| کد خبر: 240132 |

پل طلایی کریدور شمال - جنوب

با احداث پل ترانزیتی، آستارا چای در مرز ایران و آذربایجان، اتصال کشورهای جنوب از ایران به قفقاز، روسیه منطقه اوراسیا و شمال اروپا؛ تردد از ایران، به دو برابر افزایش می‌یابد.

تین نیوز

در گزارش روزنامه ایران آمده است: با احداث پل ترانزیتی، آستارا چای در مرز ایران و آذربایجان، اتصال کشورهای جنوب از ایران به قفقاز، روسیه منطقه اوراسیا و شمال اروپا؛ تردد از ایران، به دو برابر افزایش می‌یابد.

روزنامه ایران ۱۹ بهمن از مزیت‌های احداث پل آستاراچای در مرز ایران و آذربایجان گزارش می‌دهد: یکی از اهداف مهم دولت در حوزه حمل ونقل، گسترش روابط با کشورهای همسایه و ایجاد ظرفیت‌های جدید تجاری و ترانزیتی است. براساس اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه کشور هر ساله باید افزایش ۱۰ درصدی در ترانزیت را در کشور شاهد بودیم که در چند سال اخیر، روند کاهشی را در ترانزیت داشتیم. دولت قصد دارد با توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی و تسهیل قوانین تجاری و ترانزیتی، درآمدهای ارزی ترانزیت کالا از کشور بویژه در تجارت با کشورهای منطقه را افزایش دهد.

بر این اساس طرح‌ها و برنامه‌های جدیدی در حوزه احداث زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل در دست اجرا قرار گرفته است. یکی از مبادی ورود و خروج کالااز کشور با بیشترین مبادلات تجاری منطقه آستارا و مرز ایران و آذربایجان است. در آستارا ۳ مرز ریلی، دریایی و جاده‌ای و گمرک فعال است. در مرز زمینی، حدود ۴۵۰ کامیون در حال حاضر از مرز آستارا عبور می‌کنند. با توجه به اینکه در مرز ایران و آذربایجان، تردد کامیون‌ها از پل آستارا است، این پل قدیمی ظرفیت تردد در منطقه را کاهش داده است. از این‌رو ساخت پل جدید در منطقه در دستور کار قرار گرفته است و در سفر اخیر رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی به جمهوری آذربایجان، توافقنامه ساخت پل بین دو کشور به امضا رسید.

روز گذشته وزیر راه و شهرسازی، در پیامی در صفحه شخصی خود با اشاره به نتایج سفر به جمهوری آذربایجان بر تقویت دیپلماسی حمل‌ونقل و رفع موانع در مسیر ایران و آذربایجان تأکید کرد.

وی در پیام خود نوشت: «ساخت پل استراتژیک آستاراچای یکی از دستاوردهای مهم سفر [اخیرم به] آذربایجان بود که ایجاد اتصال ایران به قفقاز، روسیه و شمال اروپا؛ قطعاً تحول بزرگی را در دیپلماسی حمل‌ونقل و اقتدار بین‌المللی ایران، به وجود خواهد آورد. قول داده بودم که هیچ راهی برای ایران بسته نخواهد ماند.»

قاسمی افزود: «‌همچنین با مأموریت ویژه‌ای که به معاونین وزارتخانه داده شد مشکل مسیر نوردوز به ارمنستان و کریدور قفقاز رفع و بزودی نیز نقشه ترانزیتی آن منطقه کاملاً تغییرخواهد کرد. کسانی که در این خصوص شیطنت کردند بدانند هیچ راهی برای ما بسته نمی‌ماند اما پل‌های شکسته پشت سر آنها به سادگی ترمیم نخواهد شد.»

تردد دو برابر می‌شود

جواد هدایتی، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به ساخت پل جدید میان ایران و آذربایجان گفت: پل آستراچای پل مرزی مشترک بین ایران و آذربایجان است، در حال حاضر تنها پل موجود بین ایران و جمهوری آذربایجان، پل فلزی است که در زمان جنگ جهانی دوم ساخته شده است. با توجه به توسعه تجارت با جمهوری آذربایجان، روسیه و منطقه اوراسیا، بیشترین ترانزیت و حمل‌ونقل در کشور از منطقه مرزی آستارا انجام می‌شود. وی افزود: از مرز آستارا، در چند سال اخیر رشد دوبرابری تردد به ثبت رسیده است. بخشی از افزایش تردد در این منطقه به مقصد آذربایجان و بخش دیگر آن ترانزیت بار به مقصد گرجستان، روسیه، کشورهای اوراسیا و شرق اروپا است. با توجه به افزایش حجم تردد و با توجه به اینکه پل قدیمی در بافت شهری آستارا قرار گرفته است، ساخت پل جدید در مرز، در شورای ساماندهی مبادی ورودی و خروجی کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی به تصویب رسید.

