| کد خبر: 237931 |

وزیر راه: وضعیت ترانزیت کشور در ۲ ماه گذشته متحول شد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات و توافقات انجام شده با پاکستان، قرقیزستان. ترکمنستان و جمهوری آذربایجان بر دیپلماسی حمل‌ونقل برای توسعه روابط با همسایگان تأکید کرد و گفت: در دو ماه گذشته وضعیت ترانزیت در کشور متحول شده است.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مذاکرات و توافقات انجام شده با پاکستان، قرقیزستان. ترکمنستان و جمهوری آذربایجان بر دیپلماسی حمل‌ونقل برای توسعه روابط با همسایگان تأکید کرد و گفت: در دو ماه گذشته وضعیت ترانزیت در کشور متحول شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی «رستم قاسمی»، افزود: در دو ماه گذشته وضعیت ترانزیت در کشور متحول شده است.

وی افزود: در این مدت توافقات خوبی با پاکستان، قرقیزستان،  ترکمنستان و جمهوری آذربایجان منعقد شده و توانسته‌ایم دیپلماسی حمل‌ونقل را  برای گسترش ترانزیت در کشور به کار بگیریم.  

قاسمی با اشاره به پیش‌بینی منابع مالی خارج از ردیف بودجه برای توسعه صنعت حمل‌ونقل کشور، افزود: راهکارهای مختلفی در نظر داریم که یکی از آنها تهاتر املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی با پروژه‌های مسکن و راه‌سازی است.

وی گفت: به این منظور ایجاد دو صندوق حمل‌ونقل و مسکن نیز پیش بینی شده که اقدام بسیار خوبی است. چراکه درآمدهای وزارتخانه در این دو صندوق تجمیع شده و بدون ورود به خزانه برای توسعه هر دو حوزه زیر نظر وزارت راه و شهرسازی یعنی مسکن و حمل‌ونقل هزینه خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بودجه خوبی برای ایجاد کریدور شیراز-بوشهر در نظر گرفته شده است، گفت: امیدواریم شاهد پیشرفت هر دو پروژه و احداث آزادراه و راه‌آهن بین دو استان باشیم.

این عضو کابینه دولت در انتها از نمایندگان مجلس خواست که در بودجه ۱۴۰۱ وزارت راه و شهرسازی به مأموریت‌های کلان و قابل توجه ابن وزارتخانه در توسعه زیرساخت‌ها توجه شود.

به گزارش ایرنا توافقات ریلی با کشورهاب همسایه موجب افزایش ترانزیت ریلی در مرز سرخس در چند ماه گذشته شد. همچنین قرار است عبور آزمایشی ناوگان کشورهای همسایه از کریدور خلیج فارس- دریای سیاه به زودی از مبدا ایران انجام شود.

لزوم ارتقای سهم حمل‌ونقل به ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی

به گزارش ایرنا «رستم قاسمی» هم چنین در نشست با نمایندگان استان آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت نامطلوب صنعت حمل‌ونقل کشور گفت: تمام تلاش خود را به خواهیم کرد تا با تامین منابع مالی خارج از ردیف‌ بودجه بتوانیم این صنعت را بازسازی کرده و مشکلاتی نظیر کمبود ناوگان را مرتفع کنیم.

وی ادامه داد: حمل‌ونقل باید با توجه به موقعیت ژئوپلتیکی ایران ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل دهد و برای قرار دادن این صنعت در جایگاه واقعی خود طرح بزرگی در دست اقدام است که جزییات آن بعدتر اعلام خواهد شد.

وی از نمایندگان خواست تا وزارت راه و شهرسازی را در تصویب بودجه ۱۴۰۱ همراهی کنند و بودجه متناسب با مأموریت های این وزارتخانه تصویب شود.

وی افزود: در بسیاری از موارد، طرح‌های وزارت راه و شهرسازی نه به اعتبار که به اجازه نیاز دارد و امید است نمایندگان در این مسیر وزارتخانه را یاری کنند.

قاسمی در انتها گفت: برای واحدهای باقی مانده مسکن مهر در استان آذربایجان غربی برنامه ریزی شده است تا احداث این واحدها به اتمام برسد. همچنین باید در  ۴ سال آینده ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در این استان احداث شود که مسائلی چون تامین زمین برای این طرح در دست پیگیری است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 4 0

    موقعيت ترانزيتي كشور فرصتي چشمگير است كه بالفعل نشده و مي تواند علاوه بر ارزآوري منافع اقتصادي و اجتماعي و سياسي فراوان براي كشور فراهم كند و تلاش و جديت براي اين موضوع ارزشمند و ضروري است با اينحال اينكه وزير محترم سهم درآمد محتمل و آتي ترانزيتي كشور را حدود 30 درصد از توليد ناخالص ملي بيان نمايد يك اشتباه فاحش است و سهم ترانزيت در كشور ما نمي تواند از 3% فراتر رود زيرا كشور ما توليدات متنوع صنعتي، معدني، گردشگر، كشاورزي و نفت و پتروشيمي و تجاري و خدماتي دارد كه اميد است همگي همپاي ترانزيت رشد كنند. اينكه سهم بالقوه درآمد ترانزيت دست بالا بيان شود، مي تواند منتهي به اشتباه در تصميمات استراتژيك و راهبردي شود و منابع بيش از حد صرف توسعه زيربناهاي ترانزيتي شود در حاليكه هم اكنون از زيربناهاي موجود استفاده مطلوبي نمي بريم و بارهاي بالقوه را جذب جاده و راه آهن نكرده ايم و اين ناكامي در جذب بارها اغلب به دليل مشكلات در هماهنگي هاي لازم در پايانه هاي مرزي، هماهنگي هاي لازم با كشورهاي همسايه و مشكلات متعدد در عمليات ترابري ريلي كشور مي باشد. اگر همه اين موانع و مشكلات را هم رفع كنيم سهم ترانزيت بالاتر از 3% توليد ناخالص ملي نخواهد بود و اين به معناي تحقير ترانزيت نيست بلكه هر موضوعي شأنيتي دارد و براي كسب سهم 3% ترانزيت از توليد ناخالص ملي راه نرفته بسياري را بايد دستگاه هاي مختلف به ويژه وزارت راه و وزارت امور خارجه دنبال نمايد.