تا سال ۲۰۲۵ تکمیل شده ولی با توجه به تمرکز شرکت‌ های کشتیرانی بر روی تغییرات پیش‌ بینی شده در بازار و نیاز مستمر به ناوگان جدیدتر و کارآمدتر، پذیرش سفارش‌ های جدید همچنان انجام می‌ شود.

انتشار اخبار افزایش ظرفیت حمل دریایی کانتینرها به دلیل ملحق شدن کشتی‌ های جدید به ناوگان موجود، با مشاهده کاهش نسبی کرایه حمل‌ در مسیرهای مختلف همزمان شده است.

اطلاعات و آمارها نشان می‌ دهند کرایه حمل کانتینرها در مسیر خاوردور به آمریکای جنوبی به‌طور چشمگیری کاهش یافته و نسبت به زمان مشابه در سال گذشته کمتر شده است.

داده‌ های Xeneta نیز نشان می‌ دهد  قیمت‌ ها در مسیر خاور دور تا سواحل غربی ایالات متحده ثابت مانده و در دیگر مسیرها هم شاهد سقوط‌ های بزرگ در کرایه‌ ها نبوده ایم.   

با این حال ممکن است در آینده نزدیک شاهد کاهش تقاضا برای حمل کالاها با کانتینر در قاره آمریکا و اروپا باشیم.

 یکی از دلایل این رکود در کرایه حمل کانتینرها در مسیرهای مختلف، به زمان های مختلف سال مربوط می‌باشد.

معمولا همزمان با تعطیلات سال نو چینی که اکثر مراکز تولید و توزیع آن کشور بسته می‌ شوند، تقاضا برای استفاده کامل از ظرفیت کشتی‌ ها کاهش می‌ یابد و از کرایه های حمل‌ می‌ کاهد.

از سوی دیگر، مجموعه Shifl انتظار دارد که کرایه های حمل در فصل تابستان دوباره افزایش یابد، البته این افزایش به سطوحی که در سال ۲۰۲۱ مشاهده شد، نخواهد رسید.

یکی از تحلیلگران Xeneta هم در این رابطه گفته که نرخ قراردادهای بلند مدت در مسیر خاور دور به شمال اروپا، طی ماه گذشته ۶ درصد افزایش یافته و به ۹۸۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوت رسیده است.

او می‌گوید در حال حاضر کسب و کارها به شدت به دنبال اجتناب از افزایش قیمت حمل در زنجیره تامین هستند و امیدوارند با روابط نزدیکتر با شرکت‌ های حمل و نقل دریایی از طریق قراردادهای بلندمدت، از زمان خروج به موقع کالاهایشان از بنادر اطمینان حاصل کنند و این موضوع از نوسان کرایه حمل کانتینرها می‌ کاهد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.