| کد خبر: 240872 |

پرهیز زنجیره تامین جهانی از روسیه چه ابعادی یافته است؟

به دنبال حمله روسیه به اوکراین و در پی آغاز پرهیز شرکتهای کشتیرانی از تداوم تردد در بنادر روسی، خطوط کانتینری بزرگ جهان - به استثنای بزرگ COSCO که به چین تعلق دارد– سرویس‌ های خود به روسیه را به حالت تعلیق در آورده‌اند.

تین نیوز

به دنبال حمله روسیه به اوکراین و در پی آغاز  پرهیز شرکتهای کشتیرانی از تداوم تردد در بنادر روسی، خطوط کانتینری بزرگ جهان - به استثنای بزرگ COSCO که به چین تعلق دارد– سرویس‌ های خود به روسیه را به حالت تعلیق در آورده‌اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از آسام دبیر، لارس جنسن، مدیرعامل شرکت مشاوره  Vespucci Maritime، در توضیحِ تصمیم خطوط بزرگی مانند Maersk،   MSC، CMA CGM، Hapag-Lloyd و ONE برای کنار گذاشتن بنادر روسیه از شبکه حمل و نقل کانتینری خود (به استثنای محموله های شامل تجهیزات پزشکی و مواد غذایی) در لینکدین نوشت: «این تصمیم اساسا راهی برای کاهش ریسک در یک زنجیره تامین گسترده تر است.»

البته خدمات به روسیه هنوز در حال انجام است، چرا که اگر این خدمات به طور ناگهانی متوقف شوند، کانتینرهایی که از قبل بر روی کشتی ها بارگیری شده اند در قطب‌ های اصلی اروپا گرفتار می شوند و این باعث بدتر شدن مشکل تراکم و ازدحام موجود در بنادر مهم جهان می‌شود.

شرکت‌های کشتیرانی حمل محموله های فله خشک از جمله  Klaveness،Lauritzen Bulkers و Norden نیز علنا اعلام کرده‌اند که همانند تعدادی از شرکت های نفتکش، سرویس های خود به روسیه را متوقف خواهند کرد.

این تصمیم پس از آن صورت گرفته که همگی این شرکت ها پس از اعمال تحریم های بسیار بر علیه مسکو از هفته گذشته با افزایش هزینه‌های بیمه و همچنین موانع و مشکلات مالی و نظارتی برای تداوم خدمت رسانی به روسیه مواجه شده‌اند.

بر طبق گزارش ها از حدود ۴۴۰۰۰ کشتی باری و نفتکش فعال در سطح جهان در دو سال گذشته، تقریباً ۲۰۰۰ فروند متعلق به شرکت های ثبت شده در روسیه است.

این بدان معناست که هر مالک کشتی، شرکت کشتیرانی، تاجر یا بانکی که با شرکت‌های روسی کار می‌کند، در معرض خطر قرار گیری در لیست سیاه قرار دارد.

پیش بینی میشود با در نظر گرفتن این احتمال، تمام معاملات آتی با شرکت‌ها و کشتی‌های روسی در خطر لغو یا بررسی مجدد قرار گیرند.

وزیر حمل و نقل کانادا روز سه شنبه گذشته اعلام کرد، کانادا در تصمیم گیری برای بستن بنادر خود به روی کشتی های روسی به بریتانیا پیوسته و انتظار می رود سیاستمداران اتحادیه اروپا به زودی درباره قوانین مشابه گفتگوهایی را انجام دهند.

بزرگترین بانک های سنگاپور در این هفته تامین مالی تجارت مواد خام روسیه را محدود کرده اند.

این محدودیت ها شامل توقف صدور اسناد اعتباری به دلار آمریکا برای معاملات مربوط به کالاهای روسی از جمله نفت و گاز طبیعی مایع است.

تنها کشور مهمی که ظاهراً بر عادی بودن تجارت با روسیه تأکید می کند، چین است.

وزارت خارجه جمهوری خلق چین بار دیگر تاکید کرده که پکن و مسکو به همکاری تجاری منظم خود ادامه خواهند داد و چین قاطعانه با هرگونه تحریم غیرقانونیِ یکجانبه علیه روسیه مخالف است.

در طرف دیگر، بنادر اصلی اوکراین با رگبار حملات روبرو شده اند و اغلب کشتی هایی که در محدوده آبهای اوکراین بوده اند تا زمان تهیه این گزارش امکان خروج از آنرا نیافته اند و کشتیهایی که از قبل عازم بنادر اوکراین بوده اند، اکنون برای تخلیه بارهایشان مسیر خود را به سمت بندر کنستانزا در رومانی منحرف ساخته اند.

در همین حال گزارش تایید شده ای مبنی بر تجارت زمینی با اوکراین وجود ندارد.

بهای نفت نیز بیش از پیش افزایش یافته و قیمت هر بشکه نفت برنت از مرز ۱۱۰ دلار عبور کرده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.