هدایتی خاطرنشان کرد: تغییرات اساسی در زیرساخت‌های حمل و نقلی منطقه آستارا ایجاد می‌شود. در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان، توافقنامه ساخت پل آستراچای بین ایران و آذربایجان امضا شد. براساس این توافق پل جدید اتومبیل رو در منطقه مرزی آستارا احداث می‌شود که در مجاورت پل ریلی و بارانداز ریلی در آستارا خواهد بود. در توافقنامه به این موضوع اشاره شده که برای توسعه تجارت و افزایش پذیرش بار، دو طرف ایران و آذربایجان، پل و تشریفات آن را برای حداقل هزار تردد روزانه (۵۰۰ رفت و ۵۰۰ برگشت) باشد. به گفته مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری، در اوج تردد از ژانویه تا بعد از نوروز ۴۰۰ تا ۴۵۰دستگاه کامیون روزانه از پل آستارا عبور می‌کنند. با احدث پل آستراچای، حداقل تردد از مرز آستارا در ایران و آستارای آذربایجان، ۲برابر می‌شود.

محمدرضا کدخدازاده، معاون ساخت وتوسعه راه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل نیز، در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه ‌و شهرسازی درباره مزیت‌های احداث پل آستاراچای در مرز ایران و آذربایجان اظهار کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر تحت تحریم‌های ظالمانه قرار داریم، احداث این پل در مجاورت پل راه‌آهن، افق روشنی در دو حوزه تسهیل ترانزیت و درآمدزایی برای اقتصاد منطقه و کشور خواهد داشت. این پل اتصال آستارای ایران به باکو را برقرار می‌کند و بخشی از کریدور شمال به جنوب است.

با توجه به اینکه مرز ایران و آذربایجان، در مسیر یکی از مهم‌ترین کریدورهای کشور، کریدور شمال-جنوب قرار دارد، احداث پل جدید ظرفیت‌های ترانزیتی ایران را گسترش می‌دهد. پل آستاراچای، متصل‌کننده ایران به قفقاز، روسیه و شمال اروپا و همچنین متصل‌کننده آذربایجان به آسیای میانه است و دسترسی کشور جمهوری آذربایجان به خلیج فارس و دریای عمان را برقرار می‌کند. کریدور شمال-جنوب، کریدور ریلی است که تکمیل آن در کنار شقوق دیگر حمل و نقل، نقش مهمی در افزایش ترانزیت از ایران دارد. این کریدور، کشور هندر را از طریق بنادر جنوبی (بندر عباس، چابهار، بندر امام خمینی، بندر بوشهر، بندر شهید رجایی) به آسیای میانه و شمال و شرق اروپا متصل می‌کند که آخرین حلقه از تکمیل کریدورشمال-جنوب ساخت و تکمیل اتصال راه‌آهن رشت به آستارا است. راه‌آهن آستارا در حال حاضر به راه‌آهن کشور آذربایجان متصل است، با تکمیل راه‌آهن رشت –آستارا و از آن طرف ساخت پل جاده‌ای در مرز ایران و آذربایجان، تحول بخش حمل‌ونقل در کشور را شاهد خواهیم بود.

در سفر رئیس جمهوری به روسیه، مذاکره‌ با روسیه درباره احداث راه‌آهن رشت-آستارا صورت گرفت. بعد از این مذاکرات، شرکت‌های روسی به اتاق مشترک ایران و روسیه اطلاع دادند که به‌دنبال اجرای فاینانس در راه‌آهن رشت-آستارا هستند. قرار است این پل تا ۲سال آینده ساخته شود و سرمایه‌گذاری ایران و آذربایجان در ساخت پل به‌صورت مشارکت ۵۰درصد است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.