| کد خبر: 237994 |

◄ سهم ترانزیت از تولید ناخالص ملی 3 یا 30 درصد؟

برای کسب سهم 3 درصد ترانزیت از تولید ناخالص ملی، راه نرفته بسیاری را باید دستگاه های مختلف به ویژه وزارت راه و وزارت امور خارجه دنبال نماید.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است سهم ترانزیت از تولید ناخالص ملی در کشور  نمی تواند از 3 درصد فراتر برود.

به گزارش تین نیوز، سید مرتضی ناصریان گفت: موقعیت ترانزیتی کشور فرصتی چشمگیر است که بالفعل نشده و می تواند علاوه بر ارز آوری منافع اقتصادی و اجتماعی و سیاسی فراوان برای کشور فراهم کند و تلاش و جدیت برای این موضوع ارزشمند و ضروری است.

وی این مطلب را در باشگاه متخصصان تین نیوز بیان کرد و افزود: با این حال این که سهم درآمد محتمل و آتی ترانزیتی کشور حدود 30 درصد از تولید ناخالص ملی بیان گردد یک اشتباه فاحش است و سهم ترانزیت از تولید ناخالصی ملی در کشور ما نمی تواند از 3 درصد فراتر رود.

وی در توضیح این دیدگاه خود عنوان کرد: کشور ما تولیدات متنوع صنعتی، معدنی، گردشگر، کشاورزی و نفت و پتروشیمی و تجاری و خدماتی دارد که امید است همگی همپای ترانزیت رشد کنند.

بیشتر بخوانید:

توجه به حمل و نقل در برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری؛ فقط یک بار آن هم غلط

ناصریان تاکید کرد: این که سهم بالقوه درآمد ترانزیت دست بالا بیان شود، می تواند منتهی به اشتباه در تصمیمات استراتژیک و راهبردی شده و منابع مالی بیش از حد صرف توسعه زیربناهای ترانزیتی شود.

او افزود: در حالیکه هم اکنون از زیربناهای موجود استفاده مطلوبی نمی بریم و بارهای بالقوه را جذب جاده و راه آهن نکرده ایم و این ناکامی در جذب بارها اغلب به دلیل مشکلات و  ناهماهنگی ها در پایانه های مرزی، کمبود دانش و امکانات لجستیکی، کمبود هماهنگی و تعامل با کشورهای همسایه و مشکلات متعدد در عملیات ترابری ریلی کشور است.

ناصریان گفت: اگر همه این موانع و مشکلات را هم رفع کنیم سهم ترانزیت بالاتر از 3 درصد تولید ناخالص ملی نخواهد بود و این به معنای تحقیر ترانزیت نیست بلکه هر موضوعی شأنیتی دارد و برای کسب سهم 3 درصد ترانزیت از تولید ناخالص ملی، راه نرفته بسیاری را باید دستگاه های مختلف به ویژه وزارت راه و وزارت امور خارجه دنبال نماید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حامد 0 2

    جناب آقای سید مرتضی ناصریان ،برادر شما که کارشناس حمل و نقل هستی چرا تخم یاس و ناامیدی می کاری! موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران یک نعمت است ولی نمی دانم چرا ما خودمان را باور نداریم !

    • سيدمرتضي ناصريان 1 0

      جناب آقا حامد عزيز- اينكه موقعيت ايران بسيار استراتژيك است كاملا درست است به قول دكتر عزتي كه استاد ‍‍ژئوپلتيك است (ايران قلب قلب دنياست زيرا خاورميانه قلب دنيا و ايران قلب خاورميانه است). بنده اصلا ياس و نااميدي در اين رابطه ندارم و با خودباوري معتقدم كه مي توان عملكرد ترانزيتي ايران را چند برابر كنوني ارتقا داد و چندين مقاله و گزارش مرتبط با اين موضوع نوشته ام. با اينحال حتي اگر ترانزيت ده برابر شود، سهم ترانزيت از توليد ناخالص ملي بالاتر از 3% نمي شود.

    • سعید قصابیان 0 0

      جناب آقای حامد. سلام.بحث بر سر باور داشتن یا نداشتن و ایجاد ناامیدی نیست. نکته این ست که اگر هم قصد داریم از یک مفهوم حمایت کنیم باید مستند به کار کارشناسی باشیم.ادعای سهم سی درصد از تولید ناخالص داخلی نشانه بی اطلاعی ست و واقع بینانه نیست.

  • کوروش 0 0

    آقایون یا نمیدونن ترانزیت چیه یا تا حالا تولید ناخالص داخلی بگوششون نخورده یا اینکه در مدرسه درس " درصد " رو غایب بودن